Praca.pl Poradniki Rynek pracy
Konflikty w pracy - przyczyny, źródła, zapobieganie

Konflikty w pracy - przyczyny, źródła, zapobieganie

 
Konflikty w pracy - przyczyny, źródła, zapobieganie

Przyczyny konfliktów w pracy


Konflikty są nieodłączną częścią życia. Spotkamy się z nimi także w miejscu zatrudnienia. Co zatem może leżeć u podstaw kłótni między osobami z zespołu? Jedną z wielu przyczyn konfliktów w pracy jest rywalizacja. Czasami możemy nawet nie mieć ochoty na współzawodnictwo, jednak wszechobecny wyścig szczurów w końcu wciągnie i nas. Trzeba jednak pamiętać, że nie wpływa to pozytywnie na atmosferę w grupie.

Na powstanie spornych sytuacji mają wpływ różne osobowości osób zatrudnionych w danym miejscu. Niestety tego nie da się uniknąć. Przełożeni powinni także brać pod uwagę, że niektórzy ludzie są tak zwanymi jednostkami konfliktowymi. W tym wypadku trzeba z pracownikiem odbyć rozmowę, a jeżeli jego postawa uniemożliwia prawidłowe funkcjonowanie całego zespołu, to być może trzeba będzie podjąć ostateczną decyzję o zwolnieniu.  

Kolejną przyczyną zatargów są kwoty zarobków. Teoretycznie informacja o wysokości pensji nie powinna być przekazywana innym zatrudnionym. W praktyce jednak wygląda to zupełnie inaczej. Pracownicy dzielą się takimi wiadomościami podczas przerw. I to właśnie może spowodować nieporozumienia, które lepiej wyjaśniać z kadrą zarządzającą.

 

Źródła konfliktów w pracy


Na powstanie konfliktów w firmie ma wpływ brak odpowiedniej komunikacji. Zespół w pracy powinien mieć jasno określone zasady oraz cele. Dzięki temu nie będzie żadnych niedomówień. O taki stan powinien zadbać manager. To samo tyczy się faworyzowania podwładnych. Dlatego dobry kierownik to taki, którego zachowanie nie daje powodów do powstawania niesnasek.

Trzeba także zaznaczyć, że spory mogą zaistnieć nie tylko między pracownikami. Czasami dochodzi do popsucia relacji między przełożonym a podwładnym. Źródłami takiego stanu rzeczy najczęściej są: narzucony zakres obowiązków, stronniczość, ciągła krytyka, odmawianie podwyżki lub urlopu, zwłaszcza kiedy podwładnemu bardzo na tym zależy. Specjalne robienie na złość członkom zespołu nie wpłynie pozytywnie na relacje. Konsekwencją tego może być skarga do osób, które piastują wyższe stanowiska, co pozbawi złośliwego team leadera zatrudnienia.


Zapobieganie konfliktom w pracy


Udawanie, że nic się nie stało nigdy nie jest dobrym sposobem na rozwiązanie konfliktów. Ukrywanie frustracji oraz innych negatywnych emocji nie wpłynie pozytywnie na efektywność, dlatego przełożeni powinni zapobiegać spornym sytuacjom i dusić je w zarodku, zanim urosną do rangi kolosalnego problemu.

Dlatego w każdym zakładzie tak ważna jest klarowna komunikacja. Jeżeli jednak kierownik zespołu widzi, że problem staje się coraz większy, to powinien spróbować rozwiązać zaistniałą sytuację. Przede wszystkim trzeba wysłuchać argumentów obu stron. Nie dajmy się przy tym ponieść emocjom. Racjonalne podejście może zdziałać o wiele więcej niż krzyki i obrażanie się. Wypracowanie kompromisu jest bardzo dobrą metoda na pogodzenie zwaśnionych stron.

