Nadgorliwość - czym jest?
Rozpatrując temat nadgorliwości, skupmy się na definicji tego słowa. Co oznacza? Według Internetowego Słownika Języka Polskiego PWN człowiek nadgorliwy to ktoś „przesadnie gorliwy”. Określenie „przesadnie” sugeruje zachowanie negatywne. Oznacza nadmierne zaangażowanie, nieodpowiednie do sytuacji.
Nadgorliwa osoba wykazuje zdolność do wyolbrzymiania reakcji. Czy więc taka postawa w miejscu pracy może uchodzić za wadę? Czy może jest zaletą? Tak naprawdę wszystko zależy od zakresu działań podejmowanych przez pracownika i od tego jak w kontekście biurowych obowiązków zdefiniuje się osobę nadgorliwą.
Nadgorliwość w miejscu pracy - wady
Z perspektywy zatrudniającego nadgorliwość w pracy może generować negatywne skutki, jeśli objawia się tym, że dana osoba „idzie na ilość”, nie dbając przy tym o jakość. Na przykład w imieniu firmy pracownik dokonuje obciążającego zakupu w celu przypodobania się klientowi i skorzystania z wyjątkowej okazji. Nie pyta o zgodę przełożonego ani nie posiada podstawowych informacji. Jednak gdyby przyjrzał się transakcji, przeanalizował cenę rynkową, zauważyłby, że dwukrotnie przepłaci. W takiej sytuacji firma traci fundusze, nadmierne zaangażowanie pracownika obraca się przeciwko przedsiębiorstwu.
Nadgorliwość można również przeanalizować w kontekście pracownika, który bierze na siebie więcej obowiązków, niż np. wymaga tego umowa. Zostaje dłużej w pracy, rezygnuje z przerw, by pójść do przodu z realizowanym materiałem. Nikt mu jednak za to nie zapłaci - szef nie zauważy, bo nie zostawał po godzinach, ani też nie wydawał takiej dyspozycji. Pracownik wtedy traci nie tylko swój czas. Nie otrzymuje zapłaty za nadgodziny, a ponadto narasta w nim frustracja, że nie jest doceniany. Kiedy taki proces trwa przez dłuższy czas, w nadgorliwych osobach spada motywacja, chęć do pracy.
Nadgorliwość w miejscu pracy - zalety
Jakie zalety może przynieść pracodawcy nadgorliwość personelu? To korzystna postawa, jeśli w firmie zachodzą jakieś skomplikowane i złożone procesy, a jeden drobny błąd może zaważyć na efektach projektu. Pilne sprawdzanie każdego etapu, kilkukrotna analiza dokumentów pozwoli uniknąć kłopotów w przyszłości.
Trudniej znaleźć przykłady pozytywnych skutków, które dotyczą osobiście nadgorliwego pracownika. Jednak i tutaj, przy zbiegu odpowiednich okoliczności, mogą wystąpić plusy. Podejmując się większej liczby zajęć, próbując angażować się w różne projekty, pracownik może zdobyć dodatkową wiedzę i doświadczenie. Przyjmując na siebie masę nowych obowiązków, uczy się organizacji, selekcjonowania zadań i ustalania priorytetów.
Co więc zrobić, jeśli mamy do czynienia z nadgorliwym pracownikiem? To wyzwanie dla lidera - umiejętne prowadzenie osoby o przesadnym zaangażowaniu może pomóc w podnoszeniu poprzeczki w grupie, mobilizowaniu zespołu. Jednak trzeba tu bardzo uważać, by nie stawiać przed takim pracownikiem i całą grupą zadań niemożliwych do realizacji.