Praca.pl Poradniki Rynek pracy
Motywacja a motywowanie pracowników

Motywacja a motywowanie pracowników

 
Motywacja a motywowanie pracowników

Podczas spotkania szef przez ponad dwie godziny opowiada podwładnym o zaletach pracy w jego firmie. Używa takich słów jak rozwój, przyszłość i sukces. Kończy spotkanie w poczuciu dobrze przeprowadzonej rozmowy motywacyjnej, ale czy rzeczywiście osiągnął swój cel? Wielu pracodawców nie zdaje sobie sprawy z różnicy między motywacją a motywowaniem pracowników. Tymczasem jest ona kluczowa w skutecznym zarządzaniu zespołem.

 

By tak się stało, należy zdać sobie sprawę, że motywacja i motywowanie to nie jest to samo. Psychologia podaje definicję motywacji – jest to proces psychiczny, cechujący się stanem gotowości do podjęcia określonego działania. U jej podstaw leżą niezaspokojone potrzeby, które z kolei wywołują pewne napięcie wewnętrzne. Kiedy, wskutek podjętej czynności, dana potrzeba zostanie zaspokojona, motywacja automatycznie słabnie.


Motywacja jest procesem wewnętrznym, a na jej powstanie wpływ mają zarówno czynniki zewnętrzne, jak i wewnętrzne. Do tych ostatnich należą przede wszystkim indywidualne predyspozycje osoby, zależne od jej osobowości, oczekiwań, charakteru i warunków życia. By ten wewnętrzny proces został zainicjowany, menadżerowie wykorzystują różne techniki motywacyjne.


Motywacja a motywowanie – różnice


Pojęć motywacji i motywowania nie należy mylić. Przełożeni mają wpływ przede wszystkim na proces motywowania, a więc dobierania takich bodźców, by wytworzyć w pracowniku chęć do pracy. Stosując na przykład system premii, mogą liczyć na to, że podwładny wytworzy sobie wewnętrzną potrzebę podjęcia działania. Jednak to wyłącznie od niego zależy, czy faktycznie tak się stanie.

Znaczny wpływ na to, czy pracownik poczuje się zmotywowany do wytężonej pracy, ma rodzaj i wysokość oczekiwanej nagrody bądź kary. Nie znaczy to jednak, że hojna premia lub wysoki poziom stresu zawsze popchną podwładnego do działania – menadżerowie muszą brać pod uwagę indywidualne predyspozycje i preferencje pracownika, na którego określone bodźce mogą nie mieć wpływu. Przykładowo, motywowanie przez oferowanie karty upoważniającej do zniżek na siłownię  osobie, której uprawianie sportu nie interesuje, nie będzie miało większego wpływu na jej zaangażowanie. Z kolei długotrwała ekspozycja na stres może zniechęcać i doprowadzić nawet do rezygnacji z pracy. Menadżerowie muszą zrozumieć, że to, co jest atrakcyjne dla kadry zarządzającej, niekoniecznie będzie przemawiać do pracownika.

Teoria motywacji w zarządzaniu wyróżnia trzy podstawowe modele motywacji:


    • Model tradycyjny – opracowany na przełomie XIX i XX w. przez Federica Taylora, zakładał, że pracownicy są z natury leniwi i nie interesuje ich wykonywana w pracy czynność, a jedynie otrzymywane za nie wynagrodzenie. Ten model zakłada, że wszystkie decyzje i sposób organizacji pracy należą do menadżerów. Jest nastawiony na cele i wyniki, za główną zachętę do pracy uważa się pieniądz.
      
    • Model stosunków międzyludzkich (Human Relations) – stworzony przez szkołę Eltona Mayo, zakłada, że dla pracowników, prócz wynagrodzenia i materialnych warunków pracy, bardzo istotne są również relacje i atmosfera w pracy, a także zespołowość i lojalność. Innymi słowy, pracownik będzie bardziej zmotywowany, jeśli zacznie utożsamiać się z zespołem, w którym pracuje. Okazało się, że tym, co motywuje, jest nie tylko wynagrodzenie, ale również poczucie przynależności i pragnienie bycia przydatnym w realizacji wspólnego projektu. Zarówno model stosunków międzyludzkich, jak i model tradycyjny były krytykowane za upraszczanie roli pracownika w firmie i jego motywacji (do pragnienia otrzymania wynagrodzenia bądź potrzeby przynależności).
      
    • Model zasobów ludzkich – współcześnie rozpowszechniona teoria motywowania, zwraca uwagę na korzyści płynące z rzeczywistego zaangażowania pracowników w proces organizacji pracy. Wychodzi z założenia, że człowiek jest świadomym podmiotem swoich działań, a bodźce, które motywują go do pracy, są bardzo złożone. Zgodnie z tym modelem, skuteczni menadżerowie potrafią skłonić pracowników do brania odpowiedzialności za pracę zespołu, zachęcają do podejmowania inicjatywy, ułatwiają wszechstronny rozwój i kładą nacisk na współdziałanie.

