Biznes na wsi
Wielu ludzi ucieka z małych miast do wielkich aglomeracji. Jedni mają swój własny pomysł na biznes, inni próbują rozwijać karierę w wielkich korporacjach. Są również tacy, którzy obierają drogę naukową, prowadzą badania i zdobywają kolejne stopnie akademickie. Duże miasto daje wiele możliwości.
Co się stanie, kiedy odwrócimy sytuację? Coraz częściej, osoby znużone wielkomiejskim pośpiechem wolą uciec na wieś. Inni nawet nie planują z niej wyjeżdżać. Świeże powietrze, cisza, spokój stanowią zachętę dla wielu miłośników natury. Jak tam się jednak utrzymać? Otóż jeśli ma się dobry pomysł na biznes na wsi, można całkiem nieźle prosperować.
Żeby jednak zacząć, trzeba przeanalizować sytuację. Po pierwsze ważna jest ziemia. Ile jej mamy lub możemy mieć. Dalej – istotną kwestią jest położenie. Każda lokalizacja ma bowiem swoje atuty, ale też nakłada ograniczenia na niektóre przedsięwzięcia. Kolejne czynniki wpływające na rozwój biznesu na wsi to nasze własne umiejętności i możliwości – co umiemy robić, na czym się znamy, jaki zakres wiedzy chcemy poszerzyć.
Ważną kwestią są oczywiście uwarunkowania prawne i finansowe – czy mamy odpowiedni kapitał, czy powinniśmy założyć działalność gospodarczą, czy może uda się zdobyć dotacje na swój duży lub mały biznes.
Pomysł na biznes na wsi - produkcja
Jeśli już wszystko przemyślimy, trzeba podjąć decyzję, jaki pomysł będzie najbardziej odpowiedni do warunków, które mamy.
Przykłady dochodowego biznesu w dużej mierze opierają się na produkcji. A co produkować na wsi? Przede wszystkim to, co jest związane z żywnością i roślinnością. Ekofarmy, biożywność są obecnie na topie. Jeśli zadbamy o odpowiednie certyfikaty, możemy mieć klientów nie tylko wśród kupujących produkty na własny użytek. To również szansa, by nawiązać współpracę ze sklepami lub obiektami prowadzącymi działalność gastronomiczną.
Mówiąc o produkcji żywieniowej, nie można nie wspomnieć o miodzie. Prowadzenie pasieki pełnej pszczół jest bardzo dobrym pomysłem na mały biznes.
W przypadku takiej działalności dobrą opcją jest nie tylko sprzedaż na miejscu. Wiele firm wprowadza usługi dowożenia produktów do odpowiednich punktów w większych miastach.
Warto też zastanowić się, czy lepiej sprzedawać produkty surowe, prosto z uprawy, czy może już w pewien sposób przetworzone (dżemy, soki i inne przetwory).
Jeśli jesteśmy właścicielami odpowiedniej liczby hektarów i dobrej jakości ziemi, to opłacalnym biznesem może okazać się inwestycja w różnego rodzaju roślinność. Sadzonki drzew, krzewów, ale też np. różne nietypowe kwiaty z pewnością wzbudzą zainteresowanie wśród wielkomiejskich miłośników zieleni.
Co opłaca się produkować oprócz żywności? Pracę na wsiach upodobali sobie stolarze. W związku ze specyfiką branży mają tam zdecydowanie lepsze warunki. Oprócz tego, pochodzenie, tradycja i rdzenna kultura mogą być źródłem ciekawego pomysłu na biznes na wsi. Produkcja rękodzieła (wiklinowe kosze, malowana porcelana, dzierganie itp.) staje się coraz bardziej popularna, a oryginalne wyroby są poszukiwane na miejskich rynkach.
Jeśli żadna z wyżej wymienionych rzeczy nie motywuje nas do założenia własnej firmy, pomysłu można poszukać w innej branży niż produkcja.
Jaki biznes na wsi warto otworzyć?
Dobry biznes na wsi może wiązać się z prowadzeniem różnorodnych ośrodków usługowych. Dużym zainteresowaniem cieszą się lokalne obiekty gastronomiczne. Jeśli np. w wyposażeniu jest większy budynek, można zdecydować się na prowadzenie domu weselnego, sali organizującej imprezy okolicznościowe (komunie, chrzty, stypy itp.).
Warto też zastanowić się nad hodowlą zwierząt, np. prowadzeniem stadniny koni, połączonym z wynajmowaniem miejsc w stajni. Obecnie wzrasta popularność alpak, uroczych, puchatych zwierząt. Farmy pełne tych lub innych zwierząt to częsty cel wycieczek rodzin z dziećmi. Jeśli będzie wzbogacona o warsztaty z opieki, naukę o życiu fauny, jej żywieniu i potrzebach, może również stać się kierunkiem szkolnych wyjazdów edukacyjnych.
Własny biznes na wsi mogą spróbować poprowadzić właściciele większych kompleksów mieszkaniowych. Wypoczynek agroturystyczny staje się celem wyjazdów wakacyjnych bądź integracyjnych. Dla uatrakcyjnienia i zdobycia większej liczby klientów warto go wzbogacić o różne aktywności na świeżym powietrzu, urządzając w pobliżu place do paintballa, parki linowe, offroadowe itp.
Dobrze jest również rozeznać się w potrzebach lokalnej społeczności. Może w pobliżu nie ma nigdzie dobrego fryzjera lub kosmetyczki. Organizując odpowiedni środek transportu, specjalne narzędzia i urządzenia warto spróbować oferować usługi nie tylko w jednej wsi, ale również w tych, które znajdują się w pobliżu.
W przypadku praktycznie każdego, z wymienionych wyżej przykładów, trzeba przemyśleć odpowiednią strategię marketingową. Niezależnie od tego, jaki biznes na wsi wybierzemy, większość klientów to mieszkańcy miast. Bardzo ważne jest więc, by promować swój biznes w Internecie. To idealna forma, by przedstawiać swoje produkty lub usługi, poznawać opinie i nowe zapotrzebowania klientów.