Praca.pl Poradniki Rynek pracy
Marketing behawioralny – definicja, przykłady, korzyści

Marketing behawioralny – definicja, przykłady, korzyści

 
Marketing behawioralny – definicja, przykłady, korzyści

Wybierasz się do sklepu z konkretną listą zakupów, ale pod wpływem zachcianki kupujesz zupełnie inną rzecz – kto nie był w takiej sytuacji? Albo w pochmurny, zimny dzień przechodzisz obok witryny sklepowej oświetlonej ciepłym światłem, słyszysz dobywającą się stamtąd relaksującą muzykę. Mimo że nie miałeś / miałaś zamiaru nic kupować, postanawiasz wstąpić. W innej sytuacji obliczamy, ile pieniędzy możemy przeznaczyć na zakup jakiejś rzeczy, by wydatek nie naruszył naszego miesięcznego budżetu… ale sprzedawca tak zachwala o wiele droższy egzemplarz, że dajemy się skusić, nie bacząc na konsekwencje.

 

Choć większość z nas chce uchodzić za osoby podejmujące racjonalne decyzje, na nasze wybory często bardzo silny wpływ mają wrażenia i emocje, obietnica przyjemności, pozytywne skojarzenia. Mechanizmy emocjonalne i zmysłowe, mające miejsce w decyzjach zakupowych, są wykorzystywane przez tzw. marketing behawioralny. Sprzedawcy i reklamodawcy doskonale wiedzą, w jaki sposób poruszyć emocje klienta, by skłonić go do zakupu. Jak się to odbywa?

 

Marketing behawioralny – co to jest?

 

Mechanizm behawioralny wychodzi z założenia, że konsument nie zawsze kieruje się rozumem (mimo że lubi tak o sobie myśleć!). Równie często na decyzje konsumenckie wpływ mają emocje, intuicja, chwilowe impulsy oraz nawyki. W przygotowaniu oferty reklamowej chodzi zatem o to, by:

  • przykuć uwagę,
  • wzbudzić silne emocje – najczęściej pozytywne, ale niekoniecznie; reklama może też wzbudzać strach i stanowić przestrogę, dając do zrozumienia, że klient uniknie jakichś poważnych konsekwencji, jeśli dokona zakupu itp.,
  • bazować na skojarzeniach, które trafiają do wybranej grupy konsumentów – chodzi między innymi o to, by konsument mógł porównać własne doświadczenia z sytuacją prezentowaną w reklamie – połączył to, co jest mu już znane, z atrakcyjnie zaprezentowaną nowością.

 

Żeby osiągnąć ten efekt, niezbędna jest bardzo dobra analiza grupy docelowej, rozpoznanie jej potrzeb, systemu wartości i poglądów, środowiska, przyzwyczajeń.

 

Marketing behawioralny – przykłady

 

W marketingu behawioralnym stosuje się różne techniki dotyczące prezentacji oferty. Czasami wystarczy niewielka zmiana, np. usytuowania produktu na półce, oświetlenia, kolorystyki pudełka, dodanie drobnego znaczka odnoszącego się do bliskich klientom wartości – żeby wywołać pożądany efekt, zachęcić do zakupu.

 

Inną często stosowaną techniką jest dodawanie kolejnego, trzeciego wyboru do dwóch podstawowych. Jest to tzw. efekt wabika, powszechnie stosowany np. w kawiarniach i restauracjach typu fast food. Jak on działa? Wyobraź sobie, że w kawiarni masz do wyboru małą kawę za 3 zł lub dwa razy większą za 7 zł. Twój wybór będzie podyktowany prawdopodobnie tym, jak bardzo jesteś spragniony tego napoju, śpiący itp. A co, jeśli do oferty zostanie dodana opcja środkowa – kawa średniej wielkości za 6 zł? Prawdopodobnie takiej kawy nie wybierzesz, bo pomyślisz, że lepiej dopłacić złotówkę i wypić dużą kawę (lub nawet trochę zostawić) niż przepłacać na kubek średniej wielkości.

 

Marketingowcy chcą, byś dokładnie w ten sposób myślał. Dodanie środkowej, mniej atrakcyjnej opcji nie miało bowiem na celu skłonienia Cię do wyboru średniej kawy, ale tej najdroższej. Zostaje wykorzystany mechanizm rozumowania, który jest pozornie racjonalny. Wydaje Ci się, że kalkulujesz, co Ci się bardziej opłaca, nie dostrzegając, że wabik skierował Twoją uwagę w konkretnym kierunku.

