Praca.pl Poradniki Rynek pracy
Kwalifikacje w zawodzie a kompetencje zawodowe - różnice

Kwalifikacje w zawodzie a kompetencje zawodowe - różnice

 
Kwalifikacje w zawodzie a kompetencje zawodowe - różnice

Kwalifikacje w zawodzie

 

Według internetowego Słownika Języka Polskiego PWN kwalifikacje definiuje się jako zbiór elementów wykształcenia i uzdolnień potrzebnych do wykonywania jakiejś funkcji lub zawodu.

 

Pojęcie to stosowane jest często w dwóch kontekstach.

 

Po pierwsze, to tematyka typowo prawno-regulacyjna. Kwalifikacje w zawodzie określa się po to, by sprawdzić, czy dana jednostka ma prawo do wykonywania konkretnego zawodu. Jest to połączone z pojęciem zawodu regulowanego - każdy kraj Unii Europejskiej ma listę takich zawodów. Aby je wykonywać trzeba mieć uznane kwalifikacje zawodowe. Każdy kraj indywidualnie określa listę takich zawodów.

 

Drugim obszarem, w którym korzysta się z pojęcia kwalifikacji zawodowych to kontekst rekrutacji, formułowania CV. Kwalifikacje zawodowe są formalizowane za pomocą odpowiednich dokumentów (dyplomów, certyfikatów, uprawnień itp.). Dzięki temu można określić poziomy - np. dotyczące wykształcenia, znajomości języka, uprawnień do obsługi konkretnych maszyn. Co za tym idzie - pomaga to pracodawcom określić czy dana osoba jest odpowiednio przygotowana do podjęcia pracy. Znormalizowanie kwalifikacji pomaga również porównywać - poziomy kształcenia, wiedzy, stażu - między poszczególnymi pracownikami lub kandydatami na dane stanowisko.

 

Kompetencje zawodowe

 

Na profil idealnego kandydata składają się w dużej mierze właśnie jego  kompetencje. Te dzieli się na kompetencje twarde i miękkie. Kompetencje twarde są właśnie bardzo często nazywane kwalifikacjami zawodowymi.

Natomiast kompetencje miękkie stoją niejako w opozycji do twardych. Określa się tym mianem umiejętności interpersonalne oraz te, które dotyczą osobowości. Przykładem kompetencji miękkich jest umiejętność negocjacji, motywowania siebie lub grupy, kreatywność.

 

W ogłoszeniu wystawionym przez pracodawcę często widać, na czym należy się skupić, prezentując CV. Czy wyróżnić zdobyte kwalifikacje, czy skupić się na kompetencjach miękkich. Odpowiednia prezentacja doświadczenia pozwala zdobyć już kilka punktów do zdobycia upragnionego stanowiska.

 

Kompetencje a kwalifikacje - różnice

 

Między kompetencjami a kwalifikacjami istnieją różnice - jednak jedne i drugie są obecnie pożądane przez pracodawców.

 

Kompetencje miękkie mają charakter uniwersalny, przy czym mogą w jednych zawodach być bardziej użytecznie niż w innych. Są to umiejętności trudne do zmierzenia. Ich nabycie wiąże się z pracą nad własną osobowością. Jeśli ktoś chce rozwijać się w tym zakresie, to istnieje możliwość uczęszczania na szkolenia i kursy związane z tą tematyką.

 

Kwalifikacje zawodowe to już elementy bardziej uregulowane i „ubrane” w ramy. Nabywamy je w trakcie edukacji, (również szkoleń i kursów), ale wiedza jest już weryfikowana, a jej poziom udokumentowany dyplomami, certyfikatami, licencjami itp. Kwalifikacje charakteryzują się również tym, że są dopasowane do konkretnej branży, zawodu lub specjalizacji.

 

 

Więcej artykułów "Rynek pracy"
Praca Tekton Capital sp. z o.o.

Polecane oferty

Najnowsze artykuły

Quiet hiring – czym jest? Czy ciche zatrudnianie to nowy trend HR?

Quiet hiring – czym jest? Czy ciche zatrudnianie to nowy trend HR?

