Pozyskiwanie klientów
W związku z tym, że dane przedsiębiorstwo zajmuje się sprzedażą określonych produktów i usług, to jego przyszłość będzie zależała od liczby klientów i przeprowadzonych transakcji.
Jednym z kluczowych elementów prowadzenia działalności będzie więc pozyskiwanie klientów. Trzeba zwrócić uwagę, że sprzedaż i towarzyszące jej techniki wyglądają obecnie zupełnie inaczej, niż jeszcze parę lat temu. To, co kiedyś miało generować wysoką sprzedaż, dziś już raczej irytuje i odstrasza potencjalnych nabywców.
Jak dotrzeć do klienta
W określaniu procedur na to, jak pozyskać klienta, najważniejsze jest zorientowanie się, kim ten klient jest – czyli tzw. zdefiniowanie grupy docelowej. Niektóre metody mogą np. zadziałać, kiedy będziemy chcieli sprzedać elektronarzędzia, a inne przy próbie zdobycia klientów do zakupu eleganckiej, wyjściowej biżuterii.
Znając preferencje klientów, będzie można dopasować skuteczne działania na wielu obszarach. Próby pozyskiwania nowych zwolenników marki można prowadzić w różnych kanałach: social media, kontakt bezpośredni, telewizja, radio, ulotki i wiele innych.
Metody pozyskiwania klientów
W zależności od branży proponuje się rozmaite metody pozyskiwania klientów. Jednym z ważnych elementów sprzedaży jest posiadanie wizerunku „zaufanej marki”.
Na początku działania firmy nie jest to oczywiście takie proste, ale już sam sposób prowadzenia strony internetowej, bloga, czy sklepu, może dużo powiedzieć o tym, jakie jest dane przedsiębiorstwo. Jeśli wszystko jest zorganizowane porządnie, systematycznie, z poszanowaniem odbiorcy (klienta) to istnieją duże szanse, że ktoś zainteresuje się taka firmą (bardziej niż jednostką, która nie funkcjonuje w social mediach, nie ma dedykowanej strony, nie udziela się na forach itp.).
Współcześnie, do pozyskiwania nowych klientów, w dużej mierze wykorzystuje się media społecznościowe. Tworzenie stron, sklepów, blogów firmowych jest podstawą, by przedstawić swoje produkty lub usługi. Jednak trzeba podjąć dodatkowo odpowiednie kroki, by ktoś na te strony mógł dotrzeć.
Stosuje się do tego np. odpowiednie narzędzia, mierzące statystyki stron (np. z jakich obszarów pochodzą użytkownicy, jak długo pozostają na stronie).
W przypadku większości działalności ważne jest, by nie tylko pozyskać nowych klientów, ale też zatrzymać ich na dłużej. Specjalne programy lojalnościowe, rabaty, promocje czy dodatkowe usługi rzeczywiście pozwalają na powrót do zakupów (tego samego produktu lub innego produktu tej samej marki). Jeśli informacja o takich udogodnieniach się rozniesie, może pomóc w pozyskiwaniu kolejnych zainteresowanych.
Aktywne pozyskiwanie klientów
Ważnym sposobem zdobywania nowych obszarów sprzedaży jest tzw. aktywne pozyskiwanie klientów. To najczęściej zadanie powierzane konkretnym osobom, lub całym działom handlowym. Specjalne strategie odpowiednio przeszkolonych pracowników polegają na samodzielnym wyszukiwaniu jeszcze niezainteresowanych konsumentów.
Mimo, że nie jest to metoda, w której klient sam znajduje dany produkt lub markę, to jednak przeprowadzona na wysokim poziomie, może pomóc pozyskać klientów na dłuższą współpracę. Wspomóc te działania może również przyznanie dedykowanego opiekuna, który będzie dbał o jego aktualne potrzeby.