Firma doradcza Universum udostępniła właśnie najnowszy ranking Idealny Pracodawca 2014, oparty na opinii ponad 23 500 studentów. W trakcie tegorocznego badania studenci dokonali ponad 70 tysięcy indywidualnych ocen pracodawców – jeden student jako Idealnego Pracodawcę wskazywał średnio aż trzy firmy.
Ostatecznie tytuły Idealnego Pracodawcy otrzymali:
- Google Poland w kategoriach Biznes (kierunki ekonomiczne) oraz IT
- Skanska w kategorii Inżynieria
- Bayer w kategorii Nauki ścisłe
- TVN w kategorii Nauki humanistyczne
- EY w kategorii Prawo
- Centrum Medyczne ENEL-MED w kategorii Medycyna i farmacja
Czego pragną studenci?
Mimo poprawiającej się sytuacji na rynku pracy kluczowym celem studentów pozostaje stabilizacja zatrudnienia, którą jako jeden z najważniejszych czynników wskazało aż 65% biorących udział w badaniu studentów. Ważna jest także możliwość stania się specjalistą i ekspertem w danej dziedzinie. Jednocześnie umacnia się trend związany z chęcią zrównoważenia życia zawodowego z osobistym, spada natomiast chęć do podejmowania nowych wyzwań. Wyraźnie zatem widać, że z perspektywy studentów kryzys na rynku pracy jest nadal obecny – szukają oni pewnej i stabilnej pracy, bojąc się podejmowania ryzyka. Potwierdzeniem tego trendu jest fakt, że 43% studentów biorących udział w badaniu deklaruje, iż chciałoby pracować co najmniej pięć lat dla pierwszego pracodawcy po zakończeniu edukacji. Dominują w tej grupie studenci medycyny, spośród których taką deklarację złożyło aż 60% ankietowanych. Powyższy wynik może świadczyć o przykładaniu coraz większej wagi do wyboru pierwszego pracodawcy.
Jacy pracodawcy są atrakcyjni?
Studenci najbardziej cenią sobie pracę w mediach i reklamie, bankowości oraz instytucjach edukacyjnych i naukowych. Najbardziej atrakcyjni pracodawcy to firmy mogące zapewnić dobre perspektywy przyszłej kariery oraz wysokie zarobki w przyszłości. Jednocześnie studenci poszukują firm, w których szanuje się pracowników i oferuje przyjazne środowisko pracy. Sporym zaskoczeniem w najnowszej edycji badania jest spadek znaczenia profesjonalnych szkoleń i rozwoju. Przez lata był to bowiem jeden z najważniejszych czynników stanowiących o atrakcyjności pracodawców. „Wygląda zatem, że obecnie studenci bardziej cenią sobie firmy cechujące się przyjazną kulturą, niż te, które oferują dynamiczny rozwój osobisty” – mówi Tomasz Krzywicki, Country Manager z firmy Universum. Nie oznacza to jednak, że rozwój osobisty stracił na wartości. O pięć pozycji w stosunku do ubiegłorocznego badania awansował bowiem czynnik „Liderzy, którzy pomagają w rozwoju osobistym”. To ciekawa zmiana, świadcząca o tym, że pracownicy oczekują od managerów, iż będą dla nich swego rodzaju coachami, prowadzącymi młodych, niedoświadczonych pracowników przez meandry kariery, a jednocześnie odnoszącymi się do swoich podwładnych z należnym szacunkiem. Warto wspomnieć, że spośród dziesięciu wskazywanych przez studentów najważniejszych czynników świadczących o atrakcyjności pracodawcy, aż pięć bezpośrednio wiąże się z ogólnie pojętą kulturą organizacji. „Najprawdopodobniej jest to początek długotrwałego trendu, widocznego już od dawna w krajach Europy Zachodniej. Tam wygrywają właśnie pracodawcy oferujący wysoką kulturę i przyjazne środowisko pracy” – prognozuje Tomasz Krzywicki. W te trendy wyraźnie wpisuje się Centrum Medyczne ENEL-MED, wybrane Idealnym Pracodawcą przez studentów kierunków medycznych i farmaceutycznych. „W naszej polityce personalnej stosujemy proste podejście – zaangażowani pracownicy to zadowoleni pacjenci. Dlatego naszym priorytetem jest tworzenie takiego środowiska pracy, które sprzyja wysokiej efektywności, dając jednocześnie poczucie osobistej satysfakcji. Sądzę, że młodzi ludzie, stający na początku kariery zawodowej, doceniają w CM ENEL-MED skuteczne połączenie nastawienia na rezultat i troski o człowieka” – mówi Adam Rozwadowski, Prezes Zarządu Centrum Medycznego ENEL-MED S.A.
Rosną oczekiwania finansowe
Optymistycznym sygnałem jest wzrost oczekiwań finansowych wśród studentów. Według tegorocznego badania w swojej pierwszej pracy chcieliby oni zarabiać średnio trzy tysiące osiemdziesiąt pięć złotych brutto, podczas gdy w ubiegłym roku była to kwota dwóch tysięcy dziewięciuset siedemdziesięciu dziewięciu złotych brutto. W obu przypadkach kwota ta nie uwzględnia premii, bonusów i innego rodzaju dodatków do wynagrodzenia. Prawdopodobną przyczyną takiego stanu rzeczy jest coraz więcej optymistycznych sygnałów płynących z gospodarki. Jednocześnie niezmienny pozostaje fakt, iż jest to jeden z najniższych poziomów finansowych oczekiwań studentów w Europie.
Informacje dodatkowe:
Universum to międzynarodowa firma, specjalizująca się w dziedzinie employer branding. Kiedy założono ją w 1988 roku, jej celem było usprawnienie komunikacji pomiędzy studentami, a chcącymi ich zatrudnić pracodawcami. Dziś misją Universum jest pomoc pracodawcom w profesjonalnej rekrutacji i zatrzymaniu pracowników w firmie, poprzez strategiczne doradztwo. Universum zapewnia pełną paletę narzędzi badawczych, consultingowych i komunikacyjnych, które pozwalają pracodawcom lepiej rozumieć, przyciągać i zatrzymywać obecnych i potencjalnych idealnych pracowników.