Praca.pl Poradniki Rynek pracy
Poczta elektroniczna – powodem stresu w korporacji?

Poczta elektroniczna – powodem stresu w korporacji?

 
Poczta elektroniczna – powodem stresu w korporacji?

Służbowy e-mail jest jednym z głównych narzędzi, wykorzystywanych w pracy biurowej. Okazuje się, że wysyłanie i odbieranie wiadomości może być źródłem ogromnego stresu w pracy. Czego nie lubimy w służbowej poczcie i na co powinniśmy uważać, by nie narazić się na kompromitację czy nawet kłopoty z szefem?

 

Zarządzanie pocztą elektroniczną w firmie – jak robić to efektywnie?

 

Poczta internetowa w miejscu pracy rządzi się swoimi prawami. Każdy zatrudniony musi znać zasady korzystania z niej. A to oznacza między innymi:
• ustawienie odpowiedniej stopki,
• właściwe tytułowanie pracowników, klientów etc.,
• pamiętanie o zwrotach grzecznościowych,
• dołączanie do maila współpracowników/przełożonych/klientów we właściwej opcji – DW/ CC (gdy adresaci mogą widzieć swoje adresy) lub UDW/ BCC (kiedy kolejni adresaci nie powinni o sobie wiedzieć),
• ustawianie autorespodnera w razie urlopu,
• zachowanie formalnego tonu wypowiedzi,
• używanie służbowej poczty do celów związanych z pracą,
• archiwizowanie niepotrzebnych wiadomości,
• niewysyłanie pustych wiadomości (chyba że w celach testowych, o czym wcześniej uprzedziliśmy daną osobę),
• niewysyłanie zbyt dużych załączników,
• zwięzłość wypowiedzi – e-mail to nie miejsce na esej, ale wymianę konkretów dotyczących pracy,
• nieprzesyłanie treści, np. w postaci plików lub linków, które mogą stanowić zagrożenie.

 

Dlaczego warto pamiętać o tych kwestiach? Sposoby na stres w pracy powinny być być dostosowane do czynników, które go wywołują. Jeśli stresująca jest dla nas bsługa poczty, dobrze jest poświęcić chwilę czasu, by poznać e-mailową etykietę. 

 

E-mail – dlaczego nas stresuje?

 

W jaki sposób poczta elektroniczna może zwiększać stres w pracy? Wiele zależy od samych warunków i atmosfery w firmie. Jeśli kontakty z przełożonymi, współpracownikami lub klientami są dla nas ogólnie rzecz biorąc stresujące, już sygnał nadejścia nowej wiadomości może podnosić nam ciśnienie.

 

Wiele osób nie lubi czytać i odpisywać na maile również dlatego, że są to czynności odrywające od głównych obowiązków (o ile nasze stanowisko nie polega właśnie na obsłudze korespondencji przedsiębiorstwa).

 

Co jeszcze może być dla nas stresujące? Na przykład:
• wybranie odpowiedniej formy grzecznościowej, szczególnie, kiedy zwracamy się do przełożonego, managera, ważnego klienta czy współpracownika, którego mało znamy,
• obieranie wiadomości o alarmujących tytułach, np. „Pilne”, „Uwaga”, „Odpisz niezwłocznie!”,
• wiadomości, w których pojawia się dużo wykrzykników lub fragmenty bądź całość pisana KAPITALIKAMI,
• prowadzenie wymiany maili, którą widzi wiele osób – szczególnie, jeśli musimy wytłumaczyć się szefowi, a do konwersacji podpięty jest cały dział,
• omyłkowe wysłanie wiadomości do niewłaściwego adresata.

 

Więcej artykułów "Rynek pracy"

Polecane oferty

Najnowsze artykuły

Mechanik lotniczy – praca, wymagania, zarobki

Mechanik lotniczy – praca, wymagania, zarobki

Mechanik lotniczy to jeden z najbardziej perspektywicznych zawodów dla absolwentów techników i szkół branżowych o profilach związanych z mechaniką. Żeby zdobyć tę pracę, trzeba uzyskać dodatkową licencję na obsługę techniczną statku powietrznego, wystawianą przez Urząd Lotnictwa Cywilnego. Sprawdź, jak ją zdobyć, a także w jakich samolotach możesz specjalizować się jako mechanik lotniczy!

Szklane ściany, szklane ruchome schody. Równouprawnienie na rynku pracy to wciąż fikcja?

Szklane ściany, szklane ruchome schody. Równouprawnienie na rynku pracy to wciąż fikcja?

7 listopada wypada Światowy Dzień Feminizmu. Dlaczego to tak ważne święto? – Mimo poprawy sytuacji kobiety nadal borykają się ze stereotypami, mają dodatkową nieodpłatną pracę w domu, soptykają się z seksizmem w pracy, są rzadziej zapraszane jako ekspertki – zauważa dr Anna M. Górska, dyrektorka Centrum Badań Kobiet i Różnorodności w Organizacjach z Akademii Leona Koźmińskiego.

Osoba z autyzmem na rynku pracy – czy autyzm wyklucza z życia zawodowego?

Osoba z autyzmem na rynku pracy – czy autyzm wyklucza z życia zawodowego?

– Populacja osób neuroatypowych jest bardzo zróżnicowana – zauważa Izabela Kocyłak, trenerka pracy z Fundacji SYNAPSIS. Wiele osób aktywnych zawodowo, szczególnie z tzw. wysoko funkcjonującym autyzmem, jest nieświadomych swojego zaburzenia. Tymczasem aż 2% pracowników w Polsce i 10% w Europie to osoby w spektrum autyzmu. Jak rozpoznać autyzm i w jakich zawodach może sprawdzić się autystyk?

Handel na targowisku: czym jest opłata targowa?

Handel na targowisku: czym jest opłata targowa?

Wśród wielkich galerii handlowych, wielkopowierzchniowych marketów i dyskontów w krajobraz polskich miast wciąż wpisują się tradycyjne ryneczki, bazary i przydrożne stoiska, na których można kupić kwiaty, znicze, dewocjonalia, ale też owoce, warzywa, jaja, mięso czy miody. Osoby prowadzące tam handel muszą płacić opłatę targową. Ile ona wynosi w 2024 roku i kto jest z niej zwolniony?

Stress interview – co to jest? Czy miałeś najgorszą rozmowę o pracę w życiu?

Stress interview – co to jest? Czy miałeś najgorszą rozmowę o pracę w życiu?

Rozmowa o pracę zaczyna się zwyczajnie, ale po chwili rekruter zaczyna być opryskliwy i Cię prowokuje. Spotkanie zmienia się w najgorszą rekrutację w życiu. Masz takie doświadczenia? Być może zastosowano na Tobie technikę stress interview. Jak jej sprostać? – Im lepiej znasz siebie, tym lepiej przygotujesz się do czekającej Cię rozmowy – tłumaczy psycholog biznesu Agnieszka Zacher-Łanowska.

Pilot samolotu – praca, wymagania, obowiązki zawodowe, pensja

Pilot samolotu – praca, wymagania, obowiązki zawodowe, pensja

Pilot to najpopularniejszy zawód świata – badania pokazują, że tysiące ludzi na całym świecie szukają informacji o tym, jak zostać pilotem. Mamy dla Was dobrą wiadomość: Polska to jedyny kraj UE, w którym najlepsi kandydaci mogą zdobyć większość uprawnień za darmo! Jak długa jest droga to kariery pilota i czy faktycznie zdyskwalifikować może, jak się czasem słyszy, problem z zębami?