Prowadzisz własną firmę i jeszcze nie reklamujesz jej w internecie? Najwyższy czas, by to naprawić. Niezależnie od branży, w której działasz, dobrze poprowadzona kampania marketingowa potrafi zdziałać cuda, gdy chodzi o rozpoznawalność marki. Ta z kolei przekłada się większą liczbę klientów i co za tym idzie – wyższe dochody. Na początek zapoznaj się z pojęciem digital marketingu. Czym jest i w jaki sposób różni się od marketingu tradycyjnego?
Czym jest digital marketing?
Digital marketing to inaczej marketing cyfrowy, a więc prowadzony w sieci, za pomocą narzędzi cyfrowych. Odbiorcami treści reklamowych są w związku z tym użytkownicy internetu, korzystający z komputerów, tabletów czy telefonów.
W tradycyjnie prowadzonej akcji promocyjnej stosuje się takie elementy jak: plakaty i banery, ulotki, reklamy w radiu i telewizji, promocyjne artykuły i wywiady w prasie. Jak zapewne wiesz, te wszystkie elementy mają swój wymiar cyfrowy – w postaci banerów reklamowych spotykanych na różnych stronach, artykułów sponsorowanych, podcastów, reklam w mediach społecznościowych itp. Digital marketing oznacza jednak znacznie więcej.
Digital marketing – komponenty
Do podstawowych elementów marketingu cyfrowego należą:
- prowadzenie zoptymalizowanej strony / sklepu / bloga firmowego,
- pozycjonowanie za pomocą technik SEO tychże witryn w wyszukiwarce internetowej, między innymi poprzez zamieszczanie na nich fraz kluczowych, (w naszej części świata zwykle bierze się pod uwagę jedynie Google jako najbardziej popularną),
- content marketing – publikacja sponsorowanych treści: artykułów, wpisów, wywiadów, filmików, podcastów itp. zawierających elementy reklamowe,
- kampanie Google Ads, w ramach których w różnych miejscach – w wynikach wyszukiwania, na witrynach partnerskich – zamieszczane są linki sponsorowane,
- e-mail marketing – rozsyłanie treści reklamowych za pomocą poczty elektronicznej,
- social media marketing – oznacza zarówno prowadzenie profili na platformach społecznościowych, jak i korzystanie z różnych narzędzi pozwalających na publikację reklam, np. Facebook Ads.
- umieszczanie produktów firmy na aukcjach internetowych,
- dbanie o wysoki ranking produktów/usług firmy w Google, porównywarkach cen i na innych platformach.
Komponentów marketingu cyfrowego jest więcej, a ponadto ciągle pojawiają się nowe sposoby na dotarcie do klientów. Reklamowanie marki w sieci to zatem złożony proces. Nie warto się jednak zniechęcać, gdyż trudno przecenić korzyści płynące z dobrze prowadzonego digital marketingu.
Digital marketing – zalety
Kiedy decydujesz się na tradycyjny baner reklamowy w przestrzeni miejskiej, nie masz wielkiego wpływu na to, do kogo on dotrze. Podobnie rzecz ma się z reklamą w telewizji – jej odbiorcą jest po prostu widz danej stacji. Digital marketing z kolei pozwala na dotarcie do dokładnie tej grupy docelowej, na jakiej Ci najbardziej zależy – poprzez specyfikację komunikatów reklamowych, zamieszczanie reklam w konkretnych miejscach w sieci itp.
Co więcej, jest wiele narzędzi analitycznych pozwalających na lepsze poznanie preferencji wybranej grupy docelowej, np. jej przyzwyczajeń zakupowych, wieku, płci, miejsca zamieszkania (miasto czy wieś), a nawet wartości, jakimi się kieruje itp. Te wszystkie dane pozwalają na przygotowanie takiej oferty, która ma największą szansę trafić w gusta wybranej grupy.
Siłą digital marketingu jest oczywiście również to, że odbiorców reklamy jest znacznie więcej niż w przypadku korzystania z tradycyjnych środków przekazu. Dotarcie do nowych grup konsumentów przekłada się na większą liczbę klientów.
Kampanie marketingu cyfrowego są także znacznie bardziej elastyczne od tych tradycyjnych, szybko dostosowują się do nastrojów konsumenckich.
Zalet digital marketingu jest sporo i trudno wymienić je wszystkie. Tego typu kampanie przedsiębiorca może prowadzić samodzielnie lub zlecić je specjalistycznym firmom.