Cold mail - co to jest
Cold mail to maile wysyłane do potencjalnego klienta, z którym wcześniej nie mieliśmy żadnego kontaktu. Pomimo tego, że nie znamy osoby, do której piszemy, w cold mailingu używamy formy osobowej.
Warto podkreślić, że wysyłanie wiadomości w celu przedstawienia niezamówionych informacji handlowych jest nielegalne. Wiąże się to z wejściem w życie Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady UE z dnia 27 kwietnia 2016r, w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych. Dlatego nie można wysyłać cold mailingu na adresy pozyskane w niewłaściwy sposób.
Nie zaleca się także przesyłać wiadomości na ogólne adresy, takie jak info@…., office@ lub biuro@. Nasze maile najprawdopodobniej zostaną potraktowane jak spam i wylądują w koszu. Jak zatem używać cold mailingu, aby nie złamać prawa, ale pozyskać nowych klientów?
Cold mail mailing a strategia marketingowa firmy
Każda firma, niezależnie od tego, czy jest mała i dopiero zaczyna działalność, czy znajduje się na szczycie już od wielu lat, powinna mieć opracowaną strategię marketingową. Jest to dokładny program, który określa mocne i słabe strony przedsiębiorstwa, jego cele oraz sposób dotarcia do klientów. Plan marketingowy pozwala na budowanie wizerunku marki.
Jednym ze sposobów rozszerzenia działalności firmy jest rozsyłanie maili z prośbą o kontakt. Warto poznać sposoby takiego „procederu”, aby nie popełnić podstawowych błędów. Przede wszystkim należy rozpocząć od zebrania bazy adresów. Wysyłanie maili do osób, które nie znajdują się w naszym targecie, jest bezcelowe. W takiej sytuacji nie można liczyć na odzew. Dlatego w strategii marketingowej trzeba dokładnie opisać, kto jest potencjalnym klientem.
Kampania cold mailingowa może być przeznaczona także do wielu innych celów np. do procesu rekrutacji. W związku z tym istotne jest, aby zastanowić się, co chcemy osiągnąć. Jeśli szukamy np. młodych programistów, to treść wiadomości powinna być odpowiednio zbudowana.
Cold mail - przykłady
Wysyłając cold e-mail po raz pierwszy, warto sprawdzić, jakie są zasady sporządzania. Zacznijmy od tematu, który powinien być intrygujący. Musi on zainteresować potencjalnego odbiorcę, inaczej wiadomość zostanie usunięta. Kolejną ważną kwestią jest używanie formy spersonalizowanej np. zwrócenie się po imieniu do adresata.
Istotne jest także, aby nie wysyłać całej oferty handlowej, ponieważ jest to zabronione. W związku z tym lepiej użyć następujących zwrotów:
„Nasza firma organizuje szkolenia z zakresu marketingu dla małych i większych firm. Wiemy, że dobrze opracowany plan marketingowy może zdziałać cuda. Dlatego chcielibyśmy zaprosić Państwa do udziału w naszych kursach. Czy możemy umówić się na rozmowę telefoniczną jutro w godzinach 10-10.30 (lub innym dogodnym terminie), aby omówić ofertę?”
W cold mailingu ważne jest także działanie typu Call to Action, czyli np. prośba o ustalenie terminu rozmowy telefonicznej bądź spotkania.
Wysyłając wiadomości, sprawdźmy także stopkę. Musi ona zawierać nasze imię i nazwisko, nazwę firmy, adres strony www, numer telefonu.