Praca.pl Poradniki Rynek pracy
Dyplomata: kim jest, zarobki, jak zostać

Dyplomata: kim jest, zarobki, jak zostać

 
Dyplomata: kim jest, zarobki, jak zostać

Praca w dyplomacji jest marzeniem wielu osób. Kojarzy się z podróżami i mieszkaniem w odległych zakątkach świata, poznawaniem nowych kultur, spotkaniami na najwyższym szczeblu, bankietami, realizacją ambitnych projektów międzynarodowych. Jak faktycznie wygląda praca dyplomaty? Kto ma szansę na zatrudnienie w placówce dyplomatycznej? Oto podstawowe kwestie, jakie powinna wziąć pod uwagę osoba, która zastanawia się, jak zostać dyplomatą.

 

Na czym polega praca w dyplomacji?

 

Kariera w dyplomacji może oznaczać wiele różnych rzeczy. Ogólnie rzecz ujmując, dyplomata jest to osoba, którą dane państwo (resort spraw zagranicznych) wysyła do innego kraju. W tzw. państwie przyjmującym dyplomata reprezentuje interesy swojej ojczyzny zgodnie z obowiązkami właściwymi dla swojego stanowiska. Wszyscy pracownicy dyplomatyczni tworzą tzw. korpus dyplomatyczny. Pracę korpusu reguluje Ustawa z dn. 21 stycznia 2021 r. o służbie zagranicznej.

 

Akt prawny reguluje to, kto wchodzi w skład służby zagranicznej. Zgodnie z art. 3. są to między innymi:

  • dyplomaci zawodowi stanowiący personel dyplomatyczno-konsularny,
  • pracownicy krajowi zatrudnieni na podstawie powołania w celu wykonywania obowiązków służbowych w placówce zagranicznej jako członkowie personelu pomocniczego lub personelu obsługi;
  • pełnomocni przedstawiciele Rzeczypospolitej Polskiej w innym państwie lub przy organizacji międzynarodowej;
  • pracownicy zagraniczni zatrudnieni na podstawie powołania w celu wykonywania obowiązków służbowych w placówce zagranicznej jako członkowie personelu dyplomatyczno-konsularnego.

 

W misji dyplomatycznej biorą z kolei udział zarówno członkowie personelu dyplomatycznego, personelu służby misji dyplomatycznej, jak i pozostałego personelu (administracyjnego czy technicznego).

 

Jeśli chodzi o sam personel dyplomatyczny, w Polsce wyróżnia się takie stopnie jak ambasador, radca minister, pierwszy radca, radca, pierwszy sekretarz, drugi sekretarz, trzeci sekretarz, attaché.

 

Jak zostać dyplomatą?

 

Informacji o naborach należy szukać na stronie Ministerstwa Spraw Zagranicznych (w Serwisie Rzeczypospolitej Polskiej). Jak wyżej wspomniano, nie wszyscy pracownicy biorący udział w misjach dyplomatycznych to osoby ze stopniem dyplomatycznym.

 

Jeśli zaś chodzi o personel dyplomatyczny, proces naboru / obejmowania danych stanowisk warunkuje prawo (Konstytucja RP, a także szczegółowe ustawy, jak Ustawa z dnia 21 stycznia 2021 r. o służbie zagranicznej).

 

Jak zostać dyplomatą i reprezentować Polskę na arenie międzynarodowej? Dwukrotnie w ciągu roku resort spraw zagranicznych przyjmuje chętnych na aplikację dyplomatyczno-konsularną. Nabór organizuje Dyrektor Generalny Służby Zagranicznej.

 

Rekrutacja jest wieloetapowa. Sprawdzane są nie tylko wiedza ogólna, ale też znajomość języków obcych. Kandydat musi znać co najmniej dwa języki obce w stopniu umożliwiającym pracę w służbie zagranicznej, ponadto być obywatelem Polski, mieć co najmniej stopień magistra (bądź równorzędny), a także cieszyć się dobrym zdrowiem fizycznym i psychicznym.

 

Osoby przyjęte do aplikacji kształcą się na kursach przygotowujących do kariery w dyplomacji, organizowanych przez Akademię Dyplomatyczną Spraw Zagranicznych. Zgodnie z informacją Ministerstwa, aplikacja obejmuje:

  • 5 miesięcy zajęć stacjonarnych,
  • 5 miesięcy staży w komórkach organizacyjnych Ministerstwa w kraju,
  • 2 miesiące praktyk na placówkach za granicą.

