Chyba każdy z nas wolałby pracować w przyjaznym środowisku, w otoczeniu życzliwych i otwartych osób, a także po prostu w miłym, cieszącym oko wnętrzu oraz mając pod ręką ulubione przedmioty i estetyczne gadżety. Idea takiej organizacji pracy, a w szerszym kontekście – codziennego życia – zamyka się w określeniu hygge. Klucz do szczęścia, zgodnie z tą ideą, tkwi bowiem w tym, w jaki sposób rezonujemy z otoczeniem, wpływamy na nie oraz pozwalamy mu wpływać na siebie i swoje aktywności. A zatem czym jest hygge i jak wykorzystać tę koncepcję, by zawsze mieć dobre samopoczucie w pracy?
Spis treści
Hygge – co to?
Hygge, duńska sztuka szczęścia, okazała się filozofią, którą zafascynowało się wielu ludzi na całym świecie. Dosłownie termin ten oznacza wygodę, komfort, niemniej rozumiane w specyficznym, nie-konsumpcjonistycznym sensie. Hygge przypisuje się zespół charakterystycznych cech i postaw. To przede wszystkim radość z drobnych przyjemności. Posiłek z najbliższymi, ciepłe kakao po długim spacerze w chłodną pogodę, a mówiąc ogólniej komfort, poczucie bezpieczeństwa, spełnienia, harmonii. To także uważność – na każdą drobnostkę, która przynosi szczęście, uważność na siebie, na bliskich, na potrzebę bycia razem.
Hygge – historia
Filozofia czy też postawa hygge zaczęła być popularna około 2016 roku – początkowo z Danii powędrowała do Stanów Zjednoczonych, by później rozlać się na cały świat. Już w 2017 roku social media zalały wpisy i zdjęcia z hashtagiem #hygge.
Hygge w pracy – jak wdrożyć?
Filozofia hygge pomaga odnaleźć radość z życia, w każdym jego wymiarze. Ma więc zastosowanie w sferze prywatnej, społecznej, zawodowej.
Duńskie hygge na poziomie zawodowym osiąga się także przez odpowiednie relacje w miejscu pracy. Ważna jest współpraca, życzliwość. Należy wyeliminować wszelkie agresywne zachowania, chorobliwą rywalizację. Warto też zwrócić uwagę na to, jakim językiem odnoszą się do siebie współpracownicy. Czy jest on życzliwy, czy może raczej agresywny lub pasywno-agresywny?
Wsparcie dla zespołu, celebracja sukcesów (nie tylko służbowych), system nagród i motywacji dają poczucie spełnienia, satysfakcji z pracy. Istotną rolę odgrywają tu managerowie, dbający o swój zespół, gwarantujący każdemu podwładnemu poczucie bezpieczeństwa, wsparcie czy możliwość rozwoju.
Dużo można zdziałać także samym wystrojem pomieszczeń biurowych. Zadbać o nie ma okazję właściciel firmy – poprzez zastosowanie odpowiedniej kolorystyki, dobór światła sprzyjającego tworzeniu przyjaznej atmosfery. Ważne są także meble, nie tylko fotele biurowe, ale np. kanapa na odpoczynek, wygodny fotel na korytarzu, przyjemne pomieszczenie do spożywania posiłków, kwiaty odświeżające pomieszczenie.
Hygge po polsku – jak się go nauczyć?
Jak wyżej wspomniano, duński przepis na szczęście opiera się na docenianiu małych rzeczy. Jakie drobne przyjemności mogą umilić dzień w pracy? Co przynosi szczęście w biurze, na służbowym wyjeździe lub w trakcie realizacji trudnego projektu?
Hygge w pracy to także zasada work-life balance – odpowiednie proporcje między realizacją celów zawodowych i rodzinnych. Obowiązki nie powinny być tym, co osacza, determinuje wszelkie decyzje i obszary funkcjonowania. Człowiek musi mieć czas na realizację poleceń służbowych, ale też na odpoczynek po pracy, spędzenie przyjemnych chwil z najbliższymi lub własne hobby.
Warto zadbać również o wspólne świętowanie w pracy takich wydarzeń jak urodziny, imieniny itp. W ten sposób budują się więzi między pracownikami. Osoby w zespole czują się ze sobą swobodnie, są gotowi pomagać sobie w różnych sytuacjach.
Hygge – zalety
Stosowanie w miejscu zatrudnienia zasad hygge przyczynia się do poprawy samopoczucia, zwiększenia przyjemności i satysfakcji w pracy. Dzięki hygge pogłębiają się więzi między współpracownikami. Co istotne dla pracodawców, zatrudnieni są mniej zestresowani, a więc wykonują swoje obowiązki lepiej, bardziej kreatywnie, chętniej też uczą się nowych rzeczy, podnoszą kwalifikacje, dbają o ogólny rozwój w strukturach firmy oraz są do niej bardziej przywiązani. Stworzenie warunków pracy zgodnych z duńską sztuką szczęścia pomaga zatem budować zgrany, lojalny i przede wszystkim skuteczny zespół. Nie można też zapomnieć o kwestii wizerunkowej – hygge w pracy może być traktowane jako benefit przyciągający do przedsiębiorstwa najlepszych specjalistów na rynku.
Sprawdź także, czym są lagom i fika.