Rosnąca popularność content marketingu sprawia, że na rynku pracy pojawił się nowy zawód: content creator. Jest to osoba, która odpowiada za ciekawe publikacje na blogach i w social mediach, tworząc treści pisane, wizualne i dźwiękowe. Sprawdź, kim jest i gdzie może pracować content creator.
Spis treści
- Content creator – kim jest? Typy
- Content creator a copywriter SEO
- Digital content creator – jak zostać?
- Predyspozycje zawodowe specjalisty ds. treści internetowych
- Content creator – obowiązki zawodowe
- Content creator specialist – zarobki
- Content creator, junior content specialist – gdzie może szukać zatrudnienia?
Content creator – kim jest? Typy
Wszystkie treści marketingowe, blogi, nagrywanie rolek czy strony internetowe tworzone są z myślą o tym, aby przyciągać uwagę odbiorcy i skłaniać go do reakcji na opublikowane materiały. Aby było to możliwe, niezbędne są przemyślane działania promocyjne – każdy element strategii powinien być starannie zaplanowany.
Kto w nowoczesnych firmach odpowiada za szeroko rozumiany marketing, a w tym online marketing? Coraz częściej jest to właśnie content creator / digital content creator. Kto to jest? Jak wspomniano na wstępie, to osoba odpowiedzialna za tworzenie treści na potrzeby mediów i kanałów marketingowych. Może pracować na własny rachunek jako indywidualny twórca (zazwyczaj influencer) albo zatrudnić się jako pracownik konkretnej firmy, gdzie będzie odpowiadać między innymi za fanpage firmowy – treści, infografiki, filmy.
Content creator a copywriter SEO
Content creator, copywriter SEO oraz copywriter to zbliżone zawody, jednak nie zawsze uważane za tożsame. Content creator tworzy różnorodne treści dla serwisu internetowego, takie jak artykuły, wideo czy infografiki, mające na celu przyciągniecie uwagi użytkowników. Bardzo często specjalizuje się w określonej branży, np. financial content specialist, technical content specialist czy medical content specialist.
Copywriter SEO zajmuje się w tworzeniem tekstów optymalizowanych pod kątem wyszukiwarek internetowych, aby zwiększyć widoczność strony w wynikach wyszukiwania. Natomiast copywriter to osoba zajmująca się tworzeniem tekstów reklamowych, np. opisów produktów czy tekstów promocyjnych. Jeśli interesuje Cię kariera w content marketingu, sprawdź nowe oferty pracy w Twojej okolicy zarówno dla copywritera, jak i specjalisty ds. contentu czy content marketera. Na początku stanowiska dla seniorów mogą być dla Ciebie niedostępne. Sprawdź oferty stażów, praktyk i posad juniorskich.
Digital content creator – jak zostać?
Zawód content creatora to stosunkowo nowe stanowisko, dlatego nieczęsto pojawia się w ogłoszeniach o pracę. Aby znaleźć zatrudnienie jako content creator, powinieneś mieć nie tylko wysokie umiejętności językowe, ale również podstawową wiedzę odnośnie takich dziedzin jak reklama i marketing.
W pracy content creatora przydatne są dodatkowe narzędzia ułatwiające tworzenie i obróbkę treści. Niezbędne jest też analizowanie i raportowanie wyników. Wszystkiego można nauczyć się samodzielnie albo postawić na doświadczenie profesjonalistów i zapisać się na wybrany content creator kurs.
Predyspozycje zawodowe specjalisty ds. treści internetowych
Content creator po polsku to nic innego jak twórca treści, a więc osoba kreatywna, dociekliwa i charyzmatyczna. Przydatna będzie bardzo dobra znajomość języka polskiego, która pozwoli tworzyć bezbłędne teksty, a zarazem ułatwiająca poruszanie się w świecie content marketingu znajomość języków obcych, w szczególności języka angielskiego.
Jeśli chcesz pracować jako content creator, powinieneś też posiadać przynajmniej podstawy wiedzy z zakresu online marketingu i na bieżąco śledzić zmieniające się trendy. Przydatna będzie znajomość Facebook Ads i Google Analytics, dzięki którym przeanalizujesz skuteczność podejmowanych działań. Musisz mieć też przynajmniej podstawową znajomość programów i aplikacji służących do tworzenia i obróbki treści.
Content creator – obowiązki zawodowe
Tak naprawdę to od pracodawcy i kierunku rozwoju firmy zależy, jakie obowiązki będzie miał content creator. Praca na tym stanowisku wymaga przede wszystkim umiejętności związanych z digital marketingiem. Content creator może odpowiadać za:
-
pisanie, edycję i aktualizację treści (witryny internetowe, social media, newslettery, biuletyny):
-
optymalizację treści pod kątem SEO;
-
tworzenie i zarządzanie kontami społecznościowymi;
-
tworzenie filmików video i animacji;
-
tworzenie podcastów (w tym montaż i obróbkę dźwięku);
-
projektowanie grafik i wykresów;
-
analizę danych dotyczących generowanych treści;
-
współpracę z innymi członkami zespołu (content manager, copywriter, grafik).
Content creator specialist – zarobki
Zarobki, na jakie może liczyć content creator, wahają się od kilku do nawet kilkunastu tysięcy złotych. Tak duża rozbieżność wynika ze zróżnicowanego zakresu obowiązków.
W przypadku content creatora zarobki różnią się także ze względu na miejsce pracy – jedne firmy inwestują w content marketing więcej, inne mniej. Profesjonalni twórcy treści stają się coraz ważniejszym elementem marketingu, dlatego budżet na ich usługi także się zwiększa.
Content creator, junior content specialist – gdzie może szukać zatrudnienia?
Jako twórca treści, content creator może być freelancerem. Znajdzie również pracę w takich miejscach jak:
-
agencja reklamowa;
-
agencja content marketingu;
-
agencja interaktywna;
-
duże przedsiębiorstwa.
Warto wiedzieć, że content creator to stanowisko szczególnie popularne na zagranicznych rynkach pracy. W Polsce oferty w tym zawodzie wciąż są rzadkością, co w niedługim czasie powinno się zmienić. Aktualnie przeglądając ogłoszenia, można zauważyć, że pracodawcy szukający twórców contentu posługują się różnymi określeniami – może to być content writer, copywriter czy content specialist.