Praca.pl Poradniki Rynek pracy
Pakiet mobilności 2022 – co to jest? Od kiedy?

Pakiet mobilności 2022 – co to jest? Od kiedy?

 
Pakiet mobilności 2022 – co to jest? Od kiedy?

Pakiet mobilności w transporcie to w Polsce wciąż gorący temat. Unijne wymogi oznaczają bowiem dla firm zatrudniających kierowców konieczność poniesienia dodatkowych kosztów. Co ma się zmienić w 2022 r.?

 

Pakiet mobilności – co to?

 

Pakiet mobilności UE to zbiór przepisów prawnych dotyczących pracy kierowcy i reguł transportu drogowego w krajach członkowskich Unii Europejskiej. Wprowadzanie zmian ma unormować przepisy dotyczące trzech obszarów:

  • dostępu do rynku,
  • czasu pracy kierowcy i odpoczynku oraz tachografów,
  • delegowania pracowników.

 

Pakiet mobilności – kiedy wchodzi w życie?

 

Zmiany w prawie transportowym przegłosowano już w 2020 r. i dotyczą one kierowców międzynarodowych. Część z nowych zasad obowiązuje już od 20 sierpnia 2020 r., a inne zostaną wprowadzone w lutym 2022 r. Jakie zmiany czekają kierowców i przedsiębiorców w przyszłym roku?

 

Pakiet mobilności – na czym polega?

 

W pakiecie regulacji, który zaczął obowiązywać w 2020 r,. znalazły się przepisy dotyczące głównie czasu jazdy kierowcy i czasu odpoczynku. M.in. pracodawca ma obowiązek zorganizować powrót pracownika do bazy lub miejsca zamieszkania co 4 tygodnie. Zaostrzono również zasady odpoczynków tygodniowych skróconych i wprowadzono zakaz odbierania odpoczynków tygodniowych regularnych w kabinie pojazdu. Pod pewnymi warunkami można wydłużyć dzienną oraz tygodniową jazdę o jedną lub dwie godziny (nie więcej), o ile kierowca wraca do centrum operacyjnego albo do domu.

 

Bardzo istotne z punktu widzenia właścicieli firm transportowych w Polsce zmiany wejdą w życie w lutym 2022 r.

 

Obejmują one zasady delegowania pracowników. Na terenie innych państw UE kierowcy wykonujący przewozy kabotażowe oraz przewozy w transporcie międzynarodowym będą musieli otrzymywać pełne wynagrodzenie minimalne ustalane w takiej wysokości, jak w kraju, w którym wykonują usługi transportowe.

 

Co to oznacza w praktyce? Przykładowo, jeśli pracownik polskiego przedsiębiorstwa przewozi towar na terenie innego kraju, np. z jednego do drugiego miasta w Niemczech, to jego wynagrodzenie powinno być równe lub wyższe niż stawki kierowców w niemieckich firmach. Szacuje się, że taka zmiana w rozliczeniach będzie kosztować polskich pracodawców nawet o 60% więcej niż obecnie.

 

Zasady delegowania kierowców w przejazdach kabotażowych i cross-trade to jednak nie jedyne zmiany, które mają wejść w życie. Pakiet mobilności będzie wprowadzany stopniowo, w lutym i czerwcu 2022, a także w grudniu 2024, we wrześniu 2025 i lipcu 2026 r.

 

Więcej artykułów "Rynek pracy"

Polecane oferty

  • Pracownik sezonowy

    Mählmann Gemüsebau GmbH & Co. KG   Niemcy, Capplen (Niemcy)   
    pracownik fizyczny  umowa o pracę / o pracę tymczasową  pełny etat  aplikuj bez CV
    8 godz.
    Praca sezonowa - sadzenie, zbiór warzyw od marca 2025 roku Wymiar pracy: sezonowa umowa o pracę. Opis stanowiska: praca odbywa się w systemie akordu grupowego, indywidualnego (zbiór warzyw) oraz na godziny (12,82€ / godz. netto - inne prace)
  • Data Protection Lead

    Aon   Kraków    praca hybrydowa
    kierownik/koordynator / menedżer  umowa o pracę  pełny etat
    8 godz.
    Responsibilities: Oversees the status of DP compliance and carries out the operational aspects of the mitigation plans to meet Aon's DP requirements; Works with BUs to maintain and update records of processing activities (RPA), conducts annual reviews in line with Aon procedures, ensures the...
  • Finance Application Support Analyst - German Speaker

    Aon   Kraków    praca zdalna
    specjalista (mid)  umowa o pracę  pełny etat  rekrutacja online
    8 godz.
    Day-to-day responsibilities include: Coordinate with end users and assist them with their regular problems/issues, these issues will be managed through Aon’s ticketing system – Service Now. Develop new ideas and present them to the end users and team. Analysing and documenting the issues,...
  • Brygadzista produkcji