Po zakończeniu aplikacji, kandydaci podchodzą do egzaminu dyplomatyczno-konsularnego. Osoby z pozytywną oceną uzyskują pierwszy stopień w służbie zagranicznej.

 

Dyplomata: cechy

 

Praca w dyplomacji to przede wszystkim praca z ludźmi. Kwestią podstawową, predysponującą do zawodu dyplomaty, są więc wysoko rozwinięte zdolności interpersonalne – komunikatywność, umiejętność nawiązywania i długofalowego podtrzymywania relacji, zdolności negocjacyjne, odporność na presję i manipulacje. Dyplomata musi umieć w sposób doskonały rozpoznawać motywacje i intencje innych osób, rozumieć, co może mieć wpływ na poszczególne decyzje, potrafić przekonywać i zjednywać sobie partnerów międzynarodowych. Prowadzenie negocjacji dyplomatycznych to niezwykle skomplikowany proces, wiele rozmów odbywa się poza oficjalnymi spotkaniami, w kuluarach, także na bankietach i wydarzeniach kulturalnych czy charytatywnych.

 

Ponadto dyplomata powinien być odporny na stres, gotowy do zmiany miejsca zamieszkania, otwarty na nowe doświadczenia, tolerancyjny.

 

Ile zarabia dyplomata?

 

Tryb wypłacania wynagrodzeń jest regulowany przepisami. Zgodnie z przywołaną ustawą o służbie zagranicznej:

 

Art. 50. 1. Wynagrodzenie członków służby zagranicznej składa się z wynagrodzenia określonego dla członków korpusu służby cywilnej, z tym że dyplomatom zawodowym przysługuje dodatek służby zagranicznej.

2. Dodatek służby zagranicznej wynosi 40% wynagrodzenia zasadniczego oraz dodatku za wieloletnią pracę w służbie cywilnej (...).

Art. 51. 1. Członkowi służby zagranicznej za wykonywanie obowiązków służbowych w placówce zagranicznej przysługuje dodatek zagraniczny za wykonywanie obowiązków służbowych w placówce zagranicznej.

2. Dodatek zagraniczny podlega corocznej waloryzacji według wskaźnika inflacji w państwie przyjmującym (...).

 

Więcej artykułów "Rynek pracy"

Polecane oferty

  • Magazynier

    Flexcraft Polska Sp. z o.o.   Holandia, Ede   
    pracownik fizyczny  umowa o pracę tymczasową  tymczasowa/dodatkowa  rekrutacja online  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    12 godz.
    Obowiązki: zbieranie zamówień za pomocą skanera ręcznego; kompletowanie zamówień do wysyłki; przyjmowanie reklamacji; Wymagania: znajomość języka angielskiego (komunikatywna) gotowość do pracy w systemie zmianowym; chęć nawiązania współpracy na dłuższy okres – co najmniej 3...
  • Pracownik działu zakupów

    Balcerzak Sp. z o.o.   Wróblów    praca stacjonarna
    młodszy specjalista (junior)  umowa o pracę  pełny etat  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    15 godz.
    Zakres obowiązków: Poszukiwanie nowych źródeł zaopatrzenia dla firmy oraz zapewnienie optymalnych warunków współpracy handlowej z dostawcami; Monitorowanie i analiza danych rynkowych dotyczących dostawców oraz surowców; Negocjowanie cen i warunków dostaw; Dokonywanie zakupów na potrzeby...
  • Contact Center Representative with Dutch

    Aon   Kraków    praca zdalna
    specjalista junior / mid  umowa o pracę  pełny etat
    15 godz.
    Overview You’re a good communicator and you’re looking for a role that will give you a chance to polish your language skills. Although you don't have much professional experience, you learn fast and you're looking for an opportunity that will allow you to develop your business expertise, take...
  • Global Benefits Analyst with Swedish

    Aon   Kraków    praca hybrydowa
    specjalista (mid)  umowa o pracę  pełny etat
    15 godz.
    Overview of the role Global Benefits Analyst is a member of Expat Team, a part of larger Global Benefits Team in Krakow. Expat Team focuses on providing services to clients seeking risk and health insurance for their employees that are working outside their country of residence. In our Team, Global...
  • Privacy Project Manager

