Właśnie zdobyłaś / zdobyłeśstanowisko kierownicze? Świetnie! Wejdź w nową rolę z energią i daj się poznać podwładnym jako podpora całego zespołu. Jeśli jednak czujesz stres i masz obawy, czy uda Ci się zrobić dobre pierwsze wrażenie – pamiętaj, że lęk przed nieznanym jest zupełnie naturalny. Oto kilka wskazówek, jak przygotować się na spotkanie z zespołem pracowników i zyskać przychylność podwładnych.
Przedstaw się
Nawet jeśli jesteś osobą popularną w firmie i masz wrażenie, że wszyscy Cię znają – na pierwszym spotkaniu koniecznie się przedstaw. Pominięcie tego byłoby bowiem wyrazem wygórowanego ego, arogancji, a także braku szacunku dla rozmówców.
Okaż zainteresowanie współpracownikom
Pokaż podwładnym, że nie traktujesz ich jak automaty do wypełniania poleceń, ale ludzi z krwi i kości. Poproś pracowników o przedstawienie się. Jeśli grupa jest niewielka, postaraj się zapamiętać przynajmniej imiona – na pewno tym zapunktujesz.
Powiedz o swojej wizji rozwoju firmy
W budowaniu zaufania wśród podwładnych bardzo ważne jest pokazanie, że jesteś właściwą osobą na właściwym miejscu, czyli kompetentną, pracowitą i mającą konkretny plan na rozwój działu czy firmy. Bardzo krótko, ale podając kilka konkretnych informacji, nakreśl kluczowe cele, jakie stawiasz dla zespołu / firmy, powiedz, co chcesz wspólnie osiągnąć. Pamiętaj, żeby plan był realistyczny, ale posługuj się językiem korzyści – zmotywuj zespół do działania.
Ta część nie powinna być bardzo rozbudowana. To nie konferencja naukowa, pracownicy oderwani od codziennych zajęć mogą się niecierpliwić, a natłok niezrozumiałych terminów ich znudzi. Mów zatem krótko, prostym językiem i daj znać, że na szczegóły przyjdzie czas, a Ty jesteś otwarty / otwarta na sugestie i dyskusje.
Czytaj także: etyka w biznesie.
Powiedz, czego oczekujesz od współpracowników
Powiedz, jakie cechy cenisz u pracowników, jak wyobrażasz sobie codzienną współpracę. Możesz też wspomnieć o swoich przyzwyczajeniach.
Jeśli chcesz wprowadzić jakieś zasady dotyczące organizacji pracy, rozkładu dnia, np. wprowadzić zwyczaj porannych spotkań, nowy sposób raportowania pracy – poinformuj o tym od razu lub daj znać, że roześlesz maile z nowymi wytycznymi.
Bądź uśmiechnięty
Uśmiech i odrobina humoru mogą zdziałać cuda. Przede wszystkim okaż życzliwość i szczere zainteresowanie zespołem. Wiele osób może odczuwać niepewność w związku ze zmianą szefa. Przyjazna, czy nawet półformalna atmosfera rozmowy pomoże zmniejszyć ten stres.