Praca.pl Poradniki Rynek pracy
Jak pozyskać klienta?

Jak pozyskać klienta?

 
Jak pozyskać klienta?

Pozyskiwanie klientów

 

W związku z tym, że dane przedsiębiorstwo zajmuje się sprzedażą określonych produktów i usług, to jego przyszłość będzie zależała od liczby klientów i przeprowadzonych transakcji.

 

Jednym z kluczowych elementów prowadzenia działalności będzie więc pozyskiwanie klientów. Trzeba zwrócić uwagę, że sprzedaż i towarzyszące jej techniki wyglądają obecnie zupełnie inaczej, niż jeszcze parę lat temu. To, co kiedyś miało generować wysoką sprzedaż, dziś już raczej irytuje i odstrasza potencjalnych nabywców.

 

Jak dotrzeć do klienta

 

W określaniu procedur na to, jak pozyskać klienta, najważniejsze jest zorientowanie się, kim ten klient jest – czyli tzw. zdefiniowanie grupy docelowej. Niektóre metody mogą np. zadziałać, kiedy będziemy chcieli sprzedać elektronarzędzia, a inne przy próbie zdobycia klientów do zakupu eleganckiej, wyjściowej biżuterii.

 

Znając preferencje klientów, będzie można dopasować skuteczne działania na wielu obszarach. Próby pozyskiwania nowych zwolenników marki można prowadzić w różnych kanałach: social media, kontakt bezpośredni, telewizja, radio, ulotki i wiele innych.

 

Metody pozyskiwania klientów

 

W zależności od branży proponuje się rozmaite metody pozyskiwania klientów. Jednym z ważnych elementów sprzedaży jest posiadanie wizerunku „zaufanej marki”.
Na początku działania firmy nie jest to oczywiście takie proste, ale już sam sposób prowadzenia strony internetowej, bloga, czy sklepu, może dużo powiedzieć o tym, jakie jest dane przedsiębiorstwo. Jeśli wszystko jest zorganizowane porządnie, systematycznie, z poszanowaniem odbiorcy (klienta) to istnieją duże szanse, że ktoś zainteresuje się taka firmą (bardziej niż jednostką, która nie funkcjonuje w social mediach, nie ma dedykowanej strony, nie udziela się na forach itp.).

 

Współcześnie, do pozyskiwania nowych klientów, w dużej mierze wykorzystuje się media społecznościowe. Tworzenie stron, sklepów, blogów firmowych jest podstawą, by przedstawić swoje produkty lub usługi. Jednak trzeba podjąć dodatkowo odpowiednie kroki, by ktoś na te strony mógł dotrzeć.


Stosuje się do tego np. odpowiednie narzędzia, mierzące statystyki stron (np. z jakich obszarów pochodzą użytkownicy, jak długo pozostają na stronie).

 

W przypadku większości działalności ważne jest, by nie tylko pozyskać nowych klientów, ale też zatrzymać ich na dłużej. Specjalne programy lojalnościowe, rabaty, promocje czy dodatkowe usługi rzeczywiście pozwalają na powrót do zakupów (tego samego produktu lub innego produktu tej samej marki). Jeśli informacja o takich udogodnieniach się rozniesie, może pomóc w pozyskiwaniu kolejnych zainteresowanych.

 

Aktywne pozyskiwanie klientów

 

Ważnym sposobem zdobywania nowych obszarów sprzedaży jest tzw. aktywne pozyskiwanie klientów. To najczęściej zadanie powierzane konkretnym osobom, lub całym działom handlowym. Specjalne strategie odpowiednio przeszkolonych pracowników polegają na samodzielnym wyszukiwaniu jeszcze niezainteresowanych konsumentów.

 

Mimo, że nie jest to metoda, w której klient sam znajduje dany produkt lub markę, to jednak przeprowadzona na wysokim poziomie, może pomóc pozyskać klientów na dłuższą współpracę. Wspomóc te działania może również przyznanie dedykowanego opiekuna, który będzie dbał o jego aktualne potrzeby.

