Pakiet mobilności w transporcie to w Polsce wciąż gorący temat. Unijne wymogi oznaczają bowiem dla firm zatrudniających kierowców konieczność poniesienia dodatkowych kosztów. Co ma się zmienić w 2022 r.?
Pakiet mobilności – co to?
Pakiet mobilności UE to zbiór przepisów prawnych dotyczących pracy kierowcy i reguł transportu drogowego w krajach członkowskich Unii Europejskiej. Wprowadzanie zmian ma unormować przepisy dotyczące trzech obszarów:
- dostępu do rynku,
- czasu pracy kierowcy i odpoczynku oraz tachografów,
- delegowania pracowników.
Pakiet mobilności – kiedy wchodzi w życie?
Zmiany w prawie transportowym przegłosowano już w 2020 r. i dotyczą one kierowców międzynarodowych. Część z nowych zasad obowiązuje już od 20 sierpnia 2020 r., a inne zostaną wprowadzone w lutym 2022 r. Jakie zmiany czekają kierowców i przedsiębiorców w przyszłym roku?
Pakiet mobilności – na czym polega?
W pakiecie regulacji, który zaczął obowiązywać w 2020 r,. znalazły się przepisy dotyczące głównie czasu jazdy kierowcy i czasu odpoczynku. M.in. pracodawca ma obowiązek zorganizować powrót pracownika do bazy lub miejsca zamieszkania co 4 tygodnie. Zaostrzono również zasady odpoczynków tygodniowych skróconych i wprowadzono zakaz odbierania odpoczynków tygodniowych regularnych w kabinie pojazdu. Pod pewnymi warunkami można wydłużyć dzienną oraz tygodniową jazdę o jedną lub dwie godziny (nie więcej), o ile kierowca wraca do centrum operacyjnego albo do domu.
Bardzo istotne z punktu widzenia właścicieli firm transportowych w Polsce zmiany wejdą w życie w lutym 2022 r.
Obejmują one zasady delegowania pracowników. Na terenie innych państw UE kierowcy wykonujący przewozy kabotażowe oraz przewozy w transporcie międzynarodowym będą musieli otrzymywać pełne wynagrodzenie minimalne ustalane w takiej wysokości, jak w kraju, w którym wykonują usługi transportowe.
Co to oznacza w praktyce? Przykładowo, jeśli pracownik polskiego przedsiębiorstwa przewozi towar na terenie innego kraju, np. z jednego do drugiego miasta w Niemczech, to jego wynagrodzenie powinno być równe lub wyższe niż stawki kierowców w niemieckich firmach. Szacuje się, że taka zmiana w rozliczeniach będzie kosztować polskich pracodawców nawet o 60% więcej niż obecnie.
Zasady delegowania kierowców w przejazdach kabotażowych i cross-trade to jednak nie jedyne zmiany, które mają wejść w życie. Pakiet mobilności będzie wprowadzany stopniowo, w lutym i czerwcu 2022, a także w grudniu 2024, we wrześniu 2025 i lipcu 2026 r.