Studia weterynaryjne, a potem praktyka i codzienna praca z potrzebującymi pomocy zwierzakami to wybór dla ludzi z prawdziwą pasją. Własny gabinet daje poczucie niezależności i umożliwia pracę na swoich warunkach. Jak go otworzyć? Kto może prowadzić lecznicę dla zwierząt oraz czy gabinet weterynaryjny jest podmiotem leczniczym?
Jak otworzyć gabinet weterynaryjny?
Gabinet weterynarii, przychodnia, lecznica, klinika dla zwierząt oraz weterynaryjne laboratorium diagnostyczne to zakłady lecznicze dla zwierząt. Ich prowadzenie wiąże się więc ze spełnieniem szeregu wymogów.
Podstawą prawną, którą powinien dobrze znać każdy, kto planuje prowadzić taką działalność, jest Ustawa z dnia 18 grudnia 2003 r. o zakładach leczniczych dla zwierząt. Znajdziemy w niej wymogi, jakie musi spełniać gabinet, informacje, kto może go założyć i inne.
Jak wynika z art. 1.:
1. Zakład leczniczy dla zwierząt jest placówką ochrony zdrowia i dobrostanu zwierząt utworzoną w celu świadczenia usług z zakresu medycyny weterynaryjnej (...), wyposażoną w środki majątkowe, a w szczególności w pomieszczenia, aparaturę i sprzęt dostosowane do zakresu świadczonych usług.
2. Zakład leczniczy dla zwierząt może być utworzony i utrzymywany również w celu realizacji zadań dydaktycznych i badawczych w powiązaniu ze świadczeniem usług weterynaryjnych.
Aby otworzyć gabinet, trzeba przede wszystkim znaleźć odpowiedni lokal i wyposażyć go. Wobec każdego rodzaju zakładu leczniczego są nieco inne wymogi. W gabinecie weterynaryjnym muszą się znaleźć obowiązkowo pokój przyjęć z poczekalnią, aparatura i sprzęt dostosowany do zakresu świadczonych usług weterynaryjnych, sprzęt i urządzenia do przechowywania produktów leczniczych i wyrobów medycznych, zaplecze sanitarne i socjalne.
Prowadzenie gabinetu weterynarii to działalność regulowana. Obowiązkowe jest uzyskanie wpisu do ewidencji zakładów leczniczych dla zwierząt, którą prowadzi właściwa ze względu na siedzibę gabinetu okręgowa rada lekarsko-weterynaryjna. Można o to wnioskować po uprzednim zarejestrowaniu się w CEiDG bądź KRS.
Kto może założyć gabinet weterynaryjny?
Właścicielem gabinetu nie musi być weterynarz. Taką działalność może prowadzić osoba fizyczna, prawna lub jednostka organizacyjna nieposiadająca osobowości prawnej. Warto wiedzieć, że zgodnie z art. 13.:
1. Gabinetem weterynaryjnym kieruje lekarz weterynarii posiadający prawo wykonywania zawodu lekarza weterynarii.
2. Przychodnią weterynaryjną kieruje lekarz weterynarii posiadający prawo wykonywania zawodu lekarza weterynarii oraz co najmniej roczny okres pracy w zawodzie lekarza weterynarii.
3. Lecznicą weterynaryjną kieruje lekarz weterynarii posiadający prawo wykonywania zawodu lekarza weterynarii oraz co najmniej 2-letni okres pracy w zawodzie lekarza weterynarii.
4. Kliniką weterynaryjną lub weterynaryjnym laboratorium diagnostycznym kieruje lekarz weterynarii posiadający prawo wykonywania zawodu lekarza weterynarii oraz co najmniej 5-letni okres pracy w zawodzie lekarza weterynarii.
Co ważne, lekarz weterynarii może kierować wyłącznie jednym zakładem leczniczym.
Marketing gabinetu weterynaryjnego
Zwłaszcza na początku, gdy nie mamy stałych klientów, darzących nas zaufaniem, niezmiernie ważna jest reklama gabinetu weterynaryjnego. Warto zainwestować w profesjonalnie wyglądającą, dobrze zaprojektowaną stronę internetową, założyć blog czy fanpage w mediach społecznościowych i regularnie tworzyć interesujące dla właściciela zwierzaka treści. Można publikować porady, np. jak przygotować wyprawkę dla szczeniaka, jaki jest wybór, jeśli chodzi o środki ochronne przed kleszczami, czy jak postępować po zabiegu sterylizacji kota.
Warto pokazać, że gabinet jest nowoczesny i pracują w nim profesjonaliści, z troską i zaangażowaniem podchodzący do każdego pacjenta. Dobrym rozwiązaniem może być także umożliwienie kontaktu z weterynarzem online – np. za pomocą czatu.