Prowadzenie własnej działalności gospodarczej daje dużą swobodę, ale wymaga także zaangażowania i wiele pracy, zwłaszcza na początku drogi. Jak stworzyć własną markę? I czy kolejna nowa marka odzieżowa w Polsce ma szansę wybić się na rynku?
Własna firma odzieżowa - jak zacząć?
Wiele osób projektowanie i szycie traktuje hobbystycznie. Ich szafy są pełne niebanalnych ubrań, przyjaciele i rodzina przy każdej okazji otrzymują własnoręcznie wykonane oryginalne materiałowe prezenty. Tworzenie ubrań wymaga cierpliwości, kreatywności i prawdziwej pasji. Ale jest to także coś, na czym można całkiem nieźle zarobić.
Aby zacząć sprzedawać szytą do tej pory na własne potrzeby odzież, trzeba przede wszystkim zająć się otworzeniem firmy. Najprostszy sposób to zarejestrowanie własnej działalności gospodarczej. Procedura nie jest skomplikowana. Wniosek CEIDG-1 można wypełnić przez internet, przez bankowość elektroniczną albo uzupełnić pismo online i udać się do urzędu celem złożenia podpisu. Załatwianie formalnych spraw za pośrednictwem internetu jest możliwe dla osób, które posiadają profil zaufany albo podpis kwalifikacyjny – warto więc także o tym pomyśleć na wstępnym etapie przygotowań.
Projektowanie ubrań - czy to się opłaca?
Projektowanie ubrań i, co się z tym wiąże, własna marka odzieżowa mogą być dochodowym biznesem. Czy tak się stanie jest jednak zależne nie tylko od talentu i szczęścia. Liczy się też dobry marketing i umiejętność oceny ryzyka. Na starcie przyda się dobry biznesplan. Pozwoli on oszacować koszty, porównać szanse i zagrożenia oraz mocne i słabe strony firmy. Jest też niezbędny, aby ubiegać się o dofinansowanie działalności np. z urzędu pracy.
Po dopełnieniu formalności (albo równolegle z nimi) przychodzi czas na przyjemniejszy aspekt modowego biznesu - produkcję. Na początek warto przygotować małą kolekcję, która pozwoli sprawdzić, czy projekty ciuchów znajdą swoich pierwszych fanów. Trzeba dokładnie przemyśleć koszty. Własna linia odzieżowa to nie tylko wydatki na materiały czy profesjonalną maszynę do szycia albo zlecenie dla szwalni. Co prawda magazynem może być własne mieszkanie, a sprzedawać można online, jednak otworzenie własnego sklepu internetowego także generuje koszty. Dlatego jeszcze raz podkreślamy - warto zadbać o solidny biznesplan i na jego podstawie wybrać najbardziej opłacalne rozwiązania.
Jak wypromować markę odzieżową?
Największe marki odzieżowe promują się na wiele sposobów. Mogą na reklamy, współpracę z gwiazdami, influencerami i inne działania przeznaczyć duże kwoty. Aby jako początkująca firma mieć co promować, musimy stworzyć spójną tożsamość wizualną marki. Loga firm odzieżowych powinny być oryginalne i kojarzyć się ze stylem kolekcji. Warto też przemyśleć, jak zrobić własną metkę z logo, rozmiarem i instrukcją prania, w jakich opakowaniach będą sprzedawane ubrania, jaki styl wypowiedzi i forma promocji będą najbliższe klientom. Można te zadania zlecić grafikowi, co jest oczywiście droższą opcją, albo przygotować te elementy samodzielnie. Całość bezwzględnie musi tworzyć jedność i każdy kto spojrzy na kolekcję, powinien wiedzieć, jaka to firma odzieżowa.
Jeśli już powstał plan, jak wystartować z przytupem, trzeba się solidnie przygotować do jego realizacji. Podstawą jest założenie fanpage’u marki, przygotowanie profesjonalnych fotografii ze stylizacjami. Promocję w internecie ułatwi też firmowy blog z regularnymi, ciekawymi wpisami.