Praca.pl Poradniki Rynek pracy
Marketing sensoryczny – czym jest?

Marketing sensoryczny – czym jest?

 
Marketing sensoryczny – czym jest?

Nie bez przyczyny w okresie świątecznym w galeriach handlowych unosi się aromat jabłka z cynamonem czy przypraw korzennych, a muzyka w sklepie wprawia nas w miły nastrój. Oddziałując na zmysły, handlowcy są w stanie wpływać na decyzje zakupowe klientów. W jaki sposób?

 

Marketing sensoryczny – definicja

 

Marketing sensoryczny to nic innego, jak działania marketingowe, zmierzające do zaangażowania zmysłów klienta. Mają na celu wywołanie określonych skojarzeń i reakcji, wiążących klienta z marką na poziomie emocjonalnym. Swoją skuteczność zawdzięczają całościowemu podejściu.

 

5 zmysłów i ich rola w marketingu

  • Zmysł wzroku

Identyfikacja wizualna to podstawa każdej marki. Kolorystyka, rodzaj czcionki, estetyka logo muszą wyrażać wartości firmy, tworzyć spójną całość. Ale to nie wszystko. Odpowiednie oświetlenie w sklepach, ich wystrój, ekspozycja towarów także są bardzo ważne. Ale nie tylko. Warto też wspomnieć o digital signage. To cały system ekranów wielkoformatowych, na których wyświetla się treść, powtarzaną w zaplanowanej kolejności. Komunikaty mogą być dokładnie dopasowane do miejsca i czasu, a nawet np. pogody.

  • Zmysł węchu

Aromamarketing to, mówiąc najprościej, np. odświeżacz powietrza o zapachu kawy w sklepie odzieżowym czy w banku, profesjonalne zapachy do sklepów, takie same w każdej placówce danej marki. Zapach budzi pozytywne skojarzenia, przywołuje wspomnienia, dlatego jest ważnym elementem budującym wizerunek firmy.

  • Zmysł smaku

Tylko pozornie to przestrzeń zarezerwowana dla firm spożywczych. Darmowa, dobra kawa czy czekoladki u fryzjera, w biurze podróży albo w hotelu, choć nie przesądzą o decyzji skorzystania z usług oferującej je firmy, to na pewno zapadają klientom w pamięć.

  • Zmysł słuchu

Audiomarketing silnie wpływa na zmysły ludzkie. Odpowiednio dobrana muzyka w sklepie sprawia, że klient spędza w nim więcej czasu i jest w dobrym nastroju. Dźwięki pozytywnie wpływają też na decyzje zakupowe, utrwalają wizerunek marki i pomagają zapamiętać wizytę. Zakupy przestają być rutynową czynnością. Słychać to bardzo wyraźnie np. w sklepach odzieżowych z ofertą dla młodzieży – głośna muzyka, niekiedy bardzo intensywna, sprawia, że młody klient czuje się jak w klubie.

  • Zmysł dotyku

Co można określić za pomocą tego zmysłu? Kształt, ciężar, fakturę, temperaturę, rodzaj materiału, z jakiego stworzono opakowanie. Cięższe przedmioty sprawiają wrażenie solidniejszych, drewno kojarzy się z trwałością i tradycją.

Na koniec warto podkreślić, że marketing sensoryczny, oddziaływający na wiele zmysłów, wywołuje określone emocje. Każdy element jest przemyślany i spójny. Taka komunikacja z klientem, dbałość o szczegóły, pozwala zbudować wizerunek firmy, ale też zaistnieć w świadomości klientów w zupełnie niezakupowym kontekście.

Więcej artykułów "Rynek pracy"

Polecane oferty

  • Pielęgniarka / Pielęgniarz

    Fresenius   Nowy Targ    praca stacjonarna
    specjalista (mid)  umowa o pracę / zlecenie / kontrakt B2B  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    3 godz.
    Opis stanowiska: prowadzenie zabiegów hemodializy, opieka pielęgniarska nad pacjentami hemodializowanymi oraz dializowanymi otrzewnowo, prowadzenie elektronicznej dokumentacji medycznej​​​. Oczekujemy: aktualnego prawa wykonywania zawodu pielęgniarka/ pielęgniarz, zaangażowania i chęci rozwoju.​
  • Młodszy Kontroler Finansowy (Analityk Danych)

    Faurecia Gorzów S.A.   Gorzów Wielkopolski    praca stacjonarna
    młodszy specjalista (junior)  umowa o pracę  pełny etat
    5 godz.
    Z nami: Weźmiesz udział w kluczowych procesach finansowych (takich jak zamknięcie miesiąca, prognozowanie i budżetowanie), co pozwoli Ci zrozumieć, jak funkcjonuje biznes od strony finansów. Nauczysz się współpracy międzydziałowej w dużej firmie Automotive: będziesz współpracować z...
  • Specjalista / Specjalistka ds. procesu zarządzania kapitałem

    Bank Pocztowy S.A.   Warszawa    praca zdalna
    specjalista (mid)  umowa o pracę  pełny etat
    6 godz.
    Twój zakres obowiązków udział w realizacji procesów wewnętrznych związanych z zarządzaniem kapitałem i procesem ICAAP; udział w wyliczaniu miar adekwatności kapitałowej i MREL; realizacja testów warunków skrajnych; udział w aktualizacji Planu Naprawy; dokonywanie analiz oraz...
  • Pielęgniarka / Pielęgniarz

