Ze sprzedażą detaliczną mamy do czynienia każdego dnia. Czym jednak jest dokładnie, jakie obszary obejmuje?
Sprzedaż detaliczna - definicja
Handel detaliczny dotyczy sprzedaży towarów w małych ilościach, zaspokajających potrzeby pojedynczego nabywcy. Może obejmować produkty, ale też usługi. Jest realizowany każdego dnia, praktycznie na całym świecie. O tej formie sprzedaży często mówi się również jako o końcowym ogniwie w łańcuchu między producentem a kupującym. To ostatni etap procesu.
Formy handlu detalicznego
Możemy wyróżnić trzy główne rodzaje handlu: handel stacjonarny, handel ruchomy i handel wysyłkowy.
Sprzedaż stacjonarna odbywa się w różnego rodzaju punktach, mniejszych lub większych (w tym np. sklepach specjalistycznych, supermarketach). Punkt sprzedaży detalicznej jest najczęściej dostosowywany do konkretnego obszaru - np. osiedla, dzielnicy lub miasta.
Ruchomy handel detaliczny opiera się oczywiście o zmianę miejsca, ale też oferty towarowej. Sprzedaż na ulicy, codziennie w innych punktach, daje możliwość dotarcia do różnego typu klientów, pozwala zmieniać docelowych nabywców. Sprzedawca jest w stanie przemieścić się także do ośrodków, w których wystąpi wzmożone zapotrzebowanie na jego produkty (np. gdy prowadzi sklepy na kółkach).
Ostatnim z rodzajów jest handel wysyłkowy. Dzięki katalogom, w którym znajdują się opisy produktów, konsument dokonuje wyboru, po czym kontaktuje się ze sprzedawcą w celu zakupu.
Wyżej wymienione formy handlu detalicznego są jednymi z wielu. Można rynek detaliczny podzielić również ze względu na asortyment, rodzaj kontaktu z klientem, status prawny itd.
Funkcje handlu detalicznego
Jakie są funkcje handlu detalicznego? Najważniejsza to dostarczenie konsumentom w odpowiednim miejscu i czasie potrzebnych produktów i usług. To kluczowa kwestia, by w określonym momencie klient w najbliższym otoczeniu mógł znaleźć niezbędny asortyment. Punkty sprzedaży detalicznej zapewniają również inne usługi związane z handlem – np. przyjmują reklamacje lub zwroty.
Zadania handlu detalicznego
Jakie jeszcze inne zadania handlu detalicznego możemy wymienić? Punkty sprzedaży najczęściej posiadają zapasy towarów, by w każdym momencie móc uzupełnić opróżnione półki. Ich zaletą jest właśnie to, że w sposób ciągły konsument ma sposobność do dokonania zakupu. Właściciele sklepów detalicznych wyszukują także odpowiednich dostawców, starają się sprostać wymaganiom konsumenta. Sprzedawcy detaliczni widzą, jak kształtują się trendy sprzedażowe i się do nich dostosowują.