Personal branding - co to jest
Personal branding jest to budowanie marki osobistej i swojego wizerunku. Działania w tym zakresie podejmują obecnie nie tylko politycy, prezesi korporacji czy osoby publiczne. Branding osobisty może być przydatny dla każdego, kto poszukuje pracy lub chce być odbierany przez klientów czy kontrahentów jako profesjonalista w swojej dziedzinie.
CV oraz list motywacyjny przestały już być jedyną możliwością na zapoznanie się z kompetencjami kandydatów na dane stanowisko. Powszechną praktyką rekruterów w dobie Internetu jest sprawdzanie, jaki wizerunek online ma potencjalny pracownik. Social media, blogi i portale tematyczne to ważne kanały pozwalające promować swoje osiągnięcia i wszystko, co jest istotne w naszej karierze.
Co daje silna marka osobista? Przede wszystkim sprawia, że jesteśmy rozpoznawalni w branży. To bezpośrednio przekłada się na naszą atrakcyjność na rynku pracy i możliwości zawodowe. Rozbudowana sieć kontaktów biznesowych, baza stałych klientów to kolejne pozytywy, który niesie ze sobą personal branding.
Budowanie marki osobistej - na czym polega?
Jak sprawić, by nasze nazwisko było jednoznacznie kojarzone z profesjonalizmem i skutecznością? Warto spojrzeć na samego siebie jako na produkt, który należy wypromować. Na starcie niezbędne jest określenie konkretnego celu, grupy odbiorców i strategii - spójnej oraz adekwatnej do produktu (czyli nas samych).
Jakie elementy pomogą nam zbudować pozytywny zawodowy wizerunek? Przydać może się motto - coś, co pokaże, które wartości są dla nas najważniejsze. Musi ono być unikalne i wyróżniać nas spośród tłumu osób o podobnych umiejętnościach. Oryginalność powinna iść w parze z autentycznością - branding personalny oparty o wymyślone, oderwane od rzeczywistości hasło nie ma większego sensu. Podobnie jak budowanie wizerunku supereksperta w dziedzinie, w której nie mamy żadnych osiągnięć, a naszym jedynym doświadczeniem jest półroczny staż. Liczy się realizm i przemyślane działanie bez koloryzowania.
Wszystkie nasze aktywności powinny być skorelowane z mottem, uzupełniać je. Warto także przemyśleć, które kanały komunikacji dadzą nam największą szansę na dotarcie do potencjalnych klientów, pracodawców albo partnerów biznesowych. Portale o tematyce branżowej, serwisy specjalizujące się w kontaktach zawodowo-biznesowych w skali krajowej czy międzynarodowej pomogą nawiązać cenne znajomości.
Dlatego warto poświęcić im sporo uwagi, szczegółowo opisywać doświadczenia i osiągnięcia, a także na bieżąco śledzić wszelkie nowinki czy zmiany rynkowe i dostosowywać do nich swój profil. Nawiązujmy relacje, wzbudzajmy emocje, wpływajmy na zaangażowanie odbiorców – to pozwoli lepiej nas zapamiętać. Wyżej opisane metody są najprostszymi, jakie możemy podjąć, aby zadbać o swój zawodowy wizerunek.
Personal brander
Na temat personal brandingu artykułów, publikacji i opracowań pojawia się wiele. Nie ma uniwersalnej metody budowania osobistej marki. Narzędzia trzeba dobierać, patrząc przez pryzmat swoich osiągnięć i celów. Budowanie wizerunku to długotrwały proces, który wymaga ogromnej dyscypliny i sporej wiedzy marketingowej.
Profesjonalnie budowaniem marki osobistej zajmuje się personal branding manager. Na rynku pojawia się coraz więcej firm oferujących konsultacje i ustalających kompleksową strategię działania. Personal brander pomoże określić wartości i dobierze narzędzia tak, aby wizerunek klienta odpowiadał na zapotrzebowanie rynku, wzbudzał zaufanie klientów, był profesjonalny i autentyczny.