Do zrealizowania celu przedsiębiorstwa nie wystarczy jedynie ustalenie, co chce się osiągnąć i przekazanie tej informację pracownikom. Aby uniknąć chaosu, móc kontrolować postęp realizacji założeń, należy wszystko dokładnie zaplanować, a następnie nadzorować postęp. Pomóc w tym może strategia zarządzania hoshin karni. Na czym dokładnie polega i jakie ma zalety?
Metoda hoshin karni – na czym polega?
Metoda hoshin kanri pochodzi z Japonii. Powstała w drugiej połowie XX w. jako odpowiedź na potrzebę zwiększenia konkurencyjności japońskich firm na otwartym rynku. Jest jedną z popularnych metod zarządzania strategicznego.
Jak można tłumaczyć hoshin karni? "Hoshin" to wytyczna/ plan/ cel/ przyjęty kierunek działania a "karni" oznacza zarządzanie/ kontrolę. Takie budowanie strategii bazuje na założeniu, że ustalone przez kierownictwo cele muszą być mierzalne i klarowne. Należy je przełożyć na konkretne działania, wdrażane kolejno przez managerów poszczególnych szczebli i pracowników.
Jak to wygląda w praktyce? Najpierw kierownictwo określa założenia biznesu, kierunki rozwoju przedsiębiorstwa. Przy współpracy z managerami średniego szczebla opracowywane są sposoby realizacji celów, omawia się także potrzebne zasoby. Na tym etapie powstają plany działania, listy zadań dla poszczególnych działów firmy. Kolejny krok to negocjacje z zespołami wdrożeniowymi, które mają zrealizować wcześniej przygotowany plan. Wypracowuje się m.in. sposób, w jaki mierzone będą wyniki. Ustalone zadania są wykonywane przez zespoły wdrożeniowe wg harmonogramu. Realizację procesu i postęp prac ocenia kierownictwo. Taki przegląd pozwala znaleźć ewentualne błędy i umożliwia szybkie rozwiązywanie problemów.
Hoshin kanri – dlaczego warto ją wprowadzić w swojej firmie?
Hoshin karni ma wiele zalet. Przede wszystkim opiera się na współdziałaniu poszczególnych komórek organizacji. Strategia firmy i kierunek działania są jasno określone dla całej firmy i uporządkowane, dzięki temu nie ma mowy o marnowaniu zasobów czy zboczeniu z obranego kursu.
Plan nie jest jednak odgórnie narzucany – zadania ustala się we współpracy osób zajmujących różne stanowiska w hierarchii firmy, także pracowników w zespołach wdrożeniowych. To pozwala zaangażować wszystkich zatrudnionych, daje pracownikom poczucie, że mają wpływ na rozwój przedsiębiorstwa.