Praca.pl Poradniki Rynek pracy
Co wpływa na motywację? – co demotywuje pracowników i obniża chęci do pracy

Co wpływa na motywację? – co demotywuje pracowników i obniża chęci do pracy

 
Co wpływa na motywację? – co demotywuje pracowników i obniża chęci do pracy

Co wpływa na motywację


Czynniki demotywujące w pracy, a właściwie sposoby ich ograniczania, spędzają sen z powiek managerom. Są obszary, w których niewłaściwe decyzje i błędne praktyki szczególnie demotywują, m.in.:

    * polityka organizacji,
    * administracja,
    * stopień zbiurokratyzowania firmy,
    * jakość komunikacji,
    * nadzór nad pracownikami,
    * dostęp do przełożonego,
    * osobowość i umiejętności przełożonego,
    * stosunki międzyludzkie,
    * wynagrodzenia, w tym premia, inne gratyfikacje i dodatki o charakterze finansowym,
    * pewność i stabilność zatrudnienia,
    * wpływ pracy na życie rodzinne (stres, godziny pracy, przeprowadzki, częste wyjazdy służbowe),
    * warunki pracy,
    * nieprzemyślane kierownicze decyzje,
    * rozczarowanie pracowników i brak reakcji ze strony przełożonych,
    * brak pochwał, nagród itd.

 

Co obniża motywację do pracy


Dobrym sposobem na zaprezentowanie czynników demotywujących jest prześledzenie elementarnych błędów, począwszy od pierwszego dnia w firmie nowego pracownika. Załóżmy, że szef zupełnie nie dba o to, czy w jego firmie ludzie są zadowoleni, czy też nie. Demotywowanie pracowników, często zupełnie nieświadome, ma miejsce już podczas rekrutacji, gdy przyszły pracodawca obiecuje przysłowiowe gruszki na wierzbie.

Nierealistyczne obietnice mogą dotyczyć zarówno spraw finansowych jak i zakresu obowiązków, możliwości dalszego rozwoju zawodowego czy awansu. Skutkiem niedotrzymania umowy jest rozgoryczenie pracownika, frustracja i absolutny spadek zaufania do firmy.

Bywa, że pracownik od pierwszego dnia w nowym miejscu doznaje zawodu. Jeśli np. nie zostanie odpowiednio wdrożony, ma małe szanse na szybkie zaaklimatyzowanie się, zdobycie zaufania itd. Zupełnie inna będzie motywacja do pracy osoby, która zostaje przedstawiona na forum, wprowadzona w obowiązki. Świadomość, że jest się częścią zespołu i można liczyć na wsparcie, jest bardzo ważna.

Kolejny błąd popełniany na początku współpracy to niewprowadzenie nowej osoby w szerszy kontekst działania firmy, a także brak rozeznania, czym zajmują się poszczególne działy. Jeśli nie znamy celu, misji czy tradycji przedsiębiorstwa, trudno się tak naprawdę z nim zżyć. Nie sposób też mówić o lojalności wobec czegoś, co jest nam tak naprawdę obce i o motywacji, gdy nie wiemy właściwie, jaką wartość wnosimy do firmy.

Czynniki demotywujące pracowników związane są także z niekonkretnymi poleceniami przełożonego, brakiem jasno sprecyzowanych obowiązków. W konsekwencji nowa osoba przez pierwszych kilka tygodni działa chaotyczne. Sama wyznacza sobie zadania do realizacji, które nie zawsze pokrywają się z oczekiwaniami pracodawcy. Marnuje przy tym czas, energię i pieniądze. Jest w tyle z obowiązkami, nie radzi sobie, ale tak naprawdę nie może określić dlaczego.

Demotywacja pracownika będzie też stopniowo rosnąć, jeśli szef nie ma zwyczaju udzielania informacji zwrotnej. Nie chodzi jednak jedynie o pochwały. Wartościowa jest wiedza, co się robi dobrze, a co należy skorygować. Ważne, aby każda informacja była przekazywana w sposób konsekwentny i systematyczny oraz aby była konstruktywna. Ostra krytyka, wymierzona w osobę, a nie w jej konkretne przewinienie, wpływa na brak chęci do pracy i obniża motywację do działania.

Kolejnym demotywującym zachowaniem nader często występującym u menedżerów jest brak zaufania do nowego pracownika. Ingerencja w każde, nawet najdrobniejsze kwestie i stała kontrola w znaczny sposób ograniczają samodzielność. Przełożony zatacza błędne koło. Brak wiary w umiejętności w rzeczywistości jest tym, co obniża motywację do pracy i zaangażowanie. Podwładny czuje się niepewnie i przerzuca odpowiedzialność za wykonanie zadania na kontrolującego szefa. Ten z kolei, widząc mniejszą samodzielność pracownika, ponownie pozbawia go możliwości wykazania się zdolnością samodzielnego rozwiązywania problemów. Zdarzają się przypadki, że menedżerowie doprowadzają do wypracowania u swoich podwładnych zjawiska wyuczonej bezradności. Sami zaś są przemęczeni i borykają się z psychosomatycznymi chorobami zawodowymi.

W wielu organizacjach spotyka się tendencję do zachęcania do oddolnej inicjatywy, ale niestety bardzo często tylko w teorii. Problem pojawia się w praktyce, gdy pracownicy zaczynają przedstawiać kierownictwu swoje pomysły, które tak naprawdę nigdy nie są wprowadzane w życie. Z czasem entuzjazm i zapał zanikają, pracownik przestaje zawracać sobie głowę nowymi koncepcjami.

Demotywacja do pracy może też wynikać z powierzonego danej osobie zakresu obowiązków. Zadania niedopasowane do wiedzy, umiejętności i kwalifikacji wywołują stres i pogłębiają poczucie niezadowolenia z wykonywanej pracy. Zdarzają się nawet przypadki, że kierownictwo wymaga realizacji celów, naginając obowiązujące prawo. Na skutek nieprzemyślanych posunięć firma traci dobrego, lojalnego pracownika, który mógł dla niej zdziałać wiele dobrego.

 

Czynniki demotywujące do pracy


Czynniki demotywujące pracownika zależą w pewnