Sklep internetowy pozwala docierać do szerokiego grona klientów z Polski i zagranicy. Współcześnie branża e-commerce rozwija się w zawrotnym tempie. Jeśli więc planujesz własną działalność związaną z handlem w internecie, sprawdź, jakich formalności trzeba dopełnić, chcąc sprzedawać produkty na europejskim rynku.
Sklep internetowy a forma prawna
Przedsiębiorca ma w tej kwestii dużą dowolność. Sklep może być prowadzony w ramach jednoosobowej działalności gospodarczej albo spółki, z wyłączeniem spółki partnerskiej, która jest zarezerwowana dla przedstawicieli wolnych zawodów. Każda forma prawna wiąże się z nieco innymi formalnościami, różnice wystąpią także w kwestiach podatkowych.
Sprzedaż przez internet – czego nie możemy sprzedawać?
Teoretycznie można by założyć, że w internecie dozwolona jest sprzedaż wszystkiego, czym można handlować też stacjonarnie. W praktyce jednak są pewne ograniczenia. W asortymencie sklepu online nie znajdą się używki – wyroby alkoholowe (powyżej 4,5% alkoholu z wyjątkiem piwa) i artykuły tytoniowe, a także broń czy materiały wybuchowe i leki na receptę. Leki bez recepty mogą sprzedawać online wyłącznie apteki i punkty apteczne. Na tym lista się nie kończy – nim przedsiębiorca zdecyduje się na prowadzenie sklepu w internecie, powinien dokładnie sprawdzić, czy to, czym chce handlować, jest dopuszczalne w sprzedaży wysyłkowej.
Rejestr BDO a sklep internetowy
BDO jest to baza danych o produktach i opakowaniach oraz o gospodarce odpadami. Numer BDO muszą uzyskać podmioty, które wprowadzają do obiegu opakowania albo towary w opakowaniach. Zatem firma zajmująca się dropshippingiem albo dystrybuująca produkty niematerialne, np. e-booki czy kursy online, nie potrzebuje wpisu w rejestrze podmiotów BDO.
RODO a sprzedaż przez internet
Ogólne rozporządzenie o ochronie danych osobowych, czyli RODO, oraz dostosowana do niego Ustawa o ochronie danych osobowych nakładają na przedsiębiorcę szereg obowiązków. Sprzedaż przez internet wiąże się z przetwarzaniem danych osobowych – podczas zakupu towarów czy w celach marketingowych. Właściciel sklepu ma prawo wykorzystywać dane wyłącznie w celu wykonania danej usługi i za zgodą osoby, do której dane należą. Musi w związku z tym spełnić obowiązek informacyjny.
Poza regulaminem sklepu internetowego trzeba więc przygotować politykę prywatności zawierającą klauzulę informacyjną na temat tego, kto przetwarza dane, w jakim celu i jak długo, a także jakie dane zbiera sklep oraz w jaki sposób klient może wycofać swoją zgodę na przetwarzanie danych.
Unia Europejska a sprzedaż towarów przez internet
Swobodny przepływ towarów to jedno z podstawowych praw obowiązujących w UE. Jest on możliwy dzięki wspólnym, jasnym warunkom dotyczącym wprowadzania na europejskie rynki różnych produktów. Co do zasady, przyjmuje się, że jeśli jedna rzecz została legalnie wprowadzona do obrotu w jednym z krajów Unii Europejskiej, to może być sprzedawana także w innych krajach. Od tego znajdziemy kilka wyjątków np. gdy dany towar narusza zasady moralności publicznej czy ochrony własności przemysłowej i handlowej w danym państwie.