Loga firm - dlaczego są ważne?
Logo to bardzo istotny element tożsamości wizualnej przedsiębiorstwa. Pozwala klientom zidentyfikować firmę wśród innych na rynku, zapada w pamięć konsumentom. Może spełniać te funkcje, jedynie jeśli jest łatwo rozpoznawalne, oryginalne i odzwierciedla spójność firmy we wszystkich obszarach jej działań. Z tego względu tworzenie logo to bardzo ważny element wizerunkowej układanki, której ostateczny kształt wpływa na sukces firmy.
Jak zrobić fajne, dobre logo?
Poszukując najlepszego sposobu na zrobienie naszego firmowego znaku, możemy natrafić na propozycje, takie jak: „stwórz własne logo w 5 minut!”, „łatwe i szybkie projektowanie logo online”. Czy jednak profesjonalny, fajny i trafiony firmowy znaczek da się zrobić ekspresowo? Projektowanie logo, jeśli ma być ono użyteczne, raczej zajmie nam chwilę.
Warto przy tym pamiętać o kilku podstawowych zasadach. Przede wszystkim loga firm powinny być proste. Najlepszym przykładem, że minimalizm się opłaca, może być rozpoznawalny na całym świecie symbol nadgryzionego jabłka. Zapada w pamięć i pozwala bez problemu odróżnić produkty marki od wszystkich innych. Tak naprawdę im prostsze, a jednocześnie ciekawsze logo, tym skuteczniej może reprezentować markę. Nie powinno być zbyt kolorowe ani chaotyczne. Nie warto mieszać wielu czcionek, umieszczać w nim skomplikowanych haseł. Dobrze, jeśli klienci będą mogli w prostych słowach opisać logo i nikt nie będzie miał wątpliwości, o jakiej firmie jest mowa.
Z powyższym wiążą się kolejne wymogi – logo powinno być czytelne i unikalne. Musi też pasować do sposobu, w jaki firma komunikuje się z otoczeniem. Niełatwo znaleźć sprowadzony do znaku czy króciutkiego hasła wspólny mianownik dla wartości oraz misji firmy, a przy tym dostosować projekt do oczekiwań odbiorów. Dobre logo powinno się pozytywnie kojarzyć i jednoznacznie wiązać z marką.
Jak stworzyć logo?
W większości przypadków program do tworzenia logo obsłuży nawet laik. Ale jeśli nie czujemy się na siłach, aby własnoręcznie przygotować projekt logotypu, możemy zlecić to zadanie profesjonalnej firmie. Jednak i wtedy powinniśmy mieć sprecyzowane oczekiwania wobec grafiki.
Niezależnie od tego czy sami wykonaliśmy projekt logo, czy ktoś inny przygotował dla nas logo na zamówienie, zanim zaczniemy się nim posługiwać i puścimy firmowy znaczek w świat, raz jeszcze oceńmy, czy jesteśmy oryginalni. Kopiowanie, czy zbyt silne inspirowanie się konkurencyjnymi markami w przypadku logo nie ma najmniejszego sensu. Nie powielajmy schematów, bo logo ma przede wszystkim się wyróżniać i pokazać wyjątkowość naszej marki.