Outbound marketing – definicja
Outbound marketing określany jest też takimi pojęciami jak marketing wychodzący, push marketing. To jedna z metod wykorzystywanych przez marketingowców. Polega na wychodzeniu do przyszłych klientów, na próbie zwrócenia ich uwagi poprzez różne formy reklamy. Budowanie marki na tej zasadzie obiera za cel dotarcie do jak największej liczby odbiorców w możliwie krótkim czasie. Jest to metoda stosowana przez znaczną grupę przedsiębiorstw, ale obecnie w wielu firmach ustępuje technice inbound marketingu. Ta niejako konkurencyjna forma marketingu polega na tym, iż prowadzi się takie działania, by klienci sami zainteresowali się ofertą firmy.
Outbound marketing – formy reklamy
W jaki sposób dotrzeć do szerokiego grona odbiorców? Wspomagają to różnorodne formy reklamy, powszechnie dziś stosowane:
- ulotki,
- reklama telewizyjna,
- reklama radiowa,
- bilbordy, plakaty,
- telemarketing,
- broszury i katalogi,
- konkursy promocyjne, eventy,
- e-maile itd.
Reklama z kategorii outbound marketingu jest masowa, przez to przez wielu odbierana jako zbyt nachalna, naruszająca przestrzeń osobistą. Dociera nie tylko do osób, które mogą być zainteresowane danym produktem lub usługą, ale także do wszystkich znajdujących się w polu „aktywności” reklamy.
Outbound marketing – plusy i minusy
Do największych minusów tej formy reklamy i promocji zalicza się fakt, iż jest zbyt natarczywa, naprzykrzająca się. Może wzbudzać niechęć konsumentów do produktu lub nawet do całej marki. To także czasem mało efektywne rozwiązanie. Wydając pieniądze na dotarcie do jak największej liczby ludzi, chciałoby się uzyskać pozytywny odzew od większości. Jednak jeśli ulotka o firmie przeprowadzkowej dotrze do kogoś, kto właśnie zamieszkał w świeżo wyremontowanym i wykończonym domu – to z pewnością bardzo szybko zostanie wyrzucona do kosza. Podobnie, jeżeli telemarketer wydzwania do osoby, która właśnie podpisała umowę z operatorem dotyczącą np. internetu czy telefonii komórkowej i proponuje jej nową ofertą innego przedsiębiorcy, to taki telefon bardzo szybko może zostać odrzucony.
Jednak skoro co jakiś czas trafiamy na akcje promocyjne, hasło reklamowe danej firmy potrafimy wyrecytować o każdej porze dnia i nocy, można stwierdzić, że ta forma budowania marki firmy lub produktu ma swoje zalety. W ten sposób dany towar lub usługę poznają osoby, które wcześniej nie wiedziały o jej istnieniu i być może staną się ich nabywcami. Pewna natarczywość i wszędobylstwo takiej reklamy sprawia, iż utrwala się ona w naszej pamięci i łatwo przywołać nazwę produktu w razie potrzeby.
Przedsiębiorstwa często stosują zamiennie te techniki – inbound i outboound marketingu, gdyż obie metody wzajemnie się uzupełniają.