 

 

Więcej artykułów "Rynek pracy"

Polecane oferty

Najnowsze artykuły

Rabat – co to? Jak obliczyć?

Rabat – co to? Jak obliczyć?

Czy to, co wydaje się okazją, rzeczywiście nią jest? Zanim rzucisz się w wir zakupów Czarnego Piątku, Black Weeked i wreszcie Cyber Monday, dowiedz się, czym rzeczywiście jest rabat, jak się go oblicza oraz jakie są popularne sposoby manipulacji cenowych z wykorzystaniem hasła o obniżce cen. Skorzystaj promocji i nie daj się złapać na fałszywy rabat!

Czarny Piątek w Polsce, czyli jak wygląda Black Friday oczami pracownika?

Czarny Piątek w Polsce, czyli jak wygląda Black Friday oczami pracownika?

Nadszedł długo wyczekiwany przez wielu Czarny Piątek, czyli dzień przedświątecznych obniżek cen. Dla klientów to szansa na złapanie wyjątkowych okazji, dla firm zysk, ale i ogromne wyzwanie logistyczne. Kto najbardziej korzysta na Black Friday? Czy jest to najgorszy dzień w pracy sprzedawcy? Podpowiadamy, jak przetrwać Czarny Piątek i z perspektywy konsumenta, i pracownika sklepu.

AIDS a praca – czy choroba dyskwalifikuje z rynku pracy?

AIDS a praca – czy choroba dyskwalifikuje z rynku pracy?

1 grudnia wypada Światowy Dzień AIDS. To ważna data, gdyż świadomość tego, czym jest AIDS i jak można zarazić się HIV wciąż jest niska, a osoby z AIDS/HIV nadal doświadczają ostracyzmu, także na rynku pracy. W związku z tym wyjaśniamy, czy osoba z wirusem może wykonywać każdą pracę, czy stanowi zagrożenie dla współpracowników, a także czy chory musi poinformować pracodawcę o AIDS.

Grupy zawodowe najbardziej narażone na smog

Grupy zawodowe najbardziej narażone na smog

Najbardziej narażone wdychanie rakotwórczego smogu są osoby codziennie dojeżdżające do pracy, mieszkańcy kilkudziesięciotysięcznych miejscowości i osoby wykonujące w sezonie grzewczym oraz przy ruchliwych drogach pracę w terenie. Główny Inspektorat Pracy wyjaśnia, czy pracodawcy muszą zapewnić pracownikom maski antysmogowe i jak powinni chronić ich przed szkodliwymi czynnikami pracy.

Wigilia wolna od pracy – od kiedy?

Wigilia wolna od pracy – od kiedy?

Dyskusja o tym, że Wigilia powinna być wolna od pracy, toczyła się w przestrzeni publicznej od dawna. 27 listopada Sejm przegłosował poprawkę do ustawy o dniach wolnych od pracy, w myśl której Wigilia będzie dniem wolnym – ale zmiany nie wejdą w życie od razu. Nowe przepisy zakładają także zwiększenie liczby niedziel handlowych w 2025 roku. 

12 błędów podczas rozmowy kwalifikacyjnej. Specjalistka HR wyjaśnia, czego nie robić na rozmowie o pracę

12 błędów podczas rozmowy kwalifikacyjnej. Specjalistka HR wyjaśnia, czego nie robić na rozmowie o pracę

– Oprócz podstawowych błędów, takich jak brak przygotowania czy nieodpowiednia mowa ciała, istnieje wiele subtelnych kwestii, które mogą zdecydować o tym, czy otrzymasz ofertę pracy – wyjaśnia Agnieszka Ciećwierz. Specjalistka ds. HR wymienia 12 największych błędów na rozmowie o pracę, podaje przykłady i radzi, jak wybrnąć z sytuacji. Gorąco polecamy każdej osobie szukającej pracy!