    HSV Polska Sp. z o.o.   Łódź, Polesie    praca stacjonarna
    pracownik fizyczny / kierownik/koordynator  umowa o pracę  pełny etat  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    11 godz.
    ZAKRES OBOWIĄZKÓW: Nadzór nad prawidłowym przebiegiem procesu produkcyjnego zgodnie z procedurami i instrukcjami produkcyjnymi; Dokumentowanie przebiegu produkcji systemie komputerowym; Kontrolowanie pracy i parametrów maszyn; Uruchomienie i zatrzymanie procesu produkcyjnego; Obsługa zleceń...
  • LINKTIS Sp. z o.o.   za 3 dni wygasa
    specjalista mid / senior / ekspert  umowa o pracę / zlecenie / kontrakt B2B  pełny etat
    12 godz.
    Obowiązki: Pozyskiwanie nowych klientów oraz obsługa bieżących. Organizacja procesów spedycyjnych. Współpraca z agencjami celnymi oraz przewoźnikami lotniczymi. Negocjacje cenowe i przygotowywanie ofert transportowych.
  • Inżynier / Inżynierka ds. odbiorów i modernizacji

    Resi4Rent Leasing   Warszawa    praca stacjonarna
    specjalista (mid)  kontrakt B2B  pełny etat
    12 godz.
    Opis stanowiska: Prace związane z przygotowaniem obiektu do otwarcia. Udział w odbiorach nowych inwestycji od Generalnego Wykonawcy. Koordynacja i nadzór nad wykonywaniem okresowych przeglądów oraz konserwacji elementów budynku i instalacji. Wsparcie zespołu zarządzania nieruchomościami w...

Najnowsze artykuły

Czarny Piątek w Polsce, czyli jak wygląda Black Friday oczami pracownika?

Czarny Piątek w Polsce, czyli jak wygląda Black Friday oczami pracownika?

Nadchodzi długo wyczekiwany przez wielu Czarny Piątek, czyli dzień przedświątecznych obniżek cen. Dla klientów to szansa na złapanie wyjątkowych okazji, dla firm zysk, ale i ogromne wyzwanie logistyczne. Kto najbardziej korzysta na Black Friday? Czy robienie zakupów tego dnia faktycznie się opłaca? Podpowiadamy, jak przetrwać Czarny Piątek i z perspektywy konsumenta, i pracownika sklepu.

Równość to nie odebranie czegoś mężczyznom! Olga Kozierowska o feminizmie w pracy

Równość to nie odebranie czegoś mężczyznom! Olga Kozierowska o feminizmie w pracy

– Cechy takie jak ambicja czy asertywność, które u mężczyzn są cenione, u kobiet potrafią budzić niechęć. Przypisuje się też liderkom stereotypowo męskie cechy, aby uzasadnić ich wysoką pozycję w organizacji – komentuje Olga Kozierowska, prezeska Fundacji WłączeniPlus i twórczyni Sukcesu Pisanego Szminką. W wywiadzie dla Praca.pl ekspertka wyjaśnia, co współcześnie oznacza feminizm w pracy.

Grupy zawodowe najbardziej narażone na smog

Grupy zawodowe najbardziej narażone na smog

Najbardziej narażone wdychanie rakotwórczego smogu są osoby codziennie dojeżdżające do pracy, mieszkańcy kilkudziesięciotysięcznych miejscowości i osoby wykonujące w sezonie grzewczym oraz przy ruchliwych drogach pracę w terenie. Główny Inspektorat Pracy wyjaśnia, czy pracodawcy muszą zapewnić pracownikom maski antysmogowe i jak powinni chronić ich przed szkodliwymi czynnikami pracy.

Mechanik lotniczy – praca, wymagania, zarobki

Mechanik lotniczy – praca, wymagania, zarobki

Mechanik lotniczy to jeden z najbardziej perspektywicznych zawodów dla absolwentów techników i szkół branżowych o profilach związanych z mechaniką. Żeby zdobyć tę pracę, trzeba uzyskać dodatkową licencję na obsługę techniczną statku powietrznego, wystawianą przez Urząd Lotnictwa Cywilnego. Sprawdź, jak ją zdobyć, a także w jakich samolotach możesz specjalizować się jako mechanik lotniczy!

Stress interview – co to jest? Czy miałeś najgorszą rozmowę o pracę w życiu?

Stress interview – co to jest? Czy miałeś najgorszą rozmowę o pracę w życiu?

Rozmowa o pracę zaczyna się zwyczajnie, ale po chwili rekruter zaczyna być opryskliwy i Cię prowokuje. Spotkanie zmienia się w najgorszą rekrutację w życiu. Masz takie doświadczenia? Być może zastosowano na Tobie technikę stress interview. Jak jej sprostać? – Im lepiej znasz siebie, tym lepiej przygotujesz się do czekającej Cię rozmowy – tłumaczy psycholog biznesu Agnieszka Zacher-Łanowska.

Kreatywność a AI. Czy pracownicy branż kreatywnych mogą wkrótce stracić pracę?

Kreatywność a AI. Czy pracownicy branż kreatywnych mogą wkrótce stracić pracę?

Czy inteligentny program ma prawa autorskie? Dlaczego AI może dyskryminować? Czy sztuczna inteligencja wkrótce przejmie kreatywne zawody, wysyłając na bezrobocie programistów, grafików, dziennikarzy, filmowców? – Ludzie wolą sztukę tworzoną przez ludzi. Kiedyś sztuka AI będzie jak sport na dopingu – przewiduje prof. Dariusz Jemielniak, badacz ruchów antynaukowych i sztucznej inteligencji.