Branża FMCG potrzebuje stale nowych pracowników. Ile można zarobić na różnych stanowiskach?
Branża FMCG - co to jest?
FMCG - ta tajemnicza nazwa przewija się w wielu ofertach pracy i weszła już na dobre do sekcji związanej z rynkiem pracy. Co to znaczy FMCG? Fast Moving Consumer Goods to jeden z najpopularniejszych obecnie sektorów gospodarki rynkowej. Skrót FMCG oznacza dobra szybko zbywalne, towary pierwszej potrzeby lub zgodnie z polską nomenklaturą towary szybko rotujące. Produkty FMCG stanowią szeroko rozumianą grupę, do której należą produkty spożywcze, napoje oraz alkohole, środki chemiczne, artykuły higieny osobistej, wyroby tytoniowe, leki i suplementy sprzedawane bez recepty.
Produkty FMCG
Artykuły FMCG to produkty, których cena jest nieduża, zbywalność szybka i masowa. Towary FMCG to te, które najszybciej znikają z półek sklepowych i konieczne jest ich częste uzupełnienie i dbanie o stały dopływ nowych dóbr na miejsce tych zbytych. Jest to obszar towarów, które kupowane są w zasadzie codziennie przez każdego człowieka, najczęściej w super i hipermarketach. Decyzja zakupowa podejmowana jest szybko i często na bieżąco w trakcie wizyty w sklepie. Nie ma tu większych procesów przetwarzania potrzeby, po prostu pojawia się impuls lub wiemy, że potrzebujemy aktualnie tego konkretnego produktu za niewielkie pieniądze.
FMCG praca
Firmy FMCG prześcigają się w rozwiązaniach dotyczących ekspozycji towarów w sklepach. Praktycznie stale opracowują nowe strategie, badają trendy konsumenckie, rywalizują, kopiują rozwiązania, wdrażają nowe pomysły, nieustannie walczą o swoje miejsce na rynku FMCG w Polsce. Te działania mają wpływ na powiększające się zapotrzebowanie na pracowników rynku FMCG. Dynamika pracy FMCG jest bardzo duża. W zasadzie można powiedzieć, że nie ma tu przerw, a walka o konsumenta toczy się stale na wielu polach. Z racji tego, że towary są niedrogie i różnorodne, lojalność konsumencka jest równa zeru. Dlatego trzeba stale zabiegać o to, aby Kowalski ponownie kupił naszą herbatę, a nie tę od konkurencji. Firmy FMCG w Polsce stale się rozwijają i poszukują pracowników różnych szczebli od osób badających rynek, przez zespoły rozwijające produkty, marketingowców, PR-owców, logistyków po handlowców i analityków. Sprzedaż FMCG stanowi największą i najsilniejszą bazę pracowników sektora. Z racji, że ta branża praktycznie nie odpoczywa, jej pracownicy powinni cechować się dużą dynamiką działania i pewnością siebie. Praca w tej branży związana jest z występowaniem sytuacji stresowych, dlatego trzeba być osobą odporną na czynniki stresogenne. Trzeba radzić sobie często z presją czasu, ciężko pracować i opanowywać sytuacje niestandardowe. Poza tym wskazana jest kreatywność, naturalne predyspozycje do nawiązywania kontaktów i utrzymywania dobrych relacji. Co ważne te predyspozycje nie dotyczą tylko działu handlowego, ale większości pracowników FMCG.
Jak podaje w Raporcie Płacowym 2018 Kinga Karwowska - Senior Consultant - Hays Poland (firma doradztwa personalnego), najwięcej ofert pracy w branży FMCG dotyczy stanowisk specjalistycznych, w których wymagane jest mniej więcej od 2 do 4 lat doświadczenia. Dlatego też najwięcej osób rekrutowanych to przedstawiciele najmłodszych pokoleń. Na portalu Praca.pl wiele ofert pracy pochodzi właśnie z sektora FMCG. Głównie poszukiwani są handlowcy FMCG, ale także znajdują się oferty pracy dla managementu.
Rynek FMCG w Polsce
Specyfika branży FMCG wymusza poniekąd konsolidację. Według specjalistów z Hays proceder widoczny jest od kilku lat i bywa niekiedy zaskakująco. Związane jest to z licznymi zmianami gustów i oczekiwań konsumenckich. Podnosi się także świadomość konsumencka, a w związku z tym rosną wymagania wobec producentów dóbr szybko zbywalnych. Obecnie na topie znajdują się produkty eko, naturalne i prozdrowotne. Obserwuje się powrót do natury i większą świadomość higieny i zdrowia życia niż kiedykolwiek. Z drugiej strony tempo dzisiejszego życia sprowadza konsumentów na drogę wyboru produktów i półproduktów gotowych do użycia od zaraz. Zacieśnianie współpracy segmentu FMCG z sieciami handlowymi trwa na dobre. Działania te rozwijają działy zarządzania firm z branży FMCG. Poszerza się stale zaplecze osób niezbędnych w rozwijaniu sektora. Potrzebne są osoby, które mają już doświadczenie w branży FMCG oraz wykazują choćby podstawową znajomość rynku FMCG. Praca w branży FMCG wymaga nieco hybrydowego podejścia i działań z zakresu analizy, sprzedaży, marketingu, dostaw i zarządzania. Najbardziej pożądanym zawodem jest przedstawiciel handlowy FMCG. To także według specjalistów z Hays świetny czas dla analityków, gdyż ich praca ma bezpośrednie przełożenie na strategie biznesowe. Dlatego też wzrost skali w obszarze zarobków w FMCG, najbardziej zauważalny jest właśnie dla działu analiz.
Zarobki w FMCG
Ze względu na duże zróżnicowanie w strukturach zatrudnienia, praca w branży FMCG wiążę się z także z różną skalą wynagrodzeń. Według Raportu Płacowego 2018 przygotowanego przez Hays Poland wysokość pensji na poszczególnych stanowiskachpracy przedstawia się następująco:
Źródło: Hays Poland
* Miesięczne wynagrodzenie PLN brutto na danym stanowisku (pełen etat)
** Najczęściej oferowane wynagrodzenie na danym stanowisku
Dane do raportu płacowego zostały uzyskane na podstawie rekrutacji przeprowadzonych przez Hays Poland w 2017 r.