Praca.pl Poradniki Rynek pracy
Komunikacja asynchroniczna w zespole: czym jest ten rodzaj komunikacji?

Komunikacja asynchroniczna w zespole: czym jest ten rodzaj komunikacji?

 
Komunikacja asynchroniczna w zespole: czym jest ten rodzaj komunikacji?

Zespół, który nie potrafi się skutecznie komunikować, nigdy nie będzie działał wydajnie. W porozumiewaniu się przeszkadza zarówno niedostateczny przepływ informacji, jak i bombardowanie się wzajemnie przez pracowników niepotrzebnymi danymi w nieodpowiednich porach. W obu przypadkach pomóc mogą jasno określone przez pracodawcę zasady komunikacji i komunikacja asynchroniczna.

 

Co to jest komunikacja asynchroniczna?

 

Komunikacja asynchroniczna to taki model komunikowania się, który nie wymaga zaangażowania nadawcy i odbiorcy w tym samym czasie. Jeśli zadanie możliwe do wykonania w godzinęzajmuje pracownikowi trzy godziny – ponieważ w międzyczasie odbiera on telefon, odpowiada na pytania kolegi zza biurka, czyta świeżo odebrany e-mail – można wnioskować, że nie korzysta z dobrodziejstwa komunikacji asynchronicznej.

 

Większą efektywność pozwala pracownikowi osiągnąć wyznaczenie bloków czasowych na określone zadania i nieprzerywanie ich komunikowaniem się. Pomóc może wyciszanie dzwonków w telefonie, powiadomień w komunikatorach oraz skrzynce mailowej i sprawdzanie ich o wyznaczonych porach. Takie rozwiązanie sprawdzi się jednak tylko wtedy, gdy cały zespół będzie wiedział, że w firmie obowiązuje komunikacja asynchroniczna, a chwilowy brak odpowiedzi ze strony współpracownika nie jest oznaką lekceważenia problemu, ale celowym działaniem dla lepszej wydajności.

 

Komunikacja asynchroniczna: zalety

 

Główną zaletą komunikacji asynchronicznej jest to, że ułatwia utrzymanie skupienia, a tym samym podnosi wydajność i oszczędza czas pracowników.

 

Gdy wprowadzona zostaje taka komunikacja w projekcie, członkowie zespołu wiedzą, jaką drogą się porozumiewać i robią to w dogodnym dla siebie momencie, a druga strona odpowiada wtedy, kiedy ma na to czas – oczywiście w ustalonych granicach.

 

Jesteśmy przyzwyczajeni do zdobywania informacji szybko, załatwiania spraw od ręki, nie zawsze jednak okoliczności wymagają zaangażowania innego pracownika dokładnie w tej samej chwili. Dzwoniąc z czymś, co mogłoby zostać omówione mailowo nieco później, zakłócamy pracę drugiej osoby. Odrywanie się od zadania i powrót do niego wymaga dodatkowej energii i czasu, a gdy rozpraszacze się nagromadzają, bywa stresujące. Dlatego odejście od komunikacji synchronicznej – która absorbuje wszystkie strony jednocześnie – znacznie ułatwia pracę i jej planowanie.

 

Komunikacja asynchroniczna: wady

 

Zdarza się jednak, że komunikacja wewnętrzna w firmie nie może być asynchroniczna – ze względu na konieczność szybkiego reagowania na zmiany, potrzeby podejmowania nagłych decyzji. Często także błyskawiczna odpowiedź np. przełożonego jest niezbędna, by dopiąć jakiś projekt, a klient, który na rozpatrzenie swojego problemu będzie musiał czekać do następnego dnia, może nie czuć się profesjonalnie obsłużony.

 

Warto zatem z rozsądkiem wykorzystywać poszczególne rodzaje komunikacji i dostosowywać je do możliwości otoczenia, tak by obie strony były sposobem komunikacji usatysfakcjonowane. Komunikacja synchroniczna i asynchroniczna mogą razem tworzyć skuteczny system, ważne jednak, by opracować zrozumiałe dla pracowników procedury związane z przekazywaniem informacji.

 

Więcej artykułów "Rynek pracy"

Polecane oferty

  • Opiekun w domu Seniora

    Socco Stuttgart GmbH   Niemcy, całe Niemcy   
    pracownik fizyczny  umowa o pracę   14 221 zł brutto/mies.  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    2 godz.
    Zakres obowiązków: zabiegi higieniczno-pielęgnacyjne; podawanie posiłków; kontrola wagi pacjenta, mierzenie ciśnienia, temperatury, poziomu cukru we krwi; wykonywanie zleceń lekarskich według obowiązujących procedur;
  • Actuarial Analyst

    Aon Polska Sp. z o. o.   Warszawa    praca hybrydowa
    specjalista (mid)  umowa o pracę  pełny etat
    2 godz.
    What the day will look like Work with colleagues (brokers, analytics and others) to identify and respond to client needs and develop additional opportunities related to products and services; You will perform technical analysis and get an innovative insight into insurance companies, their portfolios...
  • Pracownik produkcji / Operator CNC

