Samolot uchodzi za jeden z najbezpieczniejszych środków transportu. Nad bezpieczeństwem latających nad Polską pasażerów czuwa przeszło 500 kontrolerów ruchu lotniczego. To zawód bardzo prestiżowy, wiążący się z satysfakcjonującymi zarobkami, ale jednocześnie niezwykle odpowiedzialny i wymagający konkretnych predyspozycji. Jak zostać kontrolerem ruchu lotniczego? Na czym polega praca tego specjalisty?
Kontroler ruchu lotniczego: jak zostać?
Cywilnych kontrolerów ruchu lotniczego zatrudnia i szkoli wyłącznie Polska Agencja Żeglugi Powietrznej.
Wstępne wymagania wobec kandydatów nie wydają się wygórowane. Są to: posiadanie minimum średniego wykształcenia i zdana matura, dobry stan zdrowia, korzystanie z pełni praw publicznych. Ponieważ w pracy kontrolera niezwykle ważna jest komunikacja, wymaga się również bardzo dobrej znajomość języka angielskiego (w mowie i piśmie), biegłości w posługiwaniu się językiem polskim, a także poprawnej wymowy i dobrej dykcji.
Największe szanse na zdobycie pracy mają osoby, które są spostrzegawcze i cechują się dobrą orientację w przestrzeni, potrafią dokonywać analizy sytuacji i szybko podejmować decyzję, radzą sobie ze stresem, są zdeterminowane w dążeniu do celu. Przydają się również umiejętność współpracy i gotowość do nauki, poszerzania wiedzy.
Rekrutacja na stanowisko kontrolera ruchu lotniczego jest podzielona na 4 etapy. Zaczyna się od analizy złożonych aplikacji. Następnie wybrane osoby przechodzą testy predyspozycyjne FEAST w formie elektronicznej oraz Assessment Centre. Ostatni etap to rozmowa kwalifikacyjna i badania lotniczo-lekarskie (Klasa III).
Osoby, które pomyślnie przejdą rekrutację, czeka kurs przygotowujący do zawodu. Trwa on maksymalnie 20-22 miesiące, kończy się egzaminami i testami wiedzy oraz umiejętności praktycznych.
Co robi kontroler ruchu lotniczego?
Mówiąc najogólniej, pracownik na tym stanowisku zajmuje się kontrolą ruchu lotniczego na krajowych lotniskach i w przestrzeni powietrznej. W Klasyfikacji Zawodów i Specjalności kontroler ma kod 315403.
Zgodnie z syntezą zawartą w KZiS:
Kontroler ruchu lotniczego zajmuje się zapewnieniem uporządkowanego i sprawnego oraz bezpiecznego przepływu ruchu lotniczego w wydzielonej przestrzeni nad Polską (FIR Warszawa 5). Pracę wykonuje zgodnie z wymaganiami określonymi w Zbiorze Informacji Lotniczych (AIP Polska 1), opracowanym przez Polską Agencję Żeglugi Powietrznej.
Kontrolerzy mają zróżnicowane obszary odpowiedzialności, ale współpracują ze sobą, aby zapewnić bezpieczeństwo. Wyróżnia się m.in. stanowiska kontrolerów ośrodka kontroli obszaru, kontrolerów zbliżania, kontrolerów lotniska czy kontrolerów ruchu naziemnego.
Ile zarabia kontroler ruchu lotniczego?
Zarobki w branży lotniczej zależą od stanowiska, zakresu odpowiedzialności pracownika. Praca jako kontroler ruchu lotniczego jest niezwykle wymagająca, ale też dobrze płatna. Zarobki zależą m.in. od regionu czy stopnia natężenia ruchu. Jak podaje PAŻP, średnie wynagrodzenie kontrolerów w Warszawie to 32-33 tys. zł brutto miesięcznie, poza stolicą – ok. 21 tys. zł brutto.