Kontrolerzy zatrudnieni w Państwowej Inspekcja Pracy będą mogli skorzystać z dłuższego urlopu, wynika z nowelizacji ustawy o PIP. Co dokładnie przewidują zmiany oraz kogo obejmą?
Kontroler PIP – jaki będzie wymiar dodatkowego urlopu wypoczynkowego?
PIP jest niezwykle ważną instytucją rynku pracy, która ma za zadanie ochronę wszystkich osób pracujących w Polsce, w szczególności dbanie o to, by było egzekwowane prawo pracy, przepisy bhp i inne istotne regulacje chroniące życie, zdrowie i interesy osób zatrudnionych. To właśnie do PIP można zgłaszać się w przypadku naruszania przez pracodawcę jakichkolwiek norm, przepisów, zasad dotyczących urlopów itp. Istotne jest też, komu podlega Państwowa Inspekcja Pracy – zgodnie z ustawą o PIP bezpośrednio Sejmowi RP, a nadzór nad nią sprawuje Rada Ochrony Pracy. PIP jest więc organem całkowicie niezależnym i bezstronnym wobec jakichkolwiek organizacji gospodarczych czy zrzeszających pracodawców, co ma zagwarantować ochronę pracowników, anonimowość zgłoszeń.
Kontrole PIP nie muszą być zapowiedziane, a kontroler – czy właściwie inspektor pracy, bo taki jest właściwy tytuł osoby wykonującej czynności kontrolne w firmie lub innej placówce – ma bardzo szerokie uprawnienia. Pracownik PIP może swobodnie poruszać się po terenie zakładu pracy, rozmawiać z personelem, ma dostęp do akt pracowników, planów, dokumentacji technicznej itp. Inspektor ma prawo wystawić mandat w przypadku rażącego naruszenia przepisów bhp czy prawa pracy.
Praca kontrolera regulowana jest Ustawą z dnia 13 kwietnia 2007 r. o Państwowej Inspekcji Pracy. Sejm proceduje nowelizację tego aktu. Zmieniony ma zostać art. 52. Ustawy o PIP. Brzmi on:
Główny Inspektor Pracy może udzielić pracownikowi wykonującemu lub nadzorującemu czynności kontrolne płatnego urlopu zdrowotnego na podstawie skierowania na leczenie uzdrowiskowe albo rehabilitację uzdrowiskową na okres ustalony w tym skierowaniu, nieprzekraczający 30 dni w roku kalendarzowym.
Nowelizacja zakłada dodanie punktu 52a w brzmieniu:
Inspektorowi pracy zatrudnionemu w Państwowej Inspekcji Pracy na stanowisku określonym w art. 38 ust. 2 przez okres nie krótszy niż 10 lat przysługuje dodatkowy urlop wypoczynkowy w wymiarze 6 dni roboczych, a po 20 latach pracy – w wymiarze 12 dni roboczych.
Dodatkowy urlop wypoczynkowy kontrolera PIP – od kiedy?
Akt zmieniający Ustawę o PIP – czyli Ustawę z dnia 8 lipca 2021 r. o zmianie ustawy o Państwowej Inspekcji Pracy – już podpisał prezydent. Nowelizacja ma wejść w życie z dniem 1 stycznia 2022 r.