Spis treści
Kompetencje miękkie w pracy
Kompetencje – rozumiane jako zakres czyjejś wiedzy, doświadczenia i nabytych umiejętności, możemy podzielić na kompetencje miękkie i twarde. Kompetencje twarde są w jakiś sposób mierzalne (np. poziom znajomości języka, umiejętność obsługi konkretnych programów – edytorskich, animacyjnych itp.). Umiejętności te można nabyć na drodze kształcenia – w szkołach, na kursach, szkoleniach, zdobyć dokumenty potwierdzające ich posiadanie. Są niezbędne do wykonywania obowiązków na konkretnym stanowisku.
Do drugiej grupy zalicza się kompetencje miękkie. Te są trudne do zmierzenia, a ich zdobycie wiąże się z pracą nad własną osobowością. Oczywiście, można znaleźć szkolenia dotyczące nabywania i doskonalenia takich kompetencji. Jednak wygląda to trochę inaczej niż w przypadku umiejętności twardych. Natomiast te są uniwersalne, więc ich posiadanie może przydać się na wielu różnych stanowiskach.
Umiejętności miękkie można podzielić również na dwie grupy. Na zdolności interpersonalne (dotyczące współpracy i relacji z innymi) oraz na umiejętności dotyczące własnej osoby.
Kompetencje pracownika
W przypadku poszukiwania idealnego pracownika zwraca się uwagę zarówno na typ umiejętności twardych, jak i miękkich. Widać to już w samych ogłoszeniach. Wymienia się kompetencje twarde – których wymaga się do wykonywania konkretnego zawodu, a potem umiejętności miękkie, które dopełnią profil idealnego kandydata.
Odpowiadając na takie ogłoszenie, najlepiej jest dopasować swoją aplikację pod konkretne stanowisko. Należy uczciwie przedstawić swoje mocne strony. Jeśli chodzi o kompetencje miękkie – lista może być bardzo długa. Najlepiej więc przemyśleć to, pod jakim kątem mogą przydać się w danej pracy i w taki właśnie sposób je opisać.
Trzeba pamiętać, że tak jak umiejętności twarde, tak samo miękkie kompetencje pracownika będą weryfikowane. Część już podczas rozmowy kwalifikacyjnej, a kolejne w trakcie wykonywania obowiązków zawodowych.
Przykładowe umiejętności w CV - umiejętności miękkie
Poniżej znajduje się lista przykładowych umiejętności miękkich – osobistych i interpersonalnych.
Umiejętności interpersonalne:
- zarządzanie zespołem, umiejętność delegowania zadań,
- umiejętności negocjacyjne,
- umiejętność komunikacji,
- umiejętność rozwiązywania konfliktów.
Umiejętności osobiste:
- zarządzanie własnym czasem,
- motywowanie siebie do pracy,
- chęć i dążenie do rozwoju,
- kreatywność,
- umiejętność pracy pod presją czasu.
Test kompetencji miękkich
Kiedy nie jesteśmy do końca pewni swoich umiejętności lub jesteśmy pracodawcą, który chce przebadać kwalifikacje i umiejętności pracowników, można skorzystać ze specjalnych testów kompetencji.
Odpowiednio sformułowane pytania i odpowiedzi pomogą nakreślić profil danej osoby. W zależności od momentu, w którym testy są wykonywane, mogą nas naprowadzić na konkretne działania. Przed podjęciem decyzji o kierunku studiów, czy wyborze szkoły mogą nam pomóc np. w obraniu drogi kształcenia, żeby jeszcze lepiej wykorzystać konkretne umiejętności.
Już podczas wykonywania pracy, testy mogą nam pokazać, jaki obszar naszych kompetencji możemy poszerzyć lub polepszyć. Jak było wspomniane na początku artykułu, nabycie kompetencji miękkich odbywa się w trochę inny sposób niż w przypadku kompetencji twardych, jednak nie jest niemożliwe. W Internecie można znaleźć trenerów umiejętności miękkich i specjalne szkolenia dla kadr.