Praca.pl Poradniki Rynek pracy
Metoda ABC w pracy zdalnej

Metoda ABC w pracy zdalnej

 
Metoda ABC w pracy zdalnej

Praca home office wymaga dobrego zaplanowania. Zarządzanie czasem i organizacja pracy są tu szczególnie ważne.

Kiedy przełożony nas nie kontroluje, łatwiej bowiem o spychanie obowiązków na później lub pogubienie się w nawale obowiązków.

 

By zorganizować swoją pracę zdalną na podstawowym poziomie, nie potrzebujemy skomplikowanych narzędzi. Na początek warto sięgnąć po to, co już zostało sprawdzone przez tysięce osób i od lat pomaga w zarządzaniu czasem pracy. Jedną z opcji jest metoda ABC.

 

Metoda ABC w pracy zdalnej – na czym polega?

 

Metoda ABC, czyli z angielskiego activity-based costing, rachunek kosztów działań, została stworzona pod koniec lat 80. przez naukowców z Uniwersytetu Harvarda. Pomysł opiera się się zasadzie Pareta i pierwotnie odnoszono go do sposobu zarządzania przedsiębiorstwem produkcyjnym lub usługowym – metoda pozwala na ewaluację kosztów, w tym kosztów pośrednich i działań, w świetle spodziewanych efektów, wytwarzanych dóbr.

 

Natomiast metoda ABC w zarządzaniu czasem pracy polega na ocenie zadań do wykonania pod względem ich ważności. W grupie A znajdą się więc te najpilniejsze, B – o średnim stopniu ważności i nie aż tak pilne, C – wszystkie, które mogą poczekać.

 

Najważniejszą kwestią w metodzie zarządzania czasem ABC jest zatem dokonanie właściwej oceny. Zgodnie z zasadą Pareta 80/20, którą można sformułować w ten sposób, że 80% generowanych zysków wynika z podjęcia 20% kluczowych zadań, w grupie A nie może znaleźć się więcej niż około 1/5 najpilniejszych punktów do wykonania (w klasycznie sformułowanej metodzie zasoby tej grupy miały wynosić 5-20%).

 

Grupa B – zadania nieco mniej ważne, również nie powinny przekraczać około 20% wszystkich zleceń. Pozostałą część (około 60-80%) mają stanowić zadania z grupy C.

 

Metoda ABC, zarządzanie czasem – zalety

 

Zarządzanie czasem w pracy zgodnie z tą metodą jest łatwe i intuicyjne. Po sporządzeniu listy należy tylko trzymać się tego, by w pierwszej kolejności wykonywać zadania z grupy A, dopiero potem B, a na końcu C. Listę trzeba często aktualizować i trzymać ją zawsze pod ręką – co pozwoli mieć jasny ogląd na wszystkie czynności służbowe, jakie mamy do wykonania na przykład w ciągu dnia lub tygodnia.

 

Na potrzeby pracy zdalnej przez internet możemy zaadaptować również inne rozwiązania, takie jak zarządzanie czasem metodą GTD, Alpen, Pomodoro czy Matrycą Eisenhowera. Warto zastanowić się, co stanowi największy problem podczas organizacji pracy zdalnej z domu. Czy łatwiej nam wywiązywać się z obowiązków, kiedy z góry ustalimy przedział czasu na każde zadanie oraz przerwę (tu warto zastosować Pomodoro), czy też pomogłoby nam jasne określenie, które czynności są ważne/ pilne/ nieważne/ niepilne we wszystkich możliwych kombinacjach tych czterech cech (czego dokonuje Matryca Eisenhowera)?

 

Dobra organizacja, szczególnie w czasie pracy z domu, pozwala nie tylko na osiąganie lepszych wyników, ale też obniża stres i umożliwia oderwanie myśli od obowiązków po godzinach – bez lęku, że zapomnieliśmy o czymś ważnym.

 

Więcej artykułów "Rynek pracy"

Polecane oferty

Najnowsze artykuły

Osoba z autyzmem na rynku pracy – czy autyzm wyklucza z życia zawodowego?