Quiet hiring ma być odpowiedzią na rosnące braki specjalistów na rynku pracy. Jedną z największych zalet tego rozwiązania jest wsparcie rozwoju własnych pracowników. – To też ważne z punktu widzenia zastępowania pracy ludzkiej przez sztuczną inteligencję. Jeżeli wyposażymy pracowników w umiejętność pracy z nią, unikniemy zwolnień – komentuje ekspert rynku pracy Krzysztof Inglot.

Depresja a praca – co musisz wiedzieć

Depresja a praca – co musisz wiedzieć

Światowa Organizacja Zdrowia prognozuje, że do 2030 roku depresja będzie najczęściej występującą chorobą na świecie. 

– Według badań CBOS co piąty Polak ma przynajmniej łagodną depresję. Statystycznie rzecz biorąc, każdy z nas, niezależnie od roli w firmie, pracuje z osobą chorującą na depresję, choć często o tym nie wie – zauważa psycholog biznesu Joanna Marszalska.

Tłusty czwartek w pracy zdalnej – jak go obchodzić?

Tłusty czwartek w pracy zdalnej – jak go obchodzić?

Tłusty czwartek zawsze wypada w czwartek po katolickim Popielcu, pierwszym dniu Wielkiego Postu. Od tłustego czwartku do Wielkanocy zawsze jest dokładnie 45 dni. Do celebrowania tego dnia w firmie większości pracowników nie trzeba przekonywać. Warto jednak wiedzieć, że tłusty czwartek można obchodzić też w pracy zdalnej. W jaki sposób? 

Wskaźniki HR – które są odpowiednie dla Twojej firmy i dlaczego?

Wskaźniki HR – które są odpowiednie dla Twojej firmy i dlaczego?

– Skuteczny HR opiera się na danych, a nie na intuicji. Firmy, które chcą efektywnie zarządzać zespołem, muszą monitorować kluczowe wskaźniki HR – tłumaczy specjalistka ds. rekrutacji Agnieszka Ciećwierz. Ekspertka podkreśla, że ważne jest dobranie odpowiednich wskaźników HR do swojej firmy. Jakie są opcje? Oto przewodnik po najważniejszych wskaźnikach HR z przykładami ich zastosowania.

Agent obsługi pasażerskiej – praca, obowiązki, zarobki

Agent obsługi pasażerskiej – praca, obowiązki, zarobki

Presja czasu, szybkie podejmowanie decyzji w nagłych sytuacjach, drobiazgowe dbanie o procedury – to codzienność osób zajmujących się obsługą pasażerów na lotnisku. Praca agenta obsługi wymaga i doskonałej organizacji pracy, i sporej odporności psychicznej. Jednocześnie stanowisko to pozwala na atrakcyjne zarobki i realizowanie kariery w perspektywicznej branży lotniczej.

Płace w Polsce wkrótce będą jawne. „Nie jesteśmy na to gotowi” – ocenia ekspert rynku pracy Mateusz Żydek

Płace w Polsce wkrótce będą jawne. „Nie jesteśmy na to gotowi” – ocenia ekspert rynku pracy Mateusz Żydek

O zarobkach często nie mówi się nawet bliskim, a zgodnie z prawem UE płace w Polsce mają wkrótce być powszechnie znane. – Nawet pracownicy, którzy są przekonani, że to właściwa droga, nadal bardzo mocno sygnalizują obawę, że jawność wynagrodzeń będzie powodować konflikty – zauważa Mateusz Żydek. Ekspert rynku pracy z Randstad Polska wyjaśnia, jak jawność płac może wyglądać w praktyce.

Zgoda na Pliki Cookies

Wykorzystujemy Pliki Cookies w celu zapewnienia prawidłowego funkcjonowania Serwisu. Stosujemy Pliki Cookies w celach statystycznych i marketingowych, w szczególności w zakresie dopasowania treści reklamowych do Twoich preferencji.

Każda wyrażona zgoda może być przez Ciebie wycofana w dowolnym momencie. Więcej informacji dotyczących plików Cookies oraz przetwarzania danych osobowych w plikach Cookies znajduje się w naszej Polityce Prywatności.

Administratorem Serwisu i Twoich danych osobowych jest „Praca.pl” spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Warszawie, ul. Bolesława Prusa 2, 00-493 Warszawa, KRS 0000290935, NIP 7010095135, REGON: 141169379