Praca.pl Poradniki Rynek pracy
Hygge w pracy, czyli jak być szczęśliwym w biurze

Hygge w pracy, czyli jak być szczęśliwym w biurze

 
Hygge w pracy, czyli jak być szczęśliwym w biurze

Chyba każdy z nas wolałby pracować w przyjaznym środowisku, w otoczeniu życzliwych i otwartych osób, a także po prostu w miłym, cieszącym oko wnętrzu oraz mając pod ręką ulubione przedmioty i estetyczne gadżety. Idea takiej organizacji pracy, a w szerszym kontekście – codziennego życia – zamyka się w określeniu hygge. Klucz do szczęścia, zgodnie z tą ideą, tkwi bowiem w tym, w jaki sposób rezonujemy z otoczeniem, wpływamy na nie oraz pozwalamy mu wpływać na siebie i swoje aktywności. A zatem czym jest hygge i jak wykorzystać tę koncepcję, by zawsze mieć dobre samopoczucie w pracy?

 

Spis treści

Hygge – co to?

 

Hygge, duńska sztuka szczęścia, okazała się filozofią, którą zafascynowało się wielu ludzi na całym świecie. Dosłownie termin ten oznacza wygodę, komfort, niemniej rozumiane w specyficznym, nie-konsumpcjonistycznym sensie. Hygge przypisuje się zespół charakterystycznych cech i postaw. To przede wszystkim radość z drobnych przyjemności. Posiłek z najbliższymi, ciepłe kakao po długim spacerze w chłodną pogodę, a mówiąc ogólniej komfort, poczucie bezpieczeństwa, spełnienia, harmonii. To także uważność – na każdą drobnostkę, która przynosi szczęście, uważność na siebie, na bliskich, na potrzebę bycia razem.

 

Hygge – historia

 

Filozofia czy też postawa hygge zaczęła być popularna około 2016 roku – początkowo z Danii powędrowała do Stanów Zjednoczonych, by później rozlać się na cały świat. Już w 2017 roku social media zalały wpisy i zdjęcia z hashtagiem #hygge. 

 

Hygge w pracy – jak wdrożyć?

 

Filozofia hygge pomaga odnaleźć radość z życia, w każdym jego wymiarze. Ma więc zastosowanie w sferze prywatnej, społecznej, zawodowej.

 

Duńskie hygge na poziomie zawodowym osiąga się także przez odpowiednie relacje w miejscu pracy. Ważna jest współpraca, życzliwość. Należy wyeliminować wszelkie agresywne zachowania, chorobliwą rywalizację. Warto też zwrócić uwagę na to, jakim językiem odnoszą się do siebie współpracownicy. Czy jest on życzliwy, czy może raczej agresywny lub pasywno-agresywny?

 

Wsparcie dla zespołu, celebracja sukcesów (nie tylko służbowych), system nagród i motywacji dają poczucie spełnienia, satysfakcji z pracy. Istotną rolę odgrywają tu managerowie, dbający o swój zespół, gwarantujący każdemu podwładnemu poczucie bezpieczeństwa, wsparcie czy możliwość rozwoju.

 

Dużo można zdziałać także samym wystrojem pomieszczeń biurowych. Zadbać o nie ma okazję właściciel firmy – poprzez zastosowanie odpowiedniej kolorystyki, dobór światła sprzyjającego tworzeniu przyjaznej atmosfery. Ważne są także meble, nie tylko fotele biurowe, ale np. kanapa na odpoczynek, wygodny fotel na korytarzu, przyjemne pomieszczenie do spożywania posiłków, kwiaty odświeżające pomieszczenie.

 

Hygge po polsku – jak się go nauczyć?

 

Jak wyżej wspomniano, duński przepis na szczęście opiera się na docenianiu małych rzeczy. Jakie drobne przyjemności mogą umilić dzień w pracy? Co przynosi szczęście w biurze, na służbowym wyjeździe lub w trakcie realizacji trudnego projektu?

 

Hygge w pracy to także zasada work-life balance – odpowiednie proporcje między realizacją celów zawodowych i rodzinnych. Obowiązki nie powinny być tym, co osacza, determinuje wszelkie decyzje i obszary funkcjonowania. Człowiek musi mieć czas na realizację poleceń służbowych, ale też na odpoczynek po pracy, spędzenie przyjemnych chwil z najbliższymi lub własne hobby.