    Aon   Kraków    praca zdalna
    starszy specjalista (senior) / kierownik/koordynator / menedżer  umowa o pracę  pełny etat
    15 godz.
    As a Privacy Project Manager, you will play a pivotal role in advancing privacy standards throughout the organization. We are seeking a detail-oriented and proactive individual to join our team in a role focused on the development and execution of our program methodology and operational models. If...
  • Climatic Sp. z o.o. Sp. k.
    starszy specjalista (senior) / ekspert / kierownik/koordynator  umowa o pracę / kontrakt B2B  pełny etat
    16 godz.
    Zakres obowiązków: Praca w zespole projektowym, w którym wykorzystywane jest nowoczesne oprogramowanie 3D; Projektowanie instalacji w nieszablonowych budynkach (m.in. szpitale, centra przetwarzania danych itd.); Branie udziału w pracy projektowej pod okiem doświadczonej kadry; Branie udziału w...

Najnowsze artykuły

Osoba z zespołem Aspergera – jakie ma szanse na rynku pracy w Polsce?

Osoba z zespołem Aspergera – jakie ma szanse na rynku pracy w Polsce?

Albert Einstein, Tim Burton, Michael Phelps... lista znanych i odnoszących niesamowite sukcesy osób z zespołem Aspergera jest bardzo długa. Zespół ten często nazywany jest autyzmem wysokofunkcjonującym, choć takie określenie nie oddaje pełni różnorodności jego objawów. Kiedy ujawnia się zespół Aspergera i w jakich zawodach najlepiej sprawdzają się osoby, które go posiadają?

Opiekun osób starszych – wymagania, obowiązki i zarobki

Opiekun osób starszych – wymagania, obowiązki i zarobki

Organizacja Narodów Zjednoczonych prognozuje, że jednym ze skutków czekającej nas zmiany demograficznej będzie rosnąca potrzeba świadczenia wysokiej jakości opieki nad seniorami. Tymczasem już teraz opiekun osób starszych jest w Polsce zawodem deficytowym, a chętni mogą przebierać w ofertach pracy. Wyjaśniamy, jak zostać opiekunem seniorów oraz jakie są zarobki w tym zawodzie.

Mikołajki w pracy. 5 pomysłów co kupić współpracownikom

Mikołajki w pracy. 5 pomysłów co kupić współpracownikom

Mikołajki tuż tuż. Zwyczaj wręczania drobnych upominków jest w Polsce równie popularny w gronie najbliższych, co w środowisku pracy. W wielu firmach odbywają się zabawy związane z losowaniem prezentów. Co kupić koleżance z działu, a z czego zadowolony będzie szef? I najtrudniejsze, na co się zdecydować, gdy musimy kupić uniwersalny prezent? Oto sprawdzone pomysły na upominki w pracy.

Rabat – co to? Jak obliczyć?

Rabat – co to? Jak obliczyć?

Czy to, co wydaje się okazją, rzeczywiście nią jest? Zanim rzucisz się w wir zakupów, dowiedz się, czym rzeczywiście jest rabat, jak się go oblicza oraz jakie są popularne sposoby manipulacji cenowych z wykorzystaniem hasła o obniżce cen. Mądrze korzystaj z promocji, sprawdzaj, czy zakup faktycznie Ci się opłaca i nie daj się złapać na fałszywy rabat!

AIDS a praca – czy choroba dyskwalifikuje z rynku pracy?

AIDS a praca – czy choroba dyskwalifikuje z rynku pracy?

1 grudnia wypada Światowy Dzień AIDS. To ważna data, gdyż świadomość tego, czym jest AIDS i jak można zarazić się HIV wciąż jest niska, a osoby z AIDS/HIV nadal doświadczają ostracyzmu, także na rynku pracy. W związku z tym wyjaśniamy, czy osoba z wirusem może wykonywać każdą pracę, czy stanowi zagrożenie dla współpracowników, a także czy chory musi poinformować pracodawcę o AIDS.

Grupy zawodowe najbardziej narażone na smog

Grupy zawodowe najbardziej narażone na smog

Najbardziej narażone wdychanie rakotwórczego smogu są osoby codziennie dojeżdżające do pracy, mieszkańcy kilkudziesięciotysięcznych miejscowości i osoby wykonujące w sezonie grzewczym oraz przy ruchliwych drogach pracę w terenie. Główny Inspektorat Pracy wyjaśnia, czy pracodawcy muszą zapewnić pracownikom maski antysmogowe i jak powinni chronić ich przed szkodliwymi czynnikami pracy.