Sytuacja na rynku pracy sprzyja pracownikom. Bezrobocie jest niskie, w wielu branżach obserwuje się znaczne deficyty kadrowe. Pracodawcy dokładają więc starań, by przyciągnąć do firmy utalentowane osoby i jak najdłużej je zatrzymać. Wysoka pensja przestała być jedynym motywatorem do pracy. Kandydaci poszukujący zatrudnienia zwracają uwagę także na warunki pracy, atmosferę w zespole i benefity. Wśród tych ostatnich coraz popularniejsza jest premia retencyjna. Co to takiego? Jak zmotywować pracownika do pracy?
Premia retencyjna – co to?
Ta premia motywacyjna przyznawana jest indywidualnie. Najczęściej polega na tym, że dana osoba otrzymuje od firmy wsparcie, np. sfinansowanie studiów podyplomowych czy kursów. Podpisywana jest przy tym umowa lojalnościowa za szkolenia, która zobowiązuje pracownika do pozostania w firmie przez określony czas. Takie rozwiązanie ma zagwarantować pracodawcy, że inwestycja się zwróci, a wykwalifikowany na jego koszt specjalista nie zasili szeregów konkurencji ani nie założy własnej odrębnej działalności. Premia retencyjna może też być przyznawana za przepracowanie określonego czasu, np. potrzebnego, by zrealizować konkretny projekt.
Zasady przyznawania premii retencyjnej
Retencja to właściwie zatrzymanie, powstrzymanie przed czymś, a w kontekście zarządzania zasobami ludzkimi wiąże się z zapobieganiem fluktuacji. Umowa lojalnościowa podpisywana w zamian za wsparcie finansowe pełni taką funkcję.
Wysoka retencja to pożądane zjawisko. Ma miejsce, gdy system motywacyjny jest dobrze opracowany. Oznacza, że ludzie są zadowoleni z pracy, lojalni wobec firmy, a oferty konkurencji nie są wystarczająco przekonujące, by odejść. Może się jednak okazać, że w firmie spada efektywność pracowników, wobec których wymagania są niskie. Polityka nastawiona na rozwój umiejętności i kompetencji pracowników wspiera ich wydajność, a jednocześnie motywuje do pozostania w strukturach organizacji.
Umowa lojalnościowa za szkolenia pracownika jest jak najbardziej zgodna z prawem i ma chronić prawa pracownika, ale też zabezpieczać pracodawcę. Zasady nie mogą być mniej korzystne, niż przewiduje Kodeks pracy. Np. maksymalny czas zobowiązania do pozostania w firmie to 3 lata. Osoba, która podnosi kompetencje zawodowe na koszt firmy, ale bez uzasadnionych przyczyn zrezygnuje z kursu albo taka, z którą pracodawca rozwiąże stosunek pracy z jej winy, jest zobowiązana zwrócić poniesione przez przedsiębiorstwo koszty szkolenia.
Sposoby motywowania pracowników
Umowy lojalnościowe w pracy bardzo często obejmują:
-
finansowanie studiów – podyplomówki z kierunkami związanymi z obszarem działalności przedsiębiorstwa to duża, ale opłacalna inwestycja. Zyskuje się bowiem pracownika o szerszych kwalifikacjach, któremu będzie można powierzyć bardziej skomplikowane niż dotychczas zadania i wyższe stanowisko,
-
kursy językowe – bardzo pożądane przez pracowników i korzystne w firmach z międzynarodowym środowiskiem pracy,
-
kursy i szkolenia – zazwyczaj krótkie szkolenia wiążą się z zobowiązaniem do pozostania w firmie przez krótszy czas, kilka miesięcy czy rok,
-
hobby – premia retencyjna może też na wniosek pracownika objąć dofinansowanie aktywności niezwiązanych z jego stanowiskiem.