Najlepszym sposobem na dobrą atmosferę w miejscu pracy jest wzajemny szacunek. Nie musimy lubić każdej osoby, która jest zatrudniona w tej samej firmie, jednak publiczne obgadywanie, ciągła krytyka lub wytykanie błędów nie sprawią, że będziemy mieli dobre relacje. W takiej sytuacji przełożony powinien zainterweniować i zwrócić uwagę, że nasze zachowanie jest niedopuszczalne.

Więcej artykułów "Rynek pracy"

Polecane oferty

Najnowsze artykuły

Przerwa na karmienie – zasady, przepisy, wzór zaświadczenia o karmieniu

Przerwa na karmienie – zasady, przepisy, wzór zaświadczenia o karmieniu

Od 1 do 7 sierpnia obchodzimy Światowy Tydzień Karmienia Piersią. Z tej okazji przypominamy, że powrót do pracy nie oznacza, że mama musi zaprzestać karmienia dziecka piersią. Kodeks pracy gwarantuje maksymalnie dwie dodatkowe przerwy na karmienie. To, z ilu i jak długich przerw można skorzystać, zależy od wymiaru czasu pracy oraz liczby karmionych dzieci.

Przyjaźń w pracy – czy jest możliwa?

Przyjaźń w pracy – czy jest możliwa?

 – Niektórzy preferują relacje bardziej zdystansowane i formalne tak, by nikt nie przeszkadzał im w pracy i by nie czuć się zobowiązanym do świadczenia drobnych przysług. Inni są pod tym względem mniej rygorystyczni – tłumaczy psycholog dr Beata Rajba. Kiedy w pracy pojawia się przyjaźń i jak rozpoznać, że kolega lub koleżanka ma szczere intencje?

Emerytura olimpijska – komu przysługuje? Wysokość

Emerytura olimpijska – komu przysługuje? Wysokość

W Igrzyskach Olimpijskich w Paryżu startuje aż 210 polskich sportowców. Razem z nimi liczymy na wspaniałe wyniki i medale olimpijskie. Te ostatnie oznaczają nie tylko wieczne miejsce na kartach historii sportu, ale też pewne zabezpieczenie na przyszłość. Przypominamy, ile wynosi emerytura olimpijska w Polsce i na świecie oraz czy kolor medalu wpływa na wysokość świadczenia. 

Ergoterapeuta – kto to? Jak wygląda praca? Wynagrodzenie

Ergoterapeuta – kto to? Jak wygląda praca? Wynagrodzenie

Greckie słowo ergo znaczy: pracować, działać. Ergoterapeuci dzięki technikom łączącym psychoterapię z rehabilitacją ruchową pomagają osobom z niepełnosprawnością, pacjentom po udarach i z chorobami neurologicznymi, a także osobom cierpiącym na depresję. To praca bardzo potrzebna i dająca mnóstwo satysfakcji. Jak wkroczyć na tę ścieżkę kariery i zostać ergoterapeutą?

Wczasy pod gruszą – zasady, warunki, kwota, wniosek

Wczasy pod gruszą – zasady, warunki, kwota, wniosek

Wynagrodzenie za urlop to nie wszystko! Pracownicy mogą również otrzymać dofinansowanie do wypoczynku z Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych, czyli popularne „wczasy pod gruszą”. Te, choć brzmią jak relikt przeszłości, nadal są powszechne w wielu firmach. Powszechnie bywają także mylone ze świadczeniem urlopowym. Czym różnią się obie formy dofinansowania i jak z nich skorzystać?

List motywacyjny – schemat i struktura

List motywacyjny – schemat i struktura

Nie jest już tak często stosowany jak niegdyś, jednak list motywacyjny pozostaje jednym z podstawowych dokumentów rekrutacyjnych i warto umieć go napisać. Co więcej, gdy o stanowisko walczą kandydaci o zbliżonych kwalifikacjach, to właśnie ciekawy list może przesądzić o sukcesie w rekrutacji. Sprawdź, co powinno znaleźć się w każdym akapicie listu motywacyjnego oraz uniknij typowych błędów.