Agencja pocztowa to firma oferująca usługi pocztowe na podstawie umowy agencyjnej. Nietrudno ją założyć - wystarczy, że dysponujemy własnym lokalem i jesteśmy gotowi prowadzić własną działalność gospodarczą. W załatwieniu reszty formalności pomaga Poczta Polska. Dostaniemy od niej również sprzęt i wszelkie przedmioty niezbędne do świadczenia usług.
Agent pocztowy - formalności
Zgodnie z informacjami podanymi przez Pocztę Polską S.A., agentem może zostać każda osoba fizyczna lub prawna, również taka, która prowadzi już inną działalność gospodarczą. Ta ostatnia wytyczna jest bardzo ważna, gdyż na otworzenie punktu pocztowego decydują się najczęściej osoby prowadzące sklepy czy kwiaciarnie, dysponujące dodatkowym miejscem.
By zostać agentem pocztowym, należy zgłosić się do lokalnego oddziału poczty i złożyć w jej biurze ofertę utworzenia agencji. Następnie podpisywana jest umowa agencyjna, w której zobowiązujemy się do działalności w imieniu Poczty Polskiej. W umowie zostaje wyszczególniony między innymi zakres usług, godziny pracy i sposób rozliczania się agencji.
Inne wymagania wobec kandydata na agenta pocztowego to:
• zarejestrowana działalność gospodarczą lub gotowość do jej zarejestrowania,
• dysponowanie lokalem,
• umiejętność posługiwania się komputerem w minimum podstawowym zakresie,
• bycie osobą sumienną i zdyscyplinowaną.
Agencja pocztowa - warunki
Poczta Polska zobowiązuje się do dostarczenia przyszłemu agentowi sprzętu koniecznego do wykonywania zadań, oprogramowania komputerowego, a także druków, kopert i innych niezbędnych przedmiotów. Co istotne, przyszły agent musi we własnym zakresie zadbać o odpowiednie przystosowanie lokalu, w tym na przykład o jego remont.
Przed podjęciem działalności Poczta Polska przeprowadza dla agenta i wyznaczonych przez niego osób szkolenie. Agent może też liczyć na wsparcie marketingowe oraz pomoc w rozwiązywaniu bieżących problemów związanych z pracą punktu pocztowego.
Agencja pocztowa – zarobki
Możliwe są dwa sposoby rozliczeń finansowych agencji pocztowej. Pierwszy polega na pobieraniu kwoty gwarantowanej (w wysokości około 1 tys. zł), która jest niezależna od ilości wykonanej pracy. Drugim sposobem jest prowadzenie działalności w systemie prowizyjnym. W obu przypadkach uzyskane przychody zazwyczaj nie są jednak wysokie, dlatego wiele osób decyduje się na prowadzenie agencji w ramach dodatkowego zajęcia.