 

Innym mechanizmem stosowanym w marketingu behawioralnym jest nudge, dosłownie – szturchnięcie. W niej również chodzi o stworzenie sytuacji, w której uwaga konsumenta zostaje naprowadzona na pewien tor. Sprzedawca stawia klienta przed wyborem np. dwóch opcji. Nie odwołuje się do argumentów za i przeciw każdej z nich, ale stara się wyeksponować jedną z możliwości (np. umieszczając ją z przodu witryny sklepowej, w kulminacyjnym momencie prezentacji itp.) Konsument dostaje wyraźny impuls, która opcja jest bardziej atrakcyjna i podejmie decyzję pod jego wpływem – niekoniecznie natomiast odwołując się do racjonalnych przesłanek.

 

Marketing behawioralny – zalety

 

Marketing behawioralny współcześnie ma bardzo szerokie zastosowanie. Znajomość procesów poznawczych i decyzyjnych, reguł rozumowania, a także umiejętność wzbudzania konkretnych emocji, skojarzeń pozwalają na przygotowanie dobrej strategii reklamowej, zwiększenie zysków, zbudowanie bazy klientów. Badaniem procesów myślowych i emocjonalnych, jakimi kierują się konsumenci, zajmuje się między innymi psychologia biznesu.

 

Warto zaznaczyć, że wykorzystywanie procesów mentalnych w marketingu niesie ze sobą ryzyko manipulacji i działań nieetycznych. Dlatego w czasie przygotowywania kampanii marketingu behawioralnego należy zachować ostrożność, respektować przepisy dotyczące ochrony praw konsumentów, a także zwracać szczególną uwagę na kwestie wizerunkowe firmy.

 

Czytaj także: marketing emocjonalny

Więcej artykułów "Rynek pracy"

Polecane oferty

  • Pracownik sezonowy

    Mählmann Gemüsebau GmbH & Co. KG   Niemcy, Capplen (Niemcy)   
    pracownik fizyczny  umowa o pracę / o pracę tymczasową  pełny etat  aplikuj bez CV
    14 godz.
    Praca sezonowa - sadzenie, zbiór warzyw od marca 2025 roku Wymiar pracy: sezonowa umowa o pracę. Opis stanowiska: praca odbywa się w systemie akordu grupowego, indywidualnego (zbiór warzyw) oraz na godziny (12,82€ / godz. netto - inne prace)
  • Finance Application Support Analyst - German Speaker

    Aon   Kraków    praca zdalna
    specjalista (mid)  umowa o pracę  pełny etat  rekrutacja online
    14 godz.
    Day-to-day responsibilities include: Coordinate with end users and assist them with their regular problems/issues, these issues will be managed through Aon’s ticketing system – Service Now. Develop new ideas and present them to the end users and team. Analysing and documenting the issues,...
  • Data Protection Lead

    Aon   Kraków    praca hybrydowa
    kierownik/koordynator / menedżer  umowa o pracę  pełny etat
    15 godz.
    Responsibilities: Oversees the status of DP compliance and carries out the operational aspects of the mitigation plans to meet Aon's DP requirements; Works with BUs to maintain and update records of processing activities (RPA), conducts annual reviews in line with Aon procedures, ensures the...
  • Brygadzista produkcji

    HSV Polska Sp. z o.o.   Łódź, Polesie    praca stacjonarna
    pracownik fizyczny / kierownik/koordynator  umowa o pracę  pełny etat  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    17 godz.
    ZAKRES OBOWIĄZKÓW: Nadzór nad prawidłowym przebiegiem procesu produkcyjnego zgodnie z procedurami i instrukcjami produkcyjnymi; Dokumentowanie przebiegu produkcji systemie komputerowym; Kontrolowanie pracy i parametrów maszyn; Uruchomienie i zatrzymanie procesu produkcyjnego; Obsługa zleceń...
  • LINKTIS Sp. z o.o.   za 3 dni wygasa
    specjalista mid / senior / ekspert  umowa o pracę / zlecenie / kontrakt B2B  pełny etat
    18 godz.
    Obowiązki: Pozyskiwanie nowych klientów oraz obsługa bieżących. Organizacja procesów spedycyjnych. Współpraca z agencjami celnymi oraz przewoźnikami lotniczymi. Negocjacje cenowe i przygotowywanie ofert transportowych.
  • Inżynier / Inżynierka ds. odbiorów i modernizacji

    Resi4Rent Leasing   Warszawa    praca stacjonarna
    specjalista (mid)  kontrakt B2B  pełny etat
    18 godz.
    Opis stanowiska: Prace związane z przygotowaniem obiektu do otwarcia. Udział w odbiorach nowych inwestycji od Generalnego Wykonawcy. Koordynacja i nadzór nad wykonywaniem okresowych przeglądów oraz konserwacji elementów budynku i instalacji. Wsparcie zespołu zarządzania nieruchomościami w...

