Manager muzyczny
Dla melomanów, fanów show-biznesu, jednym z wymarzonych zajęć mogłoby być stanowisko managera muzycznego. Powszechnie zajęcie to kojarzy się z pracą ze znanymi artystami, trasami koncertowymi i współpracą z mediami.
Teoretycznie tak częściowo jest, jednak zanim podejmiemy kroki prowadzące do zdobycia stanowiska managera gwiazd, warto dokładnie przemyśleć, z czym wiąże się ta praca.
Manager muzyczny - czym się zajmuje
Manager (a także menedżer, menadżer) – to osoba pierwszego kontaktu. Jeśli ktoś (np. dziennikarze, stacje, wytwórnie) chce nawiązać współpracę z zespołem, a także jeśli muzycy czy wokaliści czegoś potrzebują (próby, promocji, zorganizowania transportu) - wszystkie sprawy kierowane są do managera.
Manager zespołu muzycznego powinien odpowiadać za wizerunek swojej grupy. Jego zadaniem, na początku kariery bandu, jest wypromowanie, a potem utrzymanie zespołu na rynku muzycznym. Organizacja sesji zdjęciowych, autoryzacja wywiadów i szeroko pojęta promocja będą codziennymi zadaniami managera gwiazd. Dlatego liczy się tu dobry kontakt z mediami i umiejętność poruszania się po branży.
Manager artystyczny powinien dbać też o kontrakty z wytwórniami i dystrybutorami. W zależności od tego, w jakim kierunku chce iść dany podmiot muzyczny, może również zadbać o współpracę ze znanymi markami, zapewnić udział w reklamach, wydarzeniach kulturalnych, itp.
Do zadań managera muzycznego należy również organizacja koncertów, prób, tras, hoteli, przewozu instrumentów - szeroko pojętej logistyki.
Jak zostać managerem gwiazd
Kandydat na managera powinien charakteryzować się znajomością branży i aktualnych trendów muzycznych. Taka osoba musi być dostępna praktycznie przez całą dobę – koncerty kończą się przeważnie w późnych godzinach, łączą się często z koniecznością relokacji zespołu. Przydadzą się również umiejętności negocjacyjne i interpersonalne, przede wszystkim duża dyskrecja.
Osoba chcąca pracować jako manager gwiazd powinna posługiwać się językiem angielskim – w związku z możliwością współpracy z zagranicznymi wytwórniami lub artystami. Jednak głównym i podstawowym atutem będzie znajomość branży muzycznej.
Niewiele jest szkół oferujących kształcenie w kierunku zawodu managera. Można znaleźć kursy dotyczące tego tematu, jako podstawa teoretyczna mogą przydać się studia i szkolenia z pogranicza zarządzania/promocji kultury. Jednak w przypadku tego zawodu wykształcenie będzie rzadko rozpatrywanym kryterium.
Stanowiska managerskie początkujących grup często „obsadzają” członkowie rodziny lub przyjaciele artystów. Mają oni orientację o kierunku, w jakim chce pójść dana grupa, zespół też darzy taką osobę zaufaniem. Jeśli mamy możliwość, żeby „zaczepić się” w branży, to warto skorzystać z takiej opcji, może uda nam się wypromować nową gwiazdę na rynku muzycznym.
Jeśli naszym marzeniem jest prowadzenie znanych już gwiazd i zespołów, warto poszukać pracy w dużych wytwórniach muzycznych.
Manager muzyczny – zarobki
Wynagrodzenie managera to prowizja (zazwyczaj około kilkudziesięciu procent) od dochodów zespołu. Jeśli więc manager się nie sprawdza i zespół nie robi kariery, to zarobki nie będą zbyt wysokie. Ale zależność ta też ma miejsce w odwrotnej sytuacji – im więcej zespół/muzyk zarobi, tym lepsze wynagrodzenie dla ich managera.