Osoba z autyzmem na rynku pracy – czy autyzm wyklucza z życia zawodowego?

– Populacja osób neuroatypowych jest bardzo zróżnicowana – zauważa Izabela Kocyłak, trenerka pracy z Fundacji SYNAPSIS. Wiele osób aktywnych zawodowo, szczególnie z tzw. wysoko funkcjonującym autyzmem, jest nieświadomych swojego zaburzenia. Tymczasem aż 2% pracowników w Polsce i 10% w Europie to osoby w spektrum autyzmu. Jak rozpoznać autyzm i w jakich zawodach może sprawdzić się autystyk?

Szklane ściany, szklane ruchome schody. Równouprawnienie na rynku pracy to wciąż fikcja?

Szklane ściany, szklane ruchome schody. Równouprawnienie na rynku pracy to wciąż fikcja?

– Istniejące luki płacowe są wyraźnym dowodem na nierówności w traktowaniu kobiet i mężczyzn. GUS donosi o 17 proc. różnicy w wynagrodzeniach między kobietami a mężczyznami, a im wyższe stanowisko tym luka płacowa większa – zauważa dr Anna M. Górska, dyrektorka Centrum Badań Kobiet i Różnorodności w Organizacjach z Akademii Leona Koźmińskiego.

Handel na targowisku: czym jest opłata targowa?

Handel na targowisku: czym jest opłata targowa?

Wśród wielkich galerii handlowych, wielkopowierzchniowych marketów i dyskontów w krajobraz polskich miast wciąż wpisują się tradycyjne ryneczki, bazary i przydrożne stoiska, na których można kupić kwiaty, znicze, dewocjonalia, ale też owoce, warzywa, jaja, mięso czy miody. Osoby prowadzące tam handel muszą płacić opłatę targową. Ile ona wynosi w 2024 roku i kto jest z niej zwolniony?

Stress interview – co to jest? Czy miałeś najgorszą rozmowę o pracę w życiu?

Stress interview – co to jest? Czy miałeś najgorszą rozmowę o pracę w życiu?

Rozmowa o pracę zaczyna się zwyczajnie, ale po chwili rekruter zaczyna być opryskliwy i Cię prowokuje. Spotkanie zmienia się w najgorszą rekrutację w życiu. Masz takie doświadczenia? Być może zastosowano na Tobie technikę stress interview. Jak jej sprostać? – Im lepiej znasz siebie, tym lepiej przygotujesz się do czekającej Cię rozmowy – tłumaczy psycholog biznesu Agnieszka Zacher-Łanowska.

Pilot samolotu – praca, wymagania, obowiązki zawodowe, pensja

Pilot samolotu – praca, wymagania, obowiązki zawodowe, pensja

Pilot to najpopularniejszy zawód świata – badania pokazują, że tysiące ludzi na całym świecie szukają informacji o tym, jak zostać pilotem. Mamy dla Was dobrą wiadomość: Polska to jedyny kraj UE, w którym najlepsi kandydaci mogą zdobyć większość uprawnień za darmo! Jak długa jest droga to kariery pilota i czy faktycznie zdyskwalifikować może, jak się czasem słyszy, problem z zębami?

12 błędów podczas rozmowy kwalifikacyjnej. Specjalistka HR wyjaśnia, czego nie robić na rozmowie o pracę

12 błędów podczas rozmowy kwalifikacyjnej. Specjalistka HR wyjaśnia, czego nie robić na rozmowie o pracę

– Oprócz podstawowych błędów, takich jak brak przygotowania czy nieodpowiednia mowa ciała, istnieje wiele subtelnych kwestii, które mogą zdecydować o tym, czy otrzymasz ofertę pracy – wyjaśnia Agnieszka Ciećwierz. Specjalistka ds. HR wymienia 12 największych błędów na rozmowie o pracę, podaje przykłady i radzi, jak wybrnąć z sytuacji. Gorąco polecamy każdej osobie szukającej pracy!