Ludzie poszukują najróżniejszych sposobów na spędzenie wolnego czasu. Jedni stres w pracy odreagowują na łonie natury, drudzy skupiają się na aktywnościach sportowych, a jeszcze inni dla relaksu czytają książki lub oglądają seriale. Od wielu lat wśród wielbicieli aktywnego spędzania czasu dużą popularnością cieszą się pokoje zagadek. Czy warto otworzyć własny escape room. Czy to dobry biznes?
Escape room - biznesplan
Czym jest escape room? To pokój zagadek, a grupa, która go wynajmuje ma za zadanie z niego wyjść. Warunkiem jest wspólne rozwikłanie nietypowych łamigłówek, wychodzenie z ukrytych pułapek. Innymi słowy - zabawa w Indianę Jonesa w realnym świecie. Czy każdy może założyć escape room? Biznes wymaga przemyślenia. Trzeba zorientować się, jak w okolicy wygląda konkurencja - jeśli jest spora liczba pokoi, wtedy nasz pokój ucieczki powinien wyróżniać się na tle pozostałych. Kiedy w okolicy nie ma podobnej rozrywki - możemy skorzystać z bardziej standardowych rozwiązań. Escape room wymaga początkowo także nakładów finansowych. Stąd warto dużo uwagi poświęcić na szczegółowy biznesplan.
Dobrze, by w lokalu można było przyjąć równolegle minimum dwie grupy klientów. Ważne jest także pomieszczenie, w którym pracuje mentor - osoba obserwująca za pomocą kamer to, co dzieje się w pomieszczeniach. Jeśli grupa utknie w miejscu, nie potrafiąc rozwiązać zadania lub pojawią się reakcje lękowe z powodu zamknięcia, pracownik ma możliwość natychmiastowej interwencji.
Przechodząc do tematu wyposażenia – konieczne jest zainstalowanie monitoringu. A co powinno znaleźć się w pokojach, by zapewnić klientom rozrywkę? Oczywiście największą popularnością cieszą się wszelkie przedmioty związane z tematyką grozy, zombie, narzędziami tortur itp. Kajdanki, łańcuchy, stare szafy, skrzynie, klatki - to wszystko powinno znaleźć się na liście zakupów. Warto rozeznać się na tzw. rynku wtórnym, by obniżyć koszty.
Jak zaplanować samą grę? Napisanie scenariusza można zlecić specjalistom, jednak nic nie stoi na przeszkodzie, by spróbować samemu stworzyć plan zabawy.
Mimo że nie ma regulacji prawnych dotyczących ściśle samego escape roomu, to zwraca się uwagę na konieczność przestrzegania zasad ochrony przeciwpożarowej w obiektach budowlanych przeznaczonych na pobyt ludzi. Chodzi głównie o dostęp do wyjść ewakuacyjnych - co w przypadku zamykanych pokoi ma szczególne znaczenie.
Escape room - czy to dobry biznes
Ludzie nieustannie szukają emocji, wrażeń i adrenaliny. Chcą się też sprawdzić w sytuacjach ekstremalnych. Na swój sposób tych doznań dostarczają im escape roomy. Jednak aby przynosiły dochody, właściciele muszą skupić się na odpowiedzi na oczekiwania klientów. Trzy czy cztery proste zagadki to zdecydowanie za mało.
Należy postawić na kreatywność, budowanie napięcia, elementy zaskoczenia i niespodziewane zwroty akcji. Oczywiście ofertę trzeba dopasować pod określoną grupę docelową. Kto może być naszym klientem? Regulaminy poszczególnych obiektów określają minimalny wiek na ok. 12-13 lat (młodsze dzieci mogą sobie nie poradzić z trudnymi poleceniami), tutaj też często wymaga się obecności dorosłego opiekuna. Klientami mogą także okazać się firmy organizujące wyjazdy integracyjne. Escape room to idealne miejsce, by pobudzić i przetestować umiejętność pracy w zespole. Pokoje zagadek są też wspaniałym pomysłem na rodzinne spędzenie popołudnia lub na aktywne wyjście z przyjaciółmi.
Jako właściciele musimy jednak pamiętać o tym, jakie ograniczenia narzuca escape room. Pomysł na biznes powinien być nieustannie modyfikowany. Chodzi przede wszystkim o to, by zmieniać co jakiś czas wyposażenie pokoju ucieczki. Ktoś, kto raz odwiedził obiekt, nie będzie chciał przechodzić przez niego ponownie, kiedy już wcześniej poznał wszelkie rozwiązania. Ewentualne zmiany należy uwzględniać już na początku planowania - przy zakupie akcesoriów warto skupić się na takich, które łatwo będzie w przyszłości wymienić, dobrze zaplanować scenariusze oraz jednostkowe gry na takie, które mają kilka wariantów.
Oprócz normalnych, codziennych biletów wstępu, warto zastanowić się nad zorganizowaniem voucherów, kart podarunkowych, promocji na wejścia w mniej obleganych godzinach itp. Jak w przypadku każdej firmy, tak samo i tutaj ważne jest, by odpowiednio zareklamować własny biznes. Escape room daje wiele możliwości, wystarczy tylko dobrze się zorganizować.