Koleżanka z pracy po raz kolejny prosi o wzięcie za nią dyżuru i mimo że masz już plany, jednak się zgadzasz? Osoba z innego działu w firmie nadużywa Twojej pomocy – skoro już kilka razy powiedziałeś tak, teraz trudno Ci odmówić? Kłopoty z asertywnością w pracy i poza nią są źródłem frustracji, niekomfortowych sytuacji i problemów, w które możesz czuć się wmanipulowany. Jak nauczyć się mówienia nie? Zacznij ćwiczyć asertywną komunikację – może Ci w tym pomóc model LADDER.
Model LADDER – definicja
LADDER to akronim pochodzący od angielskich słów:
- L – look, patrzeć;
- A – arrange, zorganizować;
- D – define, zdefiniować;
- D – describe, opisać;
- E – express, wyrazić;
- R – reinforce, wzmacniać.
Sześć kroków ma pomóc w nauczeniu się asertywności. Na czym one polegają?
Po pierwsze, patrz uważnie, ale z dystansu. Kiedy jesteś w sytuacji, w której ktoś znów stawia Cię w niekomfortowej sytuacji, targają Tobą różne emocje, np. złość (na siebie i na tę osobę), zrezygnowanie, frustracja. Postaraj się spojrzeć na nie z dalszej perspektywy. Zastanów się, dlaczego się pojawiają, co konkretnie Ci się w tej sytuacji nie podoba, które zachowanie innej osoby uderza np. w Twoje poczucie niezależności. Pomyśl też, dlaczego rozmawiasz z tą osobą, jaki jest cel takiej rozmowy. Przeanalizuj wsześniejsze zdarzenia, w których nie potrafiłeś wykazać się asertywnością, a kiedy znów znajdziesz się w podobnej sytuacji, postaraj się spojrzeć na sprawę chłodno, bez emocji.
Po drugie, zorganizuj spotkanie. Przejmij inicjatywę i poproś osobę, której zachowanie Ci nie odpowiada, o chwilę rozmowy. W ten sposób okazujesz, że naprawdę zależy Ci na rozwiązaniu sytuacji. Stawiasz się też na pozycji aktywnej, jako sprawca swoich działań, a nie bierny odbiorca tego, co niesie przypadek, decyzji innych itp.
Po trzecie, zdefiniuj problem. W czasie rozmowy z osobą, która chce wywrzeć na Tobie wpływ, wysłuchaj jej uważnie i staraj się zrozumieć jej punkt widzenia – a następnie spokojnie przedstaw swoją perspektywę.
Po czwarte, opisz swoje uczucia. Nie staraj się wywoływać poczucia winy, ale po prostu powiedz, że czujesz się niekomfortowo czy źle w sytuacji, w której Cię postawiono.
Po piąte, wyrażaj się jasno i zrozumiale. Nie posługuj się aluzjami – rozmówca może ich nie zrozumieć albo wręcz je zignorować. Mów wprost, co czujesz, co Ci się nie podoba. Zadawaj też bezpośrednie pytania.
Po szóste, wzmocnij swoje stanowisko. Pokaż dobre strony proponowanego przez Ciebie rozwiązania.
Czyta także: co napędza karierę zawodową?
Model LADDER – zastosowanie
Wykorzystanie modelu LADDER może poprawić Twoje relacje z pracownikami, współpracownikami, relacje w rodzinie, z przyjaciółmi. Pomaga on bowiem nauczyć się zdrowej komunikacji, opartej na poszanowaniu potrzeb i punktów widzenia rozmówców. Przedmiot dyskusji zostaje oddzielony od nadmiaru emocji, przez co łatwiej uniknąć kłótni, niekonstruktywnej krytyki i skupić się na rozwiązaniu jakiejś sytuacji. Dzięki LADDER można nauczyć się też stawiania granic i zacząć wypracowywać w sobie cechy człowieka asertywnego.