    Fresenius   Kłodzko    praca stacjonarna
    specjalista (mid)  umowa o pracę / zlecenie / kontrakt B2B  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    7 godz.
    Opis stanowiska: prowadzenie zabiegów hemodializy, opieka pielęgniarska nad pacjentami hemodializowanymi oraz dializowanymi otrzewnowo, prowadzenie elektronicznej dokumentacji medycznej​​​. Oczekujemy: aktualnego prawa wykonywania zawodu pielęgniarka/ pielęgniarz, zaangażowania i chęci rozwoju.​
  • Technik - Konserwator

    Fresenius   Żywiec    praca stacjonarna
    pracownik fizyczny  umowa o pracę / zlecenie / kontrakt B2B  pełny etat  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    8 godz.
    Opis stanowiska: podstawowe naprawy i konserwacje aparatury medycznej w danej stacji dializ, monitorowanie przeglądów i kontroli bezpieczeństwa aparatury medycznej i urządzeń technicznych, monitorowanie i nadzór nad stacją uzdatniania wody i centralnej dystrybucji koncentratów,...
  • Pracownik do sadzenia drzew (sezonowy)

    Grimslovs Skogstjanst AB   Szwecja, Emmaboda    praca stacjonarna   za 2 dni wygasa
    pracownik fizyczny  umowa o pracę  pełny etat   9 000 - 17 000 zł brutto/mies.  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    9 godz.
    Szczegóły oferty: Pracownik sadzenia drzew na sezon 2025 (marca-lipiec). Możliwość przedłużenia umowy dla najlepszych pracowników.

Najnowsze artykuły

Kasowy PIT – co to, od kiedy?

Kasowy PIT – co to, od kiedy?

Nowelizacja ustawy o PIT z dnia 27 września 2024 roku wprowadza zmiany w systemie podatkowym korzystne dla przedsiębiorców, którzy dotąd borykali się z problemem nieuregulowanych faktur, od których mimo wszystko należało odprowadzać podatek. W określonych przypadkach metoda memoriałowa może zostać zastąpiona przez kasowy PIT dla przedsiębiorców. Jak to wygląda w praktyce?

Świąteczna przerwa – jak się zmotywować do pracy po powrocie?

Świąteczna przerwa – jak się zmotywować do pracy po powrocie?

Święta, święta i po świętach, a jak wiemy, powrót do codzienności po długim urlopie bywa naprawdę trudny. Socjolog i psychoterapeutka Beata Danielska podpowiada, według jakiego klucza możemy dzielić zadania po powrocie do pracy, żeby zapewnić sobie „miękkie lądowanie" i nie dać się przytłoczyć nagromadzonymi obowiązkami.

Rynek pracy 2025 – jakie zmiany czekają nas w nowym roku?

Rynek pracy 2025 – jakie zmiany czekają nas w nowym roku?

– Praca przyszłości będzie hybrydowa, zdalna lub oparta na projektach, a efektywność będzie mierzona nie tylko wynikami, ale i zdolnością współpracy i adaptacji. Nie oznacza to jednak, że technologia całkiem zdominuje rynek pracy. Przeciwnie, to właśnie ludzka kreatywność i empatia będą wyróżniać pracowników w dobie automatyzacji – przewiduje specjalistka ds. rekrutacji Agnieszka Ciećwierz.

Płace w Polsce wkrótce będą jawne. „Nie jesteśmy na to gotowi” – ocenia ekspert rynku pracy Mateusz Żydek

Płace w Polsce wkrótce będą jawne. „Nie jesteśmy na to gotowi” – ocenia ekspert rynku pracy Mateusz Żydek

O zarobkach często nie mówi się nawet bliskim, a zgodnie z prawem UE płace w Polsce mają wkrótce być powszechnie znane. – Nawet pracownicy, którzy są przekonani, że to właściwa droga, nadal bardzo mocno sygnalizują obawę, że jawność wynagrodzeń będzie powodować konflikty – zauważa Mateusz Żydek. Ekspert rynku pracy z Randstad Polska wyjaśnia, jak jawność płac może wyglądać w praktyce.

Urlop uzupełniający – podstawowe informacje

Urlop uzupełniający – podstawowe informacje

Co powiesz na 6 dodatkowych dni urlopu? Mało kto wie, że w pewnych przypadkach pracownikowi przysługuje urlop uzupełniający, którego pracodawca nie może odmówić. Sprawdź, kto i kiedy nabywa prawo do urlopu uzupełniającego, jaki jest jego wymiar oraz co powinno znaleźć się na wniosku o tego typu wolne w pracy.

Trzynasta emerytura – dla kogo? Kiedy? Wysokość

Trzynasta emerytura – dla kogo? Kiedy? Wysokość

Trzynasta emerytura jest dodatkowym świadczeniem pieniężnym wypłacanym raz w roku emerytom i rencistom. Od kilku lat stanowi ważny element wsparcia finansowego dla seniorów. Co istotne, nie wymaga składania żadnych wniosków, a jest przyznawana automatycznie. Wyjaśniamy, kto ma prawo do świadczenia, na jakich zasadach jest wypłacana trzynasta emerytura oraz ile wynosi w 2025 roku.