Przyczyny konfliktów w pracy
Konflikty są nieodłączną częścią życia. Spotkamy się z nimi także w miejscu zatrudnienia. Co zatem może leżeć u podstaw kłótni między osobami z zespołu? Jedną z wielu przyczyn konfliktów w pracy jest rywalizacja. Czasami możemy nawet nie mieć ochoty na współzawodnictwo, jednak wszechobecny wyścig szczurów w końcu wciągnie i nas. Trzeba jednak pamiętać, że nie wpływa to pozytywnie na atmosferę w grupie.
Na powstanie spornych sytuacji mają wpływ różne osobowości osób zatrudnionych w danym miejscu. Niestety tego nie da się uniknąć. Przełożeni powinni także brać pod uwagę, że niektórzy ludzie są tak zwanymi jednostkami konfliktowymi. W tym wypadku trzeba z pracownikiem odbyć rozmowę, a jeżeli jego postawa uniemożliwia prawidłowe funkcjonowanie całego zespołu, to być może trzeba będzie podjąć ostateczną decyzję o zwolnieniu.
Kolejną przyczyną zatargów są kwoty zarobków. Teoretycznie informacja o wysokości pensji nie powinna być przekazywana innym zatrudnionym. W praktyce jednak wygląda to zupełnie inaczej. Pracownicy dzielą się takimi wiadomościami podczas przerw. I to właśnie może spowodować nieporozumienia, które lepiej wyjaśniać z kadrą zarządzającą.
Źródła konfliktów w pracy
Na powstanie konfliktów w firmie ma wpływ brak odpowiedniej komunikacji. Zespół w pracy powinien mieć jasno określone zasady oraz cele. Dzięki temu nie będzie żadnych niedomówień. O taki stan powinien zadbać manager. To samo tyczy się faworyzowania podwładnych. Dlatego dobry kierownik to taki, którego zachowanie nie daje powodów do powstawania niesnasek.
Trzeba także zaznaczyć, że spory mogą zaistnieć nie tylko między pracownikami. Czasami dochodzi do popsucia relacji między przełożonym a podwładnym. Źródłami takiego stanu rzeczy najczęściej są: narzucony zakres obowiązków, stronniczość, ciągła krytyka, odmawianie podwyżki lub urlopu, zwłaszcza kiedy podwładnemu bardzo na tym zależy. Specjalne robienie na złość członkom zespołu nie wpłynie pozytywnie na relacje. Konsekwencją tego może być skarga do osób, które piastują wyższe stanowiska, co pozbawi złośliwego team leadera zatrudnienia.
Zapobieganie konfliktom w pracy
Udawanie, że nic się nie stało nigdy nie jest dobrym sposobem na rozwiązanie konfliktów. Ukrywanie frustracji oraz innych negatywnych emocji nie wpłynie pozytywnie na efektywność, dlatego przełożeni powinni zapobiegać spornym sytuacjom i dusić je w zarodku, zanim urosną do rangi kolosalnego problemu.
Dlatego w każdym zakładzie tak ważna jest klarowna komunikacja. Jeżeli jednak kierownik zespołu widzi, że problem staje się coraz większy, to powinien spróbować rozwiązać zaistniałą sytuację. Przede wszystkim trzeba wysłuchać argumentów obu stron. Nie dajmy się przy tym ponieść emocjom. Racjonalne podejście może zdziałać o wiele więcej niż krzyki i obrażanie się. Wypracowanie kompromisu jest bardzo dobrą metoda na pogodzenie zwaśnionych stron.
Najlepszym sposobem na dobrą atmosferę w miejscu pracy jest wzajemny szacunek. Nie musimy lubić każdej osoby, która jest zatrudniona w tej samej firmie, jednak publiczne obgadywanie, ciągła krytyka lub wytykanie błędów nie sprawią, że będziemy mieli dobre relacje. W takiej sytuacji przełożony powinien zainterweniować i zwrócić uwagę, że nasze zachowanie jest niedopuszczalne.