Niekiedy nie zdajemy sobie sprawy, jak nasze prywatne działania w social mediach, wypowiedzi zostawiane na forach internetowych wpływają na zawodowy obszar naszego życia. Jakie konsekwencje ma nieroztropne prowadzenie profili w SM? Czego należy bezwzględnie unikać? Co może nam zaszkodzić w pracy?
Negatywne opinie o szefie, współpracownikach
Nawet jeśli wypowiadasz się o byłym szefie czy współpracownikach z firmy, w której pracowałeś przed laty, odznaczające się brakiem szacunku komentarze źle świadczą przede wszystkim o Tobie i poziomie Twojej kultury osobistej. Negatywne opinie na temat miejsca w pracy pozwalają zapewne w jakiś sposób wyładować złość, ale nie wpłyną na zmianę Twojej sytuacji. Lepiej więc wybrać szczerą rozmowę z przełożonym niż oczernianie go w internecie.
Wulgarny język w komentarzach
To, w jaki sposób wypowiadasz się prywatnie, poza pracą, rzutuje na Twój wizerunek, także zawodowy. Publikując coś w sieci, musisz mieć świadomość, że dosłownie każdy może to przeczytać. Przekleństwa, hejt, wyśmiewanie opinii innych, obraźliwe komentarze w internecie czy werbalna agresja zdecydowanie obniżą Twoje notowania, jeśli szukasz pracy. Nikt nie chce przecież pracować z agresywną, konfliktową osobą.
Zbyt aktywne działania w social media
Zaszkodzić Ci mogą również zbyt aktywne działania w mediach społecznościowych. Jeśli relacjonujesz w internecie całe swoje życie, codziennie dodajesz nowe zdjęcia jedzenia, selfie i relacje na Instagramie czy Facebooku, zabawne filmiki na TikToku, a jednocześnie wykonujesz zawód wymagający specjalistycznej wiedzy i wiążący się z wysokim stopniem odpowiedzialności, to Twój wizerunek będzie bardzo niespójny. Łatwiej zaufać komuś, kto udziela się w internecie, komentując wydarzenia czy nowinki branżowe niż komuś, kto pokazuje się wyłącznie z czysto prywatnej strony i robi to z ogromną częstotliwością.
Zdjęcia z imprez z alkoholem
Zdjęcia oraz filmiki z zakrapianych imprez warto zachować w prywatnym folderze i dzielić się nimi wyłącznie z gronem najbliższych osób. Zapewne znane są Ci przypadki, gdy publikacja materiału, na którym widać wyjątkowo "dobrą zabawę" np. polityków czy osób z pierwszych stron gazet, nadszarpnęła ich zawodowy wizerunek. Niezależnie od tego, w jakiej branży pracujesz, warto więc unikać takiego ryzyka.
Rasizm, ksenofobia
Obraźliwe komentarze, rasizm, ksenofobia, seksizm, wrogość wobec mniejszości nie powinny mieć miejsca ani w internecie, ani poza nim. Skrajne poglądy i ich wyrażanie w mediach społecznościowych mogą spotkać się z silną reakcją pracodawcy – i nic dziwnego – takie zachowanie pracownika źle świadczy również o firmie, która go zatrudnia.