 

Warto zadbać również o wspólne świętowanie w pracy takich wydarzeń jak urodziny, imieniny itp. W ten sposób budują się więzi między pracownikami. Osoby w zespole czują się ze sobą swobodnie, są gotowi pomagać sobie w różnych sytuacjach.

 

Hygge – zalety

 

Stosowanie w miejscu zatrudnienia zasad hygge przyczynia się do poprawy samopoczucia, zwiększenia przyjemności i satysfakcji w pracy. Dzięki hygge pogłębiają się więzi między współpracownikami. Co istotne dla pracodawców, zatrudnieni są mniej zestresowani, a więc wykonują swoje obowiązki lepiej, bardziej kreatywnie, chętniej też uczą się nowych rzeczy, podnoszą kwalifikacje, dbają o ogólny rozwój w strukturach firmy oraz są do niej bardziej przywiązani. Stworzenie warunków pracy zgodnych z duńską sztuką szczęścia pomaga zatem budować zgrany, lojalny i przede wszystkim skuteczny zespół. Nie można też zapomnieć o kwestii wizerunkowej – hygge w pracy może być traktowane jako benefit przyciągający do przedsiębiorstwa najlepszych specjalistów na rynku.

 

Sprawdź także, czym są lagom i fika.

Więcej artykułów "Rynek pracy"

Polecane oferty

  • Lender Insurance Advisory Project Analyst

    Aon   Kraków    praca hybrydowa
    specjalista (mid)  umowa o pracę  pełny etat
    11 godz.
    What your day will look like The Lender Insurance Advisory team is a core element of our AMATS and Infrastructure advisory propositions and delivers financially focused risk and insurance advice to project-financed transactions across the full range of infrastructure sectors. We have deep experience...
  • Senior FP&A Analyst

    Aon   Kraków    praca hybrydowa
    starszy specjalista (senior)  umowa o pracę  pełny etat
    11 godz.
    With over 300 employees, the EMEA Finance Centre in Krakow provides financial services for Aon entities in multiple countries. The role of Senior FP&A Analyst involves providing crucial support to Finance Business Partners and Analysts in other Aon locations. This support includes reporting and...
  • Pracownik administracyjny do działu współpracy z językiem niemieckim

    Max Bau Sp. z o.o.   Opole, ul. Wrocławska 62    praca stacjonarna
    specjalista junior / mid / senior  umowa o pracę  pełny etat / część etatu  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    13 godz.
    Obowiązki: Sprawy administracyjne, kontakty telefoniczne z kontrahentami na terenie Niemiec. Wyłączne miejsce pracy: Opole
  • Pielęgniarka ze znajomością języka niemieckiego

    Galdora   Niemcy   
    specjalista junior / mid / senior  umowa o pracę  pełny etat   15 000 - 20 000 zł brutto/mies.  rekrutacja online  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    14 godz.
    Zatrudnimy pielęgniarki z językiem niemieckim do szpitali w Niemczech! Obowiązki: Opieka nad pacjentami. Asystowanie w badaniach i zabiegach. Dokumentowanie danych pacjentów. Współpraca przy implementacji standardów opieki.
  • Młodszy Elektromechanik zmianowy w dziale utrzymania ruchu w zakładzie obróbki mechanicznej

    Brembo POLAND Sp. z o.o.   Dąbrowa Górnicza    praca stacjonarna
    młodszy specjalista (junior) / pracownik fizyczny  umowa o pracę  pełny etat
    14 godz.
    Czego oczekujemy od Ciebie? Jako członek zespołu utrzymania ruchu zajmiesz się opieką nad naszym parkiem maszynowym. Będziesz odpowiedzialny za naprawy interwencyjne i prewencyjne. Realizowanie okresowych przeglądów maszyn. Serwisowanie urządzeń produkcyjnych. Współpraca z zewnętrznymi...
  • Elektromechanik zmianowy w dziale utrzymania ruchu w zakładzie obróbki mechanicznej

    Brembo POLAND Sp. z o.o.   Dąbrowa Górnicza    praca stacjonarna
    specjalista (mid) / pracownik fizyczny  umowa o pracę  pełny etat
    14 godz.
    Czego oczekujemy od Ciebie? jako członek operacyjnego zespołu utrzymania ruchu podejmiesz się misji opieki nad parkiem maszynowym Brembo; wykonujesz naprawy interwencyjne i prewencyjne; realizujesz okresowe przeglądy; serwisujesz maszyny i urządzenia produkcyjne; współpracujesz z...

