Kreatywny pracownik - co to znaczy
Według Słownika Języka Polskiego przymiotnik kreatywny oznacza człowieka tworzącego coś nowego lub oryginalnego. Kreatywni ludzie miewają sto pomysłów na minutę, lubią rozwiązywać problemy, często są też bardzo otwarci. Obecnie w wielu firmach poszukiwani są pracownicy, którzy będą w stanie stworzyć innowacyjny projekt, ciekawe hasło reklamowe lub nietuzinkowe logo. Coraz częściej sumienne wykonywanie obowiązków nie wystarczy, aby awansować. Jeżeli chcemy utrzymać się na rynku pracy, musimy cały czas się rozwijać i zdobywać nowe umiejętności. Wiąże się to także z nowatorskim sposobem myślenia.
Dlaczego kreatywność w pracy jest tak ważna? Osoba, potrafi rozpoznać problemy, często stosuje innowacyjne rozwiązania. Często także kwestionuje istniejące schematy, dzięki czemu można liczyć na powstanie nowej, ciekawej koncepcji. Kreatywni pracownicy bardzo często zarażają swoim entuzjazmem innych, pobudzają do działania. W końcu „szał twórczy” może się udzielić każdemu.
Jeżeli poszukujemy zatrudnienia, bardzo często piszemy w swoich życiorysach, że jesteśmy kreatywni. Warto przygotować sobie kilka przykładów naszych twórczych i innowacyjnych koncepcji.
Kreatywność w pracy - przykłady
Dla przełożonych kreatywny podwładny jest na wagę złota, głównie dlatego, że myśli nieszablonowo i potrafi znaleźć wyjście z trudnych sytuacji. Powszechnie uważa się, że jest to ważna cecha w zawodach artystycznych. Pomysłowi muszą być graficy, którzy mają za zadanie stworzyć logotyp, wizytówki czy ilustracje, jakich jeszcze nie było. Projektanci wnętrz szukają w swojej pracy nowych rozwiązań na aranżację pomieszczeń. Powtarzalność nie jest w takich profesjach wskazana.
Kolejnym przykładem zawodu, w którym trzeba się wykazać pomysłowością, jest animator kultury. W zakres obowiązków na tym stanowisku wchodzą: organizowanie imprez, koncertów, warsztatów, wykładów, przygotowywanie gier i zabaw dla dzieci. Nie może być tutaj mowy o nudzie czy monotonii.
Osoby, które zajmują się rękodziełem różnego typu, powinny mieć masę projektów, aby wykonywane przedmioty znalazły rynek zbytu. Tutaj liczy się nie tylko oryginalność, ale również jakość wykonania. Dlatego tworząc swoją kolekcję biżuterii czy strojów trzeba zwracać uwagę na szczegóły.
W tym miejscu warto także wspomnieć, że nawet jeżeli mamy świetne pomysły, musimy też umieć to wszystko sprzedać. Handlowiec jest więc bardzo kreatywnym zawodem. Wiele osób na takim stanowisku podkreśla, że czasem trzeba się nieźle „nagimnastykować”, aby sprzedać konkretny produkt. Stare strategie już się nie sprawdzają, dlatego cały czas trzeba szukać nowych koncepcji na skuteczny handel.
Pracując w dużej korporacji, także trzeba się wykazać innowacyjnością. Team leaderzy szukają usprawnień procesów, a to właśnie można osiągnąć poprzez twórcze postępowanie. W myśl zasady „potrzeba jest matką wynalazku”, mając jakiś problem, szukamy rozwiązania i wtedy właśnie uruchamiamy swoją kreatywność.