Prowadzenie kurzej fermy może być bardzo dochodowe – co z pewnością stanowi mocny argument za realizacją takiego pomysłu na biznes. Miej jednak świadomość, że konkurencja w branży jest ogromna, dlatego ważnym aspektem działalności fermy drobiu jest realizacja przemyślanej i spójnej strategii marketingowej.
Ferma drobiu – jak otworzyć? Jak zarejestrować?
W czasie rejestracji biznesu należy wskazać kod PKD odpowiadający prowadzonej działalności. W tym wypadku mogą to być m.in.:
- PKD 01.47.Z – Chów i hodowla drobiu,
- PKD 10.12.Z – Przetwarzanie i konserwowanie mięsa z drobiu.
Hodowla drobiu w świetle prawa należy do działów specjalnych produkcji rolnej. W ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych (art. 2.3.) czytamy:
Działami specjalnymi produkcji rolnej są: (...) fermowa hodowla i chów drobiu rzeźnego i nieśnego, wylęgarnie drobiu (...) oraz hodowla i chów innych zwierząt poza gospodarstwem rolnym.
Chociaż przepisów o PIT, ogólnie rzecz biorąc, nie stosuje się do działalności rolniczej, wyjątek stanowią działy specjalnej produkcji rolnej. A to oznacza, że przychody z prowadzenia kurzej fermy należy opodatkować podatkiem dochodowym od osób fizycznych.
Zanim zaczniesz organizować swoją fermę, udaj się do Ośrodka Doradztwa Rolniczego, biura powiatowego Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa, Referatu Obsługi Przedsiębiorców w urzędzie miasta bądź powiatowego urzędu pracy. W tych miejscach możesz uzyskać informacje na temat dostępnych dotacji i preferencyjnych pożyczek na start swojej działalności.
Koniecznie zapoznaj się też z Ustawą z dnia 11 marca 2004 r. o ochronie zdrowia zwierząt oraz zwalczaniu chorób zakaźnych zwierząt (Dz.U. 2004 nr 69 poz. 625). Hodowca zwierząt musi zapewnić działalności nadzór weterynaryjny (fermę należy zgłosić do powiatowego lekarza weterynarii). Informacje dotyczące chowu i ochrony zdrowia zwierząt gospodarskich, w tym zapobiegania groźnym chorobom zakaźnym, znajdziesz na stronie Głównego Inspektoratu Weterynarii (m.in.w zakładkach Zwierzęta gospodarskie, Zasady ochrony drobiu przed grypą ptaków).
Hodowla drobiu – wymagania
Rozejrzyj się na lokalnym i ogólnopolskim rynku, i postaraj się oszacować, jaka gałąź hodowli będzie najbardziej korzystna. Wybierz rodzaj działalności – hodowlę kur mięsnych czy hodowlę kur niosek. Niszową działalnością stanowi chów kur ozdobnych. Możesz również łączyć te wszystkie profile.
Wybierz rasę lub rasy kur, które chcesz hodować. Nioski mają zwykle lżejszą budowę ciała, mniejsze mięśnie ud i piersi od kur ras typowo mięsnych. Kury mięsne karmi się nieco inaczej od tych nośnych – w taki sposób, by ptaki dość szybko przybierały na wadze. Żeby u kur rozwijały się mięśnie – a nie przede wszystkim tłuszcz – podaje się wysokobiałkowe pasze.
W zależności od profilu hodowli, inaczej będzie wyglądać także budynek inwentarski dla ptaków. Temperatura, wilgotność i oświetlenie powinny być w nim regulowane (pisklęta w pierwszych dniach życia muszą być niemal stale oświetlone i trzymane w temperaturze 32 stopni Celsjusza. Następnie zmniejsza się długość ekspozycji na światło i powoli obniża temperaturę). Kury należy także chronić przed pasożytami – stosuje się specjalne, bezpieczne dla zwierząt opryski w pomieszczeniach.
W przypadku przemysłowej hodowli drobiu, najbardziej popularną metodą jest trzymanie kur w klatkach – jednak coraz więcej konsumentów świadomie wybiera hodowle ekologiczne, w których kury hodowane są metodą ściółkową i z wolnym wybiegiem.
Drób – gdzie można kupić?
W drób hodowlany można zaopatrzyć się u innych hodowców, na targach i wystawach drobiu, giełdach zwierząt i ptaków – co ważne w czasie pandemii, targi i giełdy zwierząt hodowlanych odbywają się także wirtualnie. Cena z jedną kurę – w zależności od rasy i wieku – wynosi około 15-30 zł.
Czy ferma drobiu jest opłacalnym biznesem?
Kury należą do najczęściej hodowanych zwierząt gospodarczych w Polsce, dlatego musisz przygotować się na sporą konkurencję na rynku. Przemyśl swoją strategię sprzedaży i dostosuj do niej kampanię reklamową. Będziesz potrzebować ładnego i łatwego do zapamiętania logo, nazwy budzącej pozytywne skojarzenia, a także strony internetowej lub profilu w mediach społecznościowych. Ostatnimi czasy ogromną popularnością cieszą się produkty ekologiczne, prosto od rolnika. Konsumenci zwracają uwagę nie tylko na to, czy mięso oraz jaja są wysokiej jakości – ale także w jakich warunkach żyją zwierzęta. Dlatego, jeśli stawiasz na ekologiczne rozwiązania, zadbaj o to, by informacja na ten temat była widoczna w Twojej kampanii reklamowej.
Postaraj się znaleźć jakiś oryginalny rys dla swojej działalności. Warto w tym zakresie skorzystać z pomocy firmy marketingowej, szczególnie jeśli nie masz doświadczenia w reklamowaniu swoich produktów. Udana kampania może przyciągnąć do Ciebie klientów i kontrahentów – warto docenić promocję internetową.