E-marketing - definicja
Marketing obejmuje wszelkie sposoby działania i zarządzania w przedsiębiorstwie nakierowane na klienta i rynek. Wpływanie na nabywców poprzez dopasowanie oferty do ich konkretnych oczekiwań; poznanie i określenie potrzeb, dostosowanie do nich wielkości produkcji, kanałów dystrybucji, sprzedaży, a także działań reklamowych czy wizerunkowych… to wszystko i o wiele więcej zawiera w sobie marketing. Liczne narzędzia, stosowane z rozmysłem, zapewniają realizację strategii firmy, dotarcie do jak największej grupy klientów i rosnące zyski.
Przedsiębiorstwo, które nie korzysta z dobrodziejstw technologicznych nie ma obecnie zbyt dużej szansy na podbój rynku, a nawet na przetrwanie. Swoje fanpage i strony WWW posiadają dziś nawet maleńkie, lokalne firmy - osiedlowe sklepiki, mobilne kosmetyczki, warsztaty rowerowe.
Nie sposób pominąć tak znaczącego kanału komunikacji z klientami. E-marketing, najprościej mówiąc, to przeniesienie marketingu do wirtualnej rzeczywistości i prowadzenie strategii z uwzględnieniem właściwości Internetu. Jedną z najbardziej skutecznych metod stosowanych online jest e-mail marketing.
E-marketing - promowanie firmy
Choć media społecznościowe są niezwykle popularne, to właśnie e-mail jest tą drogą, dzięki której można trafić z komunikatem bezpośrednio do odbiorcy. Zdecydowana większość użytkowników Internetu posiada pocztę elektroniczną i regularnie do niej zagląda.
Co sprawia, że e-mailing jest tak skuteczny? Pozwala dokładnie określić, do kogo trafi komunikat. Można tak wygenerować treść, żeby była ona jak najbardziej dostosowana do strategii przedsiębiorstwa. W ten sposób tworzą się pożądane relacje z konsumentami, wspierany jest wizerunek bądź sprzedaż. W kategorii e-mail marketingu do wyboru mamy np. biuletyn wewnętrzny, reklamy w wiadomościach, newsletter. Ważne, aby wiadomości nie były nachalne i e-maile reklamowe nie zostały potraktowane jako spam.
E-mail marketing a wizerunek firmy
Kampanie marketingowe w Internecie mają ogromny wpływ na wizerunek firmy. W tym miejscu warto pokrótce wspomnieć o marketingu treści (content marketingu). Pomija on techniki sprzedażowe i opiera się o budowanie długotrwałych relacji z konsumentami, dzięki interakcji i zaangażowaniu odbiorców, a także za ich przyzwoleniem. Publikowane są nie reklamy, ale atrakcyjne merytorycznie i przydatne dla określonej grupy potencjalnych i obecnych klientów materiały, np. poradniki, informacje o nowinkach w branży, opinie ekspertów.
Takie działania bardzo często prowadzone są za pomocą poczty elektronicznej. Pozwalają stworzyć wizerunek firmy jako eksperta w danej branży, wzmacniają lojalność i budują zaufanie klientów.