Reklama powinna być zgodna z prawdą i etyczna. Nie może zawierać niepotwierdzonych danych, wprowadzać klientów w błąd. Kryptoreklama stanowi nieuczciwą praktykę rynkową. Na czym polega i gdzie spotkać można jej przykłady?
Co to jest kryptoreklama?
Kryptoreklama to reklama ukryta – w programach czy publikacjach mających pozornie niereklamowy, obiektywny charakter. Na tego typu przekaz można natknąć się w telewizji i prasie, jednak aktualnie najbardziej rozpowszechniony jest w internecie. Każda reklama produktów czy usług powinna zostać odpowiednio oznaczona, tak aby konsument nie miał wątpliwości, że ma do czynienia z działaniami marketingowymi. Stąd oznaczenia "audycja zawiera lokowanie produktu" w programach telewizyjnych, zapis "artykuł sponsorowany" na portalach internetowych itd.
Kryptoreklama – przykłady
Współcześni konsumenci są bardzo wyczuleni na przekaz reklamowy, który często bywa odbierany jako nachalny i męczący. O ile długie bloki reklamowe przerywające ulubiony serial można pominąć, po prostu zmieniając kanał, o tyle o wiele trudniej ignorować komunikaty promocyjne w internecie. Kryptoreklama dotyczy tu przede wszystkim influencer marketingu.
Przykłady? Znana instagramerka prezentuje nową fryzurę, wspominając, że wykonała ją farbą do włosów, którą można nałożyć samemu w domowych warunkach, podaje przy tym markę, pokazuje produkt. W rzeczywistości lśniące i zdrowo wyglądające włosy zawdzięcza wizycie u fryzjera. Youtuber relacjonuje pobyt w luksusowym hotelu, chwaląc warunki noclegowe i dodatkowe usługi, z których korzysta. Choć otrzymał za to korzyść majątkową, daje do zrozumienia swoim fanom, że jest to wyłącznie jego osobista opinia. Co więcej, pakiet usług jest rozszerzony w porównaniu do tego, jaki można otrzymać, rezerwując nocleg w tym obiekcie.
Odpłatna promocja produktów powinna być zawsze wyraźnie oznaczona, tak aby odbiorcy nie mieli wątpliwości, że mają do czynienia z treściami sponsorowanymi.
Kryptoreklama – czy jest zgodna z prawem?
Kryptoreklama to nieetyczne zachowanie służące zwiększeniu sprzedaży, przemycanie promowania pewnych produktów czy usług pod pretekstem neutralnej, obiektywnej opinii. Klient jest wprowadzany w błąd, dlatego takie działania są niezgodne z prawem.
Z kryptoreklamą walczy UOKiK. Urząd wziął pod lupę działania influencerów na popularnych platformach społecznościowych. Postępowanie wyjaśniające w tej sprawie ma na celu m.in. uporządkowanie treści sponsorowanych w mediach społecznościowych.