Marketing szeptany – definicja
Załóżmy, że chcemy kupić kosiarkę do trawy, ale w temacie kosiarek jesteśmy tak zieloni, jak trawa w naszym ogrodzie. Co zazwyczaj robimy? Zbieramy opinie. Rekomendacje mają wielką moc. Radzimy się nie tylko rodziny i znajomych, po porady odnośnie jakości produktów, które chcemy kupić, sięgamy też do sieci. Wystarczy jedno odpowiednio wyszeptane słówko i klient będzie skłonny zmienić swoje zakupowe decyzje.
Z tego względu marketing szeptany, nazywany też marketingiem plotki, jest od wielu lat popularnym narzędziem. Na czym polega? Informacja na temat produktu czy usługi dociera do konsumenta jako bezpośredni komunikat, który wygląda jak spontaniczna, niezwiązana z reklamą ocena. Obecnie szerokim polem zastosowania takich działań są fora internetowe, grupy dyskusyjne i portale społecznościowe.
Marketing szeptany w internecie – czy jest skuteczny?
Marketing szeptany w internecie może być bardzo skuteczny i przynosi realne korzyści. Cała kampania musi jednak zostać dobrze zaplanowana i przede wszystkim być etyczna. Czasem wystarczy tylko kilka trafnych wpisów. Ważne, aby opinie były uczciwe, zamieszczone przez osoby, które wypróbowały produkt lub usługę i mają świadomość zarówno jej wad, jak i zalet.
Nieumiejętne szeptanie może przynieść firmie więcej szkody niż pożytku. Zadaniem marketingu plotki jest wywoływanie pozytywnych emocji w grupie docelowej i prowokowanie do dyskusji na temat marki tak, aby ostatecznie doprowadzić do uzyskania pochlebnych opinii innych użytkowników. Tych celów nie sposób osiągnąć, spamując internetowe fora gotową formułką, którą można kopiować i wklejać nieskończenie wiele razy.
Takie niezwiązane z tematem dyskusji wpisy denerwują odbiorców, którzy na pierwszy rzut oka widzą, że mają do czynienia z nieporadną reklamą. Marketing szeptany na forach powinien mieć formę naturalnych wpisów. Posty muszą być zgodne z tematem dyskusji, poprawne językowo i napisane w stylu, jakim posługują się użytkownicy. Będą skuteczne, jeśli trafią do potencjalnych klientów.
Jak nie powinien wyglądać marketing szeptany? Praca nad taką promocją okaże się bezowocna np. jeśli na forum dla miłośników motocykli w wątku „Sprzedam WSK 125” (produkowany w latach 1955-1985 polski motocykl) znajdzie się odpowiedź:
„Fajny pomysł, jednak nie kupię motocykla, bo kupiłem dla rodziny wczasy w Egipcie z biura podróży
Choć to dość skrajny przykład braku profesjonalizmu marketingowców, odwiedzając tematyczne forum, bez problemu znajdziemy podobne nieudolne próby wpłynięcia na konsumentów.
Marketing szeptany – wady i zalety
Marketing szeptany, zwłaszcza internetowy, ma złą prasę. Negatywne odczucia wzmacnia ogromna liczba nachalnych wpisów z poleceniami. Wprawne oko bez trudu rozpozna też kłamstwo. Bardzo często publikowane opinie o produktach są nie tylko mało zgodne z rzeczywistością, ale także mogą wprowadzać internautów w błąd.
Dlatego bardzo ważne jest etyczne korzystanie z marketingu szaptanego. Osoby, które promują produkt, faktycznie powinny wiedzieć, o czym piszą, a ich wypowiedzi muszą być przede wszystkim pomocne. Jak już wspomnieliśmy – w rekomendacji drzemie ogromna siła, jednak jeśli okaże się, że dobre wypowiedzi to tylko puste formułki, marka może bardzo szybko stracić reputację. A odbudowa nadszarpniętego wizerunku w sieci nie jest prostą sprawą.