Wysokość opłat za pobyt dziecka w żłobku prywatnym w Warszawie może sięgać 1500 zł miesięcznie! To kwota, którą trudno wygospodarować wielu rodzicom. Świadczenie żłobkowe może odciążyć domowy budżet i zaważyć na decyzji, czy wysłać dziecko do żłobka. Ile wynosi, komu i na jakich zasadach przysługuje pomoc?
Wniosek o dofinansowanie do żłobka – warunki, wysokość
Prawo do środków na dofinansowanie żłobka nie zależy od dochodu rodziny ani od tego, czy rodzice pracują lub są bezrobotni. Aby otrzymać świadczenie, wystarczy spełnić te trzy warunki:
- być rodzicem dziecka, opiekunem prawnym lub osobą, której sąd powierzył sprawowanie opieki nad dzieckiem (np. rodzicem zastępczym),
- zapisać dziecko do żłobka, klubu dziecięcego lub korzystać z opieki dziennego opiekuna,
- nie otrzymywać na to dziecko środków z rodzinnego kapitału opiekuńczego. Na dziecko w danym okresie można pobierać albo RKO albo żłobkowe. Jeśli w rodzinie jest np. dwójka dzieci, nie ma przeszkód, aby na jedno pobierać dofinansowanie żłobka, a na drugie RKO.
Ważne! Żłobek, klub dziecięcy albo opiekun dzienny, pod którego opieką jest dziecko, musi figurować w rejestrze Ministerstwa Rodziny i Polityki Społecznej (listę podmiotów znaleźć można na portalu Emp@tia Ministerstwa Rodziny i Polityki Społecznej).
Dofinansowanie bywa potocznie nazywane „400 plus” – wynosi bowiem maksymalnie 400 zł miesięcznie, jednak nie więcej niż wysokość opłaty, jaką rodzic ponosi za pobyt dziecka w żłobku, klubie dziecięcym bądź pod opieką dziennego opiekuna. Co ważne, środki płyną z ZUS-u nie na konto jednego z rodziców, ale są przelewane bezpośrednio do podmiotu zajmującego się dzieckiem.
Wniosek o 400 plus na żłobek – jak złożyć?
Wniosek o dofinansowanie żłobka można składać od 1 kwietnia 2022 r. Warto zrobić to jak najszybciej, bo do końca maja 2022 ZUS może przyznać środki także za minione miesiące, w których dziecko uczęszczało do placówki – od stycznia 2022 r. Jeśli wniosek o 400 plus na żłobek trafi do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych później, dofinansowanie będzie przyznane od miesiąca złożenia dokumentów.
Wnioski składa się wyłącznie elektronicznie przez Platformę Usług Elektronicznych (PUE) ZUS, portal Emp@tia lub stronę internetową swojego banku. Informacja o przyznaniu świadczenia pojawia się na profilu PUE ZUS i jest wysyłana na adres mailowy podany we wniosku.