Specjaliści z branży reklamowej nieustannie zadają sobie pytanie: jaki przekaz trafi do serc konsumentów i tym samym wzbudzi zaufanie do marki? Która reklama będzie odpowiednia dla wybranej grupy docelowej? Jednym ze sposobów na budowanie pozytywnego wizerunku firmy, jest poruszanie w czasie kampanii promocyjnej ważnych społecznie tematów, angażujących daną grupę. Tak narodził się między innymi femvertising, czyli reklamy skierowane do kobiet. Na czym polega tego typu strategia marketingowa?
Femvertising – czym jest?
Mianem femvertisingu można określić ogół działań promocyjnych, które nawiązują do idei feminizmu oraz działalności współczesnego ruchu feministycznego – i przez to starają się dotrzeć do konsumentów, najczęściej kobiet lub reprezentantów młodego pokolenia, lecz nie tylko.
Reklamy femvertisingowe wykorzystują często określony wizerunek kobiety – niezależnej, działającej na przekór stereotypom, wchodzącej np. w role tradycyjnie postrzegane jako męskie, ale też niespełniającej oczekiwań społecznych względem tego, jak powinna wyglądać jako córka, żona czy matka, wybierającej własną drogę. Treści reklamowe nawiązują również do istotnych kwestii społecznych, np. wyrównania wynagrodzeń kobiet i mężczyzn, karmienia piersią w miejscach publicznych, przeciwdziałania stereotypom zawodowym itp.
Femvertising – historia
Jako pierwsza kampanię femvertisingową poprowadziła marka Dove w 2004 roku. Do dziś uważa się ją za jedną z najlepiej przeprowadzonych kampanii w XXI w. Marka wysnuła właściwe wnioski z przeprowadzonego wcześniej badania rynkowego, w ramach którego okazało się, że tylko 4% kobiet jest zadowolonych ze swojego wyglądu. W odpowiedzi firma stworzyła kampanię pt. Real beauty (Prawdziwe piękno), której celem było udowodnienie kobietom, że są piękniejsze niż myślą, nie mają powodów do kompleksów, nie powinny oceniać się na podstawie porównania z retuszowanymi zdjęciami w czasopismach i na bilbordach.
Obecnie kampanie femvertisingowe nie są rzadkością. Należą do nich np. kampania #Mamamiałarację Nivea, She Moves Mountains – producenta sprzętu sportowego The North Face, #LikeAGirl marki Always, She’s a lady – H&M, #MakeWhatsNext Microsoft czy Until we all win marki Nike.
Femvertising – dlaczego jest tak ważny?
Femvertising ma swoich zwolenników i przeciwników. Przeciwnicy wskazują na fakt, że w tego typu marketingu niekiedy cynicznie wykorzystuje się ważną społecznie symbolikę w celach marketingowych, po to, by zwiększyć zyski firmy, a nie dlatego, że dana marka ma coś wspólnego z działaniem na rzecz kobiet.
Zwolennicy femvertisingu z kolei twierdzą, że jego celem jest pokazanie prawdziwych bohaterek dnia codziennego, docenienie wartości i potrzeb kobiet, i przez to walka ze stereotypami – taki femvertising spełniać ma zatem ważną funkcję społeczną.