Najnowsze artykuły

Czarny Piątek w Polsce, czyli jak wygląda Black Friday oczami pracownika?

Czarny Piątek w Polsce, czyli jak wygląda Black Friday oczami pracownika?

Nadchodzi długo wyczekiwany przez wielu Czarny Piątek, czyli dzień przedświątecznych obniżek cen. Dla klientów to szansa na złapanie wyjątkowych okazji, dla firm zysk, ale i ogromne wyzwanie logistyczne. Kto najbardziej korzysta na Black Friday? Czy robienie zakupów tego dnia faktycznie się opłaca? Podpowiadamy, jak przetrwać Czarny Piątek i z perspektywy konsumenta, i pracownika sklepu.

Równość to nie odebranie czegoś mężczyznom! Olga Kozierowska o feminizmie w pracy

Równość to nie odebranie czegoś mężczyznom! Olga Kozierowska o feminizmie w pracy

– Cechy takie jak ambicja czy asertywność, które u mężczyzn są cenione, u kobiet potrafią budzić niechęć. Przypisuje się też liderkom stereotypowo męskie cechy, aby uzasadnić ich wysoką pozycję w organizacji – komentuje Olga Kozierowska, prezeska Fundacji WłączeniPlus i twórczyni Sukcesu Pisanego Szminką. W wywiadzie dla Praca.pl ekspertka wyjaśnia, co współcześnie oznacza feminizm w pracy.

Grupy zawodowe najbardziej narażone na smog

Grupy zawodowe najbardziej narażone na smog

Najbardziej narażone wdychanie rakotwórczego smogu są osoby codziennie dojeżdżające do pracy, mieszkańcy kilkudziesięciotysięcznych miejscowości i osoby wykonujące w sezonie grzewczym oraz przy ruchliwych drogach pracę w terenie. Główny Inspektorat Pracy wyjaśnia, czy pracodawcy muszą zapewnić pracownikom maski antysmogowe i jak powinni chronić ich przed szkodliwymi czynnikami pracy.

Mechanik lotniczy – praca, wymagania, zarobki

Mechanik lotniczy – praca, wymagania, zarobki

Mechanik lotniczy to jeden z najbardziej perspektywicznych zawodów dla absolwentów techników i szkół branżowych o profilach związanych z mechaniką. Żeby zdobyć tę pracę, trzeba uzyskać dodatkową licencję na obsługę techniczną statku powietrznego, wystawianą przez Urząd Lotnictwa Cywilnego. Sprawdź, jak ją zdobyć, a także w jakich samolotach możesz specjalizować się jako mechanik lotniczy!

Stress interview – co to jest? Czy miałeś najgorszą rozmowę o pracę w życiu?

Stress interview – co to jest? Czy miałeś najgorszą rozmowę o pracę w życiu?

Rozmowa o pracę zaczyna się zwyczajnie, ale po chwili rekruter zaczyna być opryskliwy i Cię prowokuje. Spotkanie zmienia się w najgorszą rekrutację w życiu. Masz takie doświadczenia? Być może zastosowano na Tobie technikę stress interview. Jak jej sprostać? – Im lepiej znasz siebie, tym lepiej przygotujesz się do czekającej Cię rozmowy – tłumaczy psycholog biznesu Agnieszka Zacher-Łanowska.

Kreatywność a AI. Czy pracownicy branż kreatywnych mogą wkrótce stracić pracę?

Kreatywność a AI. Czy pracownicy branż kreatywnych mogą wkrótce stracić pracę?

Czy inteligentny program ma prawa autorskie? Dlaczego AI może dyskryminować? Czy sztuczna inteligencja wkrótce przejmie kreatywne zawody, wysyłając na bezrobocie programistów, grafików, dziennikarzy, filmowców? – Ludzie wolą sztukę tworzoną przez ludzi. Kiedyś sztuka AI będzie jak sport na dopingu – przewiduje prof. Dariusz Jemielniak, badacz ruchów antynaukowych i sztucznej inteligencji.