Praca.pl Poradniki Rynek pracy
Co wpływa na motywację? – co demotywuje pracowników i obniża chęci do pracy

Co wpływa na motywację? – co demotywuje pracowników i obniża chęci do pracy

 
Co wpływa na motywację? – co demotywuje pracowników i obniża chęci do pracy

Co wpływa na motywację


Czynniki demotywujące w pracy, a właściwie sposoby ich ograniczania, spędzają sen z powiek managerom. Są obszary, w których niewłaściwe decyzje i błędne praktyki szczególnie demotywują, m.in.:

    * polityka organizacji,
    * administracja,
    * stopień zbiurokratyzowania firmy,
    * jakość komunikacji,
    * nadzór nad pracownikami,
    * dostęp do przełożonego,
    * osobowość i umiejętności przełożonego,
    * stosunki międzyludzkie,
    * wynagrodzenia, w tym premia, inne gratyfikacje i dodatki o charakterze finansowym,
    * pewność i stabilność zatrudnienia,
    * wpływ pracy na życie rodzinne (stres, godziny pracy, przeprowadzki, częste wyjazdy służbowe),
    * warunki pracy,
    * nieprzemyślane kierownicze decyzje,
    * rozczarowanie pracowników i brak reakcji ze strony przełożonych,
    * brak pochwał, nagród itd.

 

Co obniża motywację do pracy


Dobrym sposobem na zaprezentowanie czynników demotywujących jest prześledzenie elementarnych błędów, począwszy od pierwszego dnia w firmie nowego pracownika. Załóżmy, że szef zupełnie nie dba o to, czy w jego firmie ludzie są zadowoleni, czy też nie. Demotywowanie pracowników, często zupełnie nieświadome, ma miejsce już podczas rekrutacji, gdy przyszły pracodawca obiecuje przysłowiowe gruszki na wierzbie.

Nierealistyczne obietnice mogą dotyczyć zarówno spraw finansowych jak i zakresu obowiązków, możliwości dalszego rozwoju zawodowego czy awansu. Skutkiem niedotrzymania umowy jest rozgoryczenie pracownika, frustracja i absolutny spadek zaufania do firmy.

Bywa, że pracownik od pierwszego dnia w nowym miejscu doznaje zawodu. Jeśli np. nie zostanie odpowiednio wdrożony, ma małe szanse na szybkie zaaklimatyzowanie się, zdobycie zaufania itd. Zupełnie inna będzie motywacja do pracy osoby, która zostaje przedstawiona na forum, wprowadzona w obowiązki. Świadomość, że jest się częścią zespołu i można liczyć na wsparcie, jest bardzo ważna.

Kolejny błąd popełniany na początku współpracy to niewprowadzenie nowej osoby w szerszy kontekst działania firmy, a także brak rozeznania, czym zajmują się poszczególne działy. Jeśli nie znamy celu, misji czy tradycji przedsiębiorstwa, trudno się tak naprawdę z nim zżyć. Nie sposób też mówić o lojalności wobec czegoś, co jest nam tak naprawdę obce i o motywacji, gdy nie wiemy właściwie, jaką wartość wnosimy do firmy.

Czynniki demotywujące pracowników związane są także z niekonkretnymi poleceniami przełożonego, brakiem jasno sprecyzowanych obowiązków. W konsekwencji nowa osoba przez pierwszych kilka tygodni działa chaotyczne. Sama wyznacza sobie zadania do realizacji, które nie zawsze pokrywają się z oczekiwaniami pracodawcy. Marnuje przy tym czas, energię i pieniądze. Jest w tyle z obowiązkami, nie radzi sobie, ale tak naprawdę nie może określić dlaczego.

Demotywacja pracownika będzie też stopniowo rosnąć, jeśli szef nie ma zwyczaju udzielania informacji zwrotnej. Nie chodzi jednak jedynie o pochwały. Wartościowa jest wiedza, co się robi dobrze, a co należy skorygować. Ważne, aby każda informacja była przekazywana w sposób konsekwentny i systematyczny oraz aby była konstruktywna. Ostra krytyka, wymierzona w osobę, a nie w jej konkretne przewinienie, wpływa na brak chęci do pracy i obniża motywację do działania.

Kolejnym demotywującym zachowaniem nader często występującym u menedżerów jest brak zaufania do nowego pracownika. Ingerencja w każde, nawet najdrobniejsze kwestie i stała kontrola w znaczny sposób ograniczają samodzielność. Przełożony zatacza błędne koło. Brak wiary w umiejętności w rzeczywistości jest tym, co obniża motywację do pracy i zaangażowanie. Podwładny czuje się niepewnie i przerzuca odpowiedzialność za wykonanie zadania na kontrolującego szefa. Ten z kolei, widząc mniejszą samodzielność pracownika, ponownie pozbawia go możliwości wykazania się zdolnością samodzielnego rozwiązywania problemów. Zdarzają się przypadki, że menedżerowie doprowadzają do wypracowania u swoich podwładnych zjawiska wyuczonej bezradności. Sami zaś są przemęczeni i borykają się z psychosomatycznymi chorobami zawodowymi.

W wielu organizacjach spotyka się tendencję do zachęcania do oddolnej inicjatywy, ale niestety bardzo często tylko w teorii. Problem pojawia się w praktyce, gdy pracownicy zaczynają przedstawiać kierownictwu swoje pomysły, które tak naprawdę nigdy nie są wprowadzane w życie. Z czasem entuzjazm i zapał zanikają, pracownik przestaje zawracać sobie głowę nowymi koncepcjami.

Demotywacja do pracy może też wynikać z powierzonego danej osobie zakresu obowiązków. Zadania niedopasowane do wiedzy, umiejętności i kwalifikacji wywołują stres i pogłębiają poczucie niezadowolenia z wykonywanej pracy. Zdarzają się nawet przypadki, że kierownictwo wymaga realizacji celów, naginając obowiązujące prawo. Na skutek nieprzemyślanych posunięć firma traci dobrego, lojalnego pracownika, który mógł dla niej zdziałać wiele dobrego.

 

Czynniki demotywujące do pracy


Czynniki demotywujące pracownika zależą w pewnym stopniu od niego samego. Co dla jednych jest motorem popychającym do działania, inni traktują jako hamulec. Np. praca pod presją czasu czy skomplikowane obowiązki – dla kogoś mogą być wyzwaniem, a dla innej osoby zadaniem ponad siły.

Decyzje o odejściu nader często związane są z niezaspokojeniem potrzeb pracownika, utratą sensu swojego wysiłku czy brakiem zaufania do pracodawcy. Widać to zwłaszcza w przypadku kadry kierowniczej lub wykwalifikowanych pracowników, którzy sytuację finansową mają dawno ustabilizowaną, a wciąż poszukują rozwoju zawodowego, większej swobody w podejmowaniu decyzji, lepszych kontaktów z przełożonym itd.

Czynniki motywujące i demotywujące pracowników są złożonym zbiorem, dlatego szef, który pragnie mieć zaangażowany w firmowe życie zespół, powinien spojrzeć na sprawę całościowo. Dobra pensja i pakiet benefitów zdadzą się na nic, jeśli atmosfera w zespole jest ciągle napięta, brakuje sprawnej komunikacji i w firmie po prostu pracuje się źle.

 

Więcej artykułów "Rynek pracy"

Polecane oferty

  • Global Benefits Analyst with French or Italian

    Aon   Kraków    praca hybrydowa
    specjalista (mid)  umowa o pracę  pełny etat
    10 godz.
    What the day will look like As Global Benefits Analyst you will be responsible for your own portfolio of clients ensuring the tasks allocated to you are completed timely and of high standard. You will be required to actively attend regular meetings with the Global Benefits Consultants to discuss...
  • Opiekun w domu Seniora

    Socco Stuttgart GmbH   Niemcy, całe Niemcy   
    pracownik fizyczny  umowa o pracę   14 221 zł brutto/mies.  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    11 godz.
    Zakres obowiązków: zabiegi higieniczno-pielęgnacyjne; podawanie posiłków; kontrola wagi pacjenta, mierzenie ciśnienia, temperatury, poziomu cukru we krwi; wykonywanie zleceń lekarskich według obowiązujących procedur;
  • Specjalista ds. Sprzedaży Oprogramowania

    Symfonia Sp. z o.o.   Katowice    praca hybrydowa / stacjonarna
    specjalista (mid)  umowa o pracę  pełny etat
    11 godz.
    Twój zakres głównych obowiązków: kontakt z aktualnym klientem; doradztwo i sprzedaż rozwiązań i produktów Symfonii; rzetelne wprowadzanie informacji do systemu CRM; realizacja zadań wartościowych (plan sprzedaży), ilościowych (czynności) oraz jakościowych (rozmowy telefoniczne)
  • Team Leader Działu Produkcyjnego

    JMP Flowers Grupa Producentów Sp. z o.o.   Stężyca (pow. rycki, gm. Stężyca)    praca stacjonarna
    kierownik/koordynator  umowa o pracę  pełny etat  rekrutacja online  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    12 godz.
    Twój zakres obowiązków: planowanie pracy oraz organizacji pracy na poszczególnych obszarach; nadzorowanie i koordynowanie pracy zespołu; zbieranie danych i sporządzanie raportów jakościowych, wydajnościowych; uczestnictwo w spotkaniach tygodniowych Team Liderów; praca w systemie zmianowym;
  • Aon
    specjalista (mid)  umowa o pracę  pełny etat
    14 godz.
    What the day will look like You will work with our global clients daily and as a first point of contact, you’ll be responsible for providing help and guidance regarding clients’ benefits. Also, in your first 3 months: you'll learn how we organize employee benefits for our clients you'll get to...
  • Coral Travel Poland Sp. z o.o.
    specjalista junior / mid / senior  umowa o pracę  pełny etat
    15 godz.
    Poszukujemy entuzjastycznych, pozytywnie nastawionych osób lubiących podróże i różnorodność świata. Razem z nami zapewniaj ludziom wymarzone wakacje!

Najnowsze artykuły

Przerwa na karmienie – zasady, przepisy, wzór zaświadczenia o karmieniu

Przerwa na karmienie – zasady, przepisy, wzór zaświadczenia o karmieniu

Od 1 do 7 sierpnia obchodzimy Światowy Tydzień Karmienia Piersią. Z tej okazji przypominamy, że powrót do pracy nie oznacza, że mama musi zaprzestać karmienia dziecka piersią. Kodeks pracy gwarantuje maksymalnie dwie dodatkowe przerwy na karmienie. To, z ilu i jak długich przerw może skorzystać, zależy od wymiaru czasu pracy zatrudnionej mamy oraz liczby karmionych przez nią dzieci.

Przyjaźń w pracy – czy jest możliwa?

Przyjaźń w pracy – czy jest możliwa?

 – Niektórzy preferują relacje bardziej zdystansowane i formalne tak, by nikt nie przeszkadzał im w pracy i by nie czuć się zobowiązanym do świadczenia drobnych przysług. Inni są pod tym względem mniej rygorystyczni – tłumaczy psycholog dr Beata Rajba. Kiedy w pracy pojawia się przyjaźń i jak rozpoznać, że kolega lub koleżanka ma szczere intencje?

Emerytura olimpijska – komu przysługuje? Wysokość

Emerytura olimpijska – komu przysługuje? Wysokość

W Igrzyskach Olimpijskich w Paryżu startuje aż 210 polskich sportowców. Razem z nimi liczymy na wspaniałe wyniki i medale olimpijskie. Te ostatnie oznaczają nie tylko wieczne miejsce na kartach historii sportu, ale też pewne zabezpieczenie na przyszłość. Przypominamy, ile wynosi emerytura olimpijska w Polsce i na świecie oraz czy kolor medalu wpływa na wysokość świadczenia. 

Ergoterapeuta – kto to? Jak wygląda praca? Wynagrodzenie

Ergoterapeuta – kto to? Jak wygląda praca? Wynagrodzenie

Greckie słowo ergo znaczy: pracować, działać. Ergoterapeuci dzięki technikom łączącym psychoterapię z rehabilitacją ruchową pomagają osobom z niepełnosprawnością, pacjentom po udarach i z chorobami neurologicznymi, a także osobom cierpiącym na depresję. To praca bardzo potrzebna i dająca mnóstwo satysfakcji. Jak wkroczyć na tę ścieżkę kariery i zostać ergoterapeutą?

Wczasy pod gruszą – zasady, warunki, kwota, wniosek

Wczasy pod gruszą – zasady, warunki, kwota, wniosek

Wynagrodzenie za urlop to nie wszystko! Pracownicy mogą również otrzymać dofinansowanie do wypoczynku z Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych, czyli popularne „wczasy pod gruszą”. Te, choć brzmią jak relikt przeszłości, nadal są powszechne w wielu firmach. Powszechnie bywają także mylone ze świadczeniem urlopowym. Czym różnią się obie formy dofinansowania i jak z nich skorzystać?

List motywacyjny – schemat i struktura

List motywacyjny – schemat i struktura

Nie jest już tak często stosowany jak niegdyś, jednak list motywacyjny pozostaje jednym z podstawowych dokumentów rekrutacyjnych i warto umieć go napisać. Co więcej, gdy o stanowisko walczą kandydaci o zbliżonych kwalifikacjach, to właśnie ciekawy list może przesądzić o sukcesie w rekrutacji. Sprawdź, co powinno znaleźć się w każdym akapicie listu motywacyjnego oraz uniknij typowych błędów.