Najnowsze artykuły

Depresja a praca – co musisz wiedzieć

Depresja a praca – co musisz wiedzieć

Światowa Organizacja Zdrowia prognozuje, że do 2030 roku depresja będzie najczęściej występującą chorobą na świecie. 

– Według badań CBOS co piąty Polak ma przynajmniej łagodną depresję. Statystycznie rzecz biorąc, każdy z nas, niezależnie od roli w firmie, pracuje z osobą chorującą na depresję, choć często o tym nie wie – zauważa psycholog biznesu Joanna Marszalska.

Wskaźniki HR – które są odpowiednie dla Twojej firmy i dlaczego?

Wskaźniki HR – które są odpowiednie dla Twojej firmy i dlaczego?

– Skuteczny HR opiera się na danych, a nie na intuicji. Firmy, które chcą efektywnie zarządzać zespołem, muszą monitorować kluczowe wskaźniki HR – tłumaczy specjalistka ds. rekrutacji Agnieszka Ciećwierz. Ekspertka podkreśla, że ważne jest dobranie odpowiednich wskaźników HR do swojej firmy. Jakie są opcje? Oto przewodnik po najważniejszych wskaźnikach HR z przykładami ich zastosowania.

Tłusty czwartek w pracy zdalnej – jak go obchodzić?

Tłusty czwartek w pracy zdalnej – jak go obchodzić?

Tłusty czwartek zawsze wypada w czwartek po katolickim Popielcu, pierwszym dniu Wielkiego Postu. Od tłustego czwartku do Wielkanocy zawsze jest dokładnie 45 dni. Do celebrowania tego dnia w firmie większości pracowników nie trzeba przekonywać. Warto jednak wiedzieć, że tłusty czwartek można obchodzić też w pracy zdalnej. W jaki sposób? 

Agent obsługi pasażerskiej – praca, obowiązki, zarobki

Agent obsługi pasażerskiej – praca, obowiązki, zarobki

Presja czasu, szybkie podejmowanie decyzji w nagłych sytuacjach, drobiazgowe dbanie o procedury – to codzienność osób zajmujących się obsługą pasażerów na lotnisku. Praca agenta obsługi wymaga i doskonałej organizacji pracy, i sporej odporności psychicznej. Jednocześnie stanowisko to pozwala na atrakcyjne zarobki i realizowanie kariery w perspektywicznej branży lotniczej.

Płace w Polsce wkrótce będą jawne. „Nie jesteśmy na to gotowi” – ocenia ekspert rynku pracy Mateusz Żydek

Płace w Polsce wkrótce będą jawne. „Nie jesteśmy na to gotowi” – ocenia ekspert rynku pracy Mateusz Żydek

O zarobkach często nie mówi się nawet bliskim, a zgodnie z prawem UE płace w Polsce mają wkrótce być powszechnie znane. – Nawet pracownicy, którzy są przekonani, że to właściwa droga, nadal bardzo mocno sygnalizują obawę, że jawność wynagrodzeń będzie powodować konflikty – zauważa Mateusz Żydek. Ekspert rynku pracy z Randstad Polska wyjaśnia, jak jawność płac może wyglądać w praktyce.

Żona i mąż w jednej firmie

Żona i mąż w jednej firmie

Duma z sukcesów zawodowych męża / żony czy raczej zazdrość, porównywanie, rywalizacja przenoszone z pracy do domu?

– Realizacja projektu razem lub rozwój firmy jest niczym wspólne wychowywanie dzieci – zauważa psycholog biznesu Joanna Marszalska. Specjalistka wyjaśnia, w jakie pułapki mogą wpaść pary pracujące w jednej firmie oraz co warto zawczasu omówić, by uniknąć konfliktów.

Zgoda na Pliki Cookies

Wykorzystujemy Pliki Cookies w celu zapewnienia prawidłowego funkcjonowania Serwisu. Stosujemy Pliki Cookies w celach statystycznych i marketingowych, w szczególności w zakresie dopasowania treści reklamowych do Twoich preferencji.

Każda wyrażona zgoda może być przez Ciebie wycofana w dowolnym momencie. Więcej informacji dotyczących plików Cookies oraz przetwarzania danych osobowych w plikach Cookies znajduje się w naszej Polityce Prywatności.

Administratorem Serwisu i Twoich danych osobowych jest „Praca.pl” spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Warszawie, ul. Bolesława Prusa 2, 00-493 Warszawa, KRS 0000290935, NIP 7010095135, REGON: 141169379