Emotikony, znaki wyrażające nasz nastrój to uniwersalne symbole, znane ludziom na całym świecie, niezależnie od tego, w jakim języku się komunikują. Współcześnie katalog tych ikonek jest bardzo szeroki i ma wiele zastosowań, także w działaniach marketingowych firm i instytucji. Czym jest emoji marketing? Dlaczego warto go lepiej poznać?
Emoji marketing: co to jest?
Emotikon to ideogram złożony z sekwencji znaków, służący do wyrażania emocji w komunikacji pisemnej w internecie. Znaczek smiling face : – ) lub w wersji bez nosa :) po raz pierwszy został przesłany w 1982 r., ale sam pomysł tego typu znaczków pojawił się w 1881 r. Początkowo lista symboli nie była długa. Znajdowały się na niej np.:
:( smutek,
;( płacz,
;) z przymrużeniem oka,
:D szeroki uśmiech,
XD śmiech,
:O zdziwienie.
Z czasem w komunikatorach internetowych emotikonki ze znaków zostały zastąpione przez grafiki. Poza emocjami zaczęły też przedstawiać przedmioty, idee i czynności. Takie obrazkowe emotikony nazywamy emoji.
Emoji marketing: jak go wykorzystać w pracy?
Komunikacja w mediach społecznościowych z pominięciem emoji wydaje się dziś po prostu niemożliwa, a na pewno bardzo trudna. Wyrażające emocje, nastroje, ale też obrazujące czynności czy przedmioty ikonki to nieodłączny element postów w mediach społecznościowych. Dlaczego tak lubimy emotikony? Psychologia pokazuje, że ludzki mózg wykazuje podobną reakcję na uśmiechniętą buźkę w postaci ikonki, jak na realny uśmiech. Emoji pozwala skrócić dystans między nadawcą a odbiorcą – pokazać, że za komunikatem stoją ludzie – ze swoimi emocjami, poczuciem humoru.
Z emoji marketingu korzystają nie tylko marki odzieżowe, sportowe, kierujące swoją ofertę do młodzieży, czy reprezentujące branżę rozrywkową i wiele innych. Ze względu na ogromną różnorodność ikon, coś dla siebie znajdą banki, instytucje publiczne, szkoły i uczelnie, a nawet partie polityczne. W zależności od rodzaju działalności trzeba jednak rozważnie podchodzić do kwestii używania emoji marketingu. Przeładowanie komunikatów obrazkowymi symbolami, użycie niedostosowanych do odbiorców ikon, może bowiem sprawić, że treści staną się trudne w odbiorze i będą odbierane jako mało poważne.
Emoji marketing: przykłady
Emotikony – symbole wzbogacające komunikat znajdziemy w SMS-ach, e-mailach, komunikatorach internetowych, w social mediach i na forach. Co więcej, obrazkowe pismo przenika także do innych mediów – widzimy je w reklamach, na grafikach czy w telewizji.
Popularne emotki mają dziesiątki zastosować. Dzięki temu, że jest ich bardzo wiele, można nimi zastępować całe zdania, tworząc zabawny komunikat. Nie budzą też zdziwienia różne emotikony w mailu, nawet o formalnym tonie – w komunikacji korporacyjnej i nie naruszają one netykiety poczty elektronicznej.
Najczęściej emoji marketing wykorzystuje się jednak w mediach społecznościowych. Obrazkowe ikony nie tylko pokazują nastrój, ale też urozmaicają pisemny komunikat, czyniąc go łatwiejszym w odbiorze. Gwiazdki mogą np. zastąpić symbole w wyliczeniu, symbol żarówki pokazać nowo wprowadzony pomysł itd.
Wiele firm, korzystając z emocji, prosi swoich obserwatorów o informację zwrotną – np. który z trzech produktów najbardziej podoba się klientom. Każdy przedmiot ma przypisaną inną ikonkę – kciuk w górę, serce, uśmiechnięta buźka i aby oddać swój głos, wystarczy zostawić odpowiedni znaczek.
Podsumowując, emoji marketing jest narzędziem, które z pewnością warto stosować w komunikacji z klientami, czyniąc ją bardziej bezpośrednią. Trzeba jednak robić to z umiarem, każdorazowo dostosowując używane obrazki do tego, co chce się przekazać.