    Job Impulse Polska Sp. z o.o.   Dąbrowa Górnicza    praca stacjonarna
    pracownik fizyczny  umowa o pracę / o pracę tymczasową  pełny etat   6 011 zł brutto/mies.
    3 godz.
    Do Twoich zadań będzie należało: Obsługa maszyn produkcyjnych, Oczyszczanie odlewów żeliwnych, Wstępna kontrola jakości produkowanych detali.
  • Brukarz

    Max Bau Sp. z o.o.   Niemcy   
    pracownik fizyczny  umowa o pracę  pełny etat   50,00 - 70,00 zł brutto/godz.  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    3 godz.
    Opis stanowiska: Praca przy układaniu kostki granitowej, marmurów i krawężników.
  • Specjalista ds. Sprzedaży Oprogramowania

    Symfonia Sp. z o.o.   Katowice    praca hybrydowa / stacjonarna
    specjalista (mid)  umowa o pracę  pełny etat
    3 godz.
    Twój zakres głównych obowiązków: kontakt z aktualnym klientem; doradztwo i sprzedaż rozwiązań i produktów Symfonii; rzetelne wprowadzanie informacji do systemu CRM; realizacja zadań wartościowych (plan sprzedaży), ilościowych (czynności) oraz jakościowych (rozmowy telefoniczne)
  • Prezes Zarządu - Dyrektor Spółki

    "KOMUNIKACJA AUTOBUSOWA" Sp. z o.o.   Świnoujście, ul. Karsiborska 33 A    praca stacjonarna   za 3 dni wygasa
    dyrektor / prezes  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    3 godz.
    Opis wymagań dla kandydata na stanowisko Prezesa Zarządu Spółki: Kandydaci na stanowisko Prezesa Zarządu Spółki powinni spełniać następujące kryteria: posiadać wykształcenie wyższe, co najmniej magisterskie, preferowane kierunki: techniczne, zarządzanie, prawo, ekonomia, posiadać co...

Najnowsze artykuły

Wczasy pod gruszą – zasady, warunki, kwota, wniosek

Wczasy pod gruszą – zasady, warunki, kwota, wniosek

Wynagrodzenie za urlop to nie wszystko! Pracownicy mogą również otrzymać dofinansowanie do wypoczynku z Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych, czyli popularne „wczasy pod gruszą”. Te, choć brzmią jak relikt przeszłości, nadal są powszechne w wielu firmach. Powszechnie bywają także mylone ze świadczeniem urlopowym. Czym różnią się obie formy dofinansowania i jak z nich skorzystać?

List motywacyjny – schemat i struktura

List motywacyjny – schemat i struktura

Nie jest już tak często stosowany jak niegdyś, jednak list motywacyjny pozostaje jednym z podstawowych dokumentów rekrutacyjnych i warto umieć go napisać. Co więcej, gdy o stanowisko walczą kandydaci o zbliżonych kwalifikacjach, to właśnie ciekawy list może przesądzić o sukcesie w rekrutacji. Sprawdź, co powinno znaleźć się w każdym akapicie listu motywacyjnego oraz uniknij typowych błędów.

Kłamanie w CV – co grozi za kłamstwo w CV?

Kłamanie w CV – co grozi za kłamstwo w CV?

Podczas przeglądania ogłoszeń nagle udało Ci się trafić na jedną lub kilka propozycji, które wydają się być dla Ciebie idealne. Jest tylko jedna przeszkoda. Wskazane przez pracodawców wymagania są wyższe niż Twoje kwalifikacje. Stajesz przed dylematem – czy dopuścić się kłamstwa w CV? Badania pokazują, że wiele osób w takim przypadku wybierze oszustwo, ignorując grożące za nie konsekwencje.

Praca sezonowa – definicja, podatki, umowa

Praca sezonowa – definicja, podatki, umowa

Dla jednych lato oznacza urlop i wypoczynek, dla innych to okres wzmożonej aktywności zawodowej. Wielu Polaków wykorzystuje gorące miesiace na podreperowanie domowego budżetu w ramach pracy sezonowej: przy zbiorach owoców i warzyw, żniwach, a także w obsłudze turystycznej i gastronomicznej. Zanim zatrudnisz się sezonowo, poznaj swoje prawa pracownicze oraz obowiązki podatkowe.

Rozpraszacze w pracy – jakie warto wyeliminować? Jak to zrobić?

Rozpraszacze w pracy – jakie warto wyeliminować? Jak to zrobić?

Smartfon z dostępem do internetu, a więc ulubonych social mediów i aplikacji, to jeden z największych rozpraszaczy odrywających nas od pracy. Wiele osób czuje przymus sięgania do telefonu nawet kilkadziesiąt razy w ciągu godziny. 15 lipca, w Światowy Dzień Bez Telefonu Komórkowego, zachęcamy do odłożenia na bok smartfona oraz refleksji nad największymi wrogami naszej koncentracji. 

Temperatura w miejscu pracy a BHP

Temperatura w miejscu pracy a BHP

Czy upały mogą być uzasadnieniem przerwania pracy i opuszczenia stanowiska? Czy szef ma obowiązek skrócić godziny pracy, gdy temperatura powietrza przekracza 30℃? A co z klimatyzacją, wiatrakami i zimnymi napojami – czy są one obowiązkowe? Każdego lata wracają pytania dotyczące temperatury w pracy i przepisów bhp. Wyjaśniamy, jakie są obowiązki pracodawcy, a co zależy od jego dobrej woli.