Influencer marketing – co to jest?
Co zrobić, jeżeli pozycjonowanie strony internetowej, reklamy w telewizji i radiu,nie generują zadowalającej liczby klientów? Być może jest to moment, w którym warto zainwestować w influencer marketing. Definicja tej strategii polega na budowaniu rozpoznawalności i zaufania do marki poprzez współpracę z influencerami.
Influencer to osoba, która jest aktywna w internecie. Wykorzystuje social media do wyrażania swoich opinii na dany temat, prowadzi blog, vlog, umieszcza relacje. Kiedy zaczyna współpracować z jakąś marką – za pomocą tych samych kanałów – wyraża opinie na temat poszczególnych produktów, testuje je, pokazuje, w jaki sposób ich używa w życiu codziennym.
By zrozumieć sens takiej strategii, należy zwrócić uwagę, dlaczego dana osoba zaczyna być traktowana jako influencer. Przede wszystkim wiąże się to z posiadaniem szerokiej wiedzy w konkretnej dziedzinie lub konkretnych umiejętności. Doświadczenie pokazywane w kolejnych wpisach, relacjach, pozwala publikującym osobom zdobywać coraz szersze grono odbiorców, które zaczyna traktować influencera jako autorytet i powielać jego ruchy, słuchać jego opinii itp. A zatem skoro dany bloger czyta akurat taką książkę, to sięgnie po nią także jego fan, jeśli nosi buty od jednego producenta, to zamówi je także jego followers.
Influencer marketing – cele, skuteczność
W jaki sposób ten rodzaj strategii może zostawić inne rodzaje marketingu daleko w tyle? Przez to, że wszystkie procedury komunikacji z użytkownikami odbywają się za pomocą internetu, influencerzy (w zależności od popularności) mają zasięg globalny. Z drugiej strony jednak, budują z obserwującymi czy followersami bardzo prywatne relacje – udostępniają informacje z życia prywatnego, prowadzą podobny styl życia, podobnie funkcjonują w przestrzeni miejskiej. Dzięki temu cieszą się bardzo dużym zaufaniem danej społeczności.
Większość konsumentów, chcąc dowiedzieć się czegoś o produkcie, poszukuje opinii w internecie. Jeśli trafi na rekomendacje od influencera, szansa na zakup zdecydowanie wzrasta.
Influencer marketing – koszty
W przypadku finansów bardzo wiele zależy od influencera i jego popularności, liczby obserwujących osób, a także od popularności marki, która chce się promować. Ważne są także zasady współpracy. Część firm działa w ten sposób, że wysyłają produkt na własność do influencera, a ten w zamian publikuje zdjęcie z odpowiednim oznaczeniem. Zależność może również polegać na tym, iż dana osoba na swoim blogu, profilu promuje jakiś produkt lub usługę – a za konkretne kliknięcia właśnie z tej reklamy dostaje wynagrodzenie. Czasem też firma umawia się influencerem na jednorazową kwotę za promocję. Mogą być to kwoty kilkuset, ale też kilku tysięcy złotych.