Co może zrobić przedsiębiorca, który wprowadza swój produkt na bardzo konkurencyjny rynek? Jak się przebić i dać zapamiętać? Jak trafić w potrzeby i oczekiwania konsumenta, by zdobyć jego uwagę? W odpowiedziach na te wszystkie pytania wielu marketingowców używa dwóch słów: marketing emocjonalny. Sprawdźmy, na czym polega i jakie rodzaje reklamy są w nim stosowane.
Co to jest marketing emocjonalny?
Marketing emocjonalny opiera się na założeniu, że klient, podejmując decyzje w sklepie, kieruje się przede wszystkim emocjami, impulsem, a dopiero dokonawszy zakupów, swój wybór racjonalizuje i logicznie tłumaczy sam przed sobą.
W związku z tym wykorzystuje się różnorodne narzędzia, by zbudować emocjonalny związek konsumenta z marką. Wraz z danym produktem sprzedawane są konkretne doznania, wrażenia pożądane przez klienta. Jeśli więc rzeczywiście Pieniądze szczęścia nie dają. Dopiero zakupy, to można uznać, że marketing emocjonalny ma to poczucie szczęścia potęgować. Działa podobnie jak marketing sensoryczny, w którym nacisk kładzie się na pobudzanie zmysłów klienta, by wprawić go w dobry nastrój – wywołać pozytywne doznania – dzięki obrazom, dźwiękom, zapachom itd.
Zapamiętywane emocje może wywołać np. poruszająca reklama, nawiązująca do ważnych dla grupy docelowej wartości, wspomnień, marzeń. Wiele takich przekazów pojawia się przed świętami. Na pierwszym planie są bohaterowie, tacy jak student powracający z plecakiem do rodzinnego domu, senior czekający przy pustym stole na bliskich czy pomagający sobie sąsiedzi oraz ich emocje, które są bliskie także odbiorcy. Sama marka stanowi jedynie tło, ale siłą rzeczy staje się zapamiętana w pozytywnym kontekście.
Impuls do zakupu, odsuwający na bok racjonalne myślenie o wydawaniu pieniędzy i realnych potrzebach, w dużym stopniu wywołują okazje i obniżki, zwłaszcza te, które są krótkotrwałe. Żadna perswazja językowa nie będzie przy tym potrzebna. Wielu klientów jest skłonnych włożyć do koszyka, czy to w sklepie stacjonarnym, czy online, coś, czego nie planowali, tylko dlatego, że znaleźli atrakcyjną cenę. Taki zakup wywołuje satysfakcję i wprawia w pozytywny nastrój. Trudniej przejść obojętnie obok dużego czerwonego szyldu z napisem „promocja” albo nie kliknąć w zakładkę „ostatnie sztuki” w sklepie internetowym.
Marketing emocjonalny: wpływ na zysk w firmie
Ten rodzaj marketingu wymaga zidentyfikowania potrzeb, ale i pragnień grupy docelowej, określenia, w jaki sposób połączyć je z cechami produktu. Firma, która trafnie oceni swoje atuty i skutecznie przeprowadzi ten proces, może liczyć na zbudowanie stałej grupy sympatyków marki.
Marketing emocjonalny służy nawiązywaniu więzi z klientami. Dzięki pozytywnym doznaniom osoba, która kupiła produkt raz, prawdopodobnie zechce zrobić to ponownie. Współcześnie można docierać do konsumentów, tworzyć z nimi relacje poprzez wiele kanałów, także umożliwiających szybką interakcję. Trudno działać skutecznie, pomijając w tej komunikacji emocje.