 

Proces motywowania pracownika


Motywowanie i ocenianie pracowników należą do najważniejszych zadań w zarządzaniu firmą.
Nie jest to łatwe, okazuje się bowiem, że początkowe dobre warunki zatrudnienia nie zawsze wystarczają, by utrzymać motywację podwładnych na wysokim poziomie. Po początkowym zapale podwładny przyzwyczaja się do pracy i jest w stanie ocenić, czy rzeczywiście daje mu satysfakcję, poczucie spełnienia i czy odpowiada jego potrzebom. Wówczas jego motywacja może ulec zmianie.

By utrzymać ją na wysokim poziomie, menadżerowie stosują różne techniki motywacyjne. Przede wszystkim wyróżnia się motywowanie negatywne (rywalizacja, straszenie, stała kontrola działań, wstrzymanie płacy, krytyka) oraz pozytywne (premie, podwyżki, awanse, dodatki, pochwały). Jak łatwo się domyślić, skuteczniejsza jest ta druga metoda.

Istotną rolę w procesie motywowania odgrywa sam stosunek przełożonego do pracownika.
Jeśli odnosi się do niego z szacunkiem, wierzy w jego umiejętności, potrafi go odpowiednio pochwalić, podwładny prawdopodobnie będzie bardziej zmotywowany, niż wówczas, gdy jego wysiłek zostanie pozostawiony bez komentarza. Co więcej, u pracowników, którzy nie otrzymują od menadżerów żadnych wskazówek, może pojawiać się frustracja i niepewność, czy wykonują swoje obowiązki właściwie. Nie chodzi oczywiście o to, by wyłącznie chwalić – równie motywująca może być konstruktywna krytyka.

Pracodawcy powinni też zastanowić się nad indywidualnymi predyspozycjami pracowników i dostosować do nich wyznaczane im cele. Pracownik, który każdego dnia będzie otrzymywać zadania ponad swoje siły, może stać się równie zdemotywowany jak ten, któremu menadżer  przydziela wyłącznie błahe projekty.

Więcej artykułów "Rynek pracy"

Polecane oferty

  • Zastępca Głównego Księgowego / Głównej Księgowej

    specjalista (mid)  umowa o pracę  pełny etat  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    1 godz.
    Opis stanowiska Praca odbywać się będzie pod nadzorem doświadczonego Dyrektora Finansowego oraz przy wsparciu kancelarii podatkowej. Ewidencja i weryfikacja dokumentów finansowo-księgowych. Bieżąca kontrola i analiza kont księgowych. Pomoc przy sporządzaniu sprawozdań finansowych oraz...
  • Specjalista ds. MICE

    Coral Travel Poland Sp. z o.o.   Warszawa, Mokotów    praca stacjonarna
    specjalista junior / mid / senior  umowa o pracę  pełny etat
    2 godz.
    Twoje obowiązki: Nawiązywanie i utrzymywanie trwałych relacji z klientami i agentami; Przygotowywanie kalkulacji ofert wyjazdów dla grup i draftów umów związanych z realizacją usługi; Komunikacja z dostawcami usług w destynacjach dotycząca zakresu usług dla grup; Przygotowywanie...
  • Sprzedawca usług finansowych

    GCC7 Services Ltd   Malta, St. Julians   
    specjalista junior / mid / senior  umowa o pracę  pełny etat   6 400 - 14 000 zł brutto/mies.
    3 godz.
    Mieszkaj i pracuj na słonecznej Malcie! Poszukujemy osoby, która ma: ambicję i chęć do rozwoju w sektorze finansowym, pozytywne nastawienie do życia i do pozyskiwania nowych klientów dla naszej platformy finansowej. Twoje obowiązki będą obejmować: kontakt z klientami z rynku polskiego,...
  • Pracownik sezonowy

    Mählmann Gemüsebau GmbH & Co. KG   Niemcy, Capplen (Niemcy)   
    pracownik fizyczny  umowa o pracę / o pracę tymczasową  pełny etat  aplikuj bez CV
    4 godz.
    Praca sezonowa - sadzenie, zbiór warzyw od 06.08.2024r. Wymiar pracy: sezonowa umowa o pracę. Opis stanowiska: praca odbywa się w systemie akordu grupowego, indywidualnego (zbiór warzyw) oraz na godziny (12,41€/godz.netto - inne prace)
  • Brygadzista / Monter sieci zewnętrznej wodno - kanalizacyjnej

    Max Bau Sp. z o.o.   Niemcy   
    pracownik fizyczny / kierownik/koordynator  umowa o pracę  pełny etat   50,00 - 70,00 zł brutto/godz.  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    20 godz.
    Opis stanowiska: Zatrudnimy do naszych budów na terenie Niemiec wykwalifikowanych brygadzistów, monterów sieci zewnętrznej wod.-kan.
  • Kierownik Zespołu Magazynowego Branża Automotive

    Adecco Personalsdienstleistungen GmbH   Niemcy, Soltau   
    kierownik/koordynator  umowa o pracę  pełny etat  rekrutacja online  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    21 godz.
    Zadania: Organizacja oraz nadzór zadań w podległym zespole magazynowym; Zapewnienie prawidłowej dokumentacji obrotu towarowego w magazynie; Optymalizacji procesów magazynowych; Dbanie o dobrą atmosferę w zespole; Wymagania: Komunikatywna znajomość języka niemieckiego; Gotowość do...

Najnowsze artykuły

Rozpraszacze w pracy – jakie warto wyeliminować? Jak to zrobić?

Rozpraszacze w pracy – jakie warto wyeliminować? Jak to zrobić?

Smartfon z dostępem do internetu, a więc ulubonych social mediów i aplikacji, to jeden z największych rozpraszaczy odrywających nas od pracy. Wiele osób czuje przymus sięgania do telefonu nawet kilkadziesiąt razy w ciągu godziny. 15 lipca, w Światowy Dzień Bez Telefonu Komórkowego, zachęcamy do odłożenia na bok smartfona oraz refleksji nad największymi wrogami naszej koncentracji. 

Temperatura w miejscu pracy a BHP

Temperatura w miejscu pracy a BHP

Czy upały mogą być uzasadnieniem przerwania pracy i opuszczenia stanowiska? Czy szef ma obowiązek skrócić godziny pracy, gdy temperatura powietrza przekracza 30℃? A co z klimatyzacją, wiatrakami i zimnymi napojami – czy są one obowiązkowe? Każdego lata wracają pytania dotyczące temperatury w pracy i przepisów bhp. Wyjaśniamy, jakie są obowiązki pracodawcy, a co zależy od jego dobrej woli.

Leśniczy – opis zawodu, jak zostać, obowiązki wymagania, zarobki

Leśniczy – opis zawodu, jak zostać, obowiązki wymagania, zarobki

12 lipca to Dzień Leśnika, święto obchodzone przez leśniczych, pracowników Lasów Państwowych i innych jednostek zajmujących się opieką nad lasami. Olga Buczyńska p.o naczelnik Biura Prasowego Lasów Państwowych wyjaśnia, jak zdobyć pracę w leśnictwie. – Osoba ubiegająca się o stanowisko leśniczego musi zdać egzamin do Służby Leśnej, który potwierdzi jego / jej podstawowe kwalifikacje.

Manager hotelu – jak zostać, wymagania, zakres obowiązków, wymagania

Manager hotelu – jak zostać, wymagania, zakres obowiązków, wymagania

Zarządzanie hotelem i zatrudnionymi w nim pracownikami to niełatwe zadanie, za które odpowiada manager obiektu. To on musi dbać o najwyższą jakość świadczonych usług i wizerunek hotelu. Jakie obowiązki ma osoba zatrudniona na tym stanowisku? Co cechuje dobrego managera? Dziś mamy dla Was kluczowe informacje na temat tego odpowiedzialnego i perspektywicznego stanowiska.

Szukanie nowej pracy – który miesiąc jest najbardziej odpowiedni?

Szukanie nowej pracy – który miesiąc jest najbardziej odpowiedni?

Czy szukanie pracy w wakacje to dobry pomysł? A może lepiej poczekać z wysyłaniem CV do jesieni? Rynek pracy cechuje pewna cykliczność, która sprawia, że w niektórych miesiącach pojawia się więcej ofert, a firmy chętniej powiększają kadrę. Podpowiadamy, kiedy jest dobry czas na szukanie zatrudnienia, a w jakim okresie możesz mieć nieco więcej trudności ze zdobyciem posady.

Jak stworzyć inkluzywne miejsce pracy? Wywiad z dr Joanną Skonieczną, Kierowniczką Programową KPH

Jak stworzyć inkluzywne miejsce pracy? Wywiad z dr Joanną Skonieczną, Kierowniczką Programową KPH

– Warto ocenić atmosferę w firmie już podczas rekrutacji. Zwrócić uwagę na to, na ile osoby rekrutujące pozostają w postawie otwartości i inkluzywności, jak formułują pytania, jak zwracają się do osoby starającej się o pracę – tłumaczy dr Joanna Skonieczna, Kierowniczka Programowa Kampanii Przeciw Homofobii. Wyjaśnia też, jak każdy z nas może stać się sojusznikiem_czką osób LGBT+ w pracy.