Przejrzysta i sprawiedliwa polityka płacowa w firmie pozwala na zbudowanie zespołu pracowników, którzy będą lojalni, zmotywowani i przekonani o tym, że są należycie traktowani. Kodeks pracy gwarantuje oczywiście brak dyskryminacji płacowej, co nie oznacza jednak, że dwie osoby na tym samym stanowisku muszą otrzymywać identyczne wynagrodzenie. Wiele zależy bowiem od liczby ich obowiązków, kompetencji, doświadczenia czy stopnia odpowiedzialności. Porównanie tych elementów i ocena nie zawsze są jednak łatwe. W wartościowaniu pracy na poszczególnych stanowiskach w firmie pomagają różnorodne narzędzia. Jednym z najpopularniejszych jest metoda Hay-Matra. Co warto o niej wiedzieć? W jakich firmach okazuje się skuteczna?
Metoda Hay-Metra – na czym polega?
Metoda Hay-Metra, zwana też metodą profilową oceny stanowisk Hay'a, została opracowana w latach 40. ubiegłego wieku i po wielu aktualizacjach do dziś cieszy się dużą popularnością.
Założenia zastosowane w metodzie nie są skomplikowane. Narzędzie Hay-Matra składa się z trzech kryteriów syntetycznych, które należy wziąć pod uwagę, wartościując stanowiska w przedsiębiorstwie. Są to:
- umiejętności – czyli wymagane na danym stanowisku kwalifikacje, wiedza,
- twórcza inicjatywa – m.in. w kwestii rozwiązywania problemów, analizy, tworzeniem nowych rozwiązań,
- odpowiedzialność – rozpatrywana w trzech obszarach – swobodzie działania, wymiarze odpowiedzialności finansowej na danym stanowisku, wpływie stanowiska na wyniki finansowe przedsiębiorstwa.
Te kryteria analizuje się wg określonego klucza analitycznego, co daje szansę ocenić cechy pracy, uwzględniając jej trudność.
Metoda Hay-Metra – zalety dla firmy
Metoda wartościowania pracy najczęściej jest stosowana przy ocenie stanowisk kierowniczych i obejmujących prace biurowe. W tym obszarze sprawdza się najlepiej. Nie przyda się z kolei do oceny stanowisk robotniczych, gdzie trudność wykonywania obowiązków wynika bezpośrednio z warunków środowiska pracy.
Metody wartościowania stanowisk pracy ułatwiają efektywne zarządzanie zespołem, które jest niemożliwe bez skutecznego systemu wynagrodzeń, stanowiącego jeden z ważniejszych składowych motywacji do pracy. Jeśli pracownicy czują się traktowani niesprawiedliwie, wynagradzani gorzej niż ich koledzy i koleżanki, nie są w pełni zmotywowani. Trudno też mówić o odczuwaniu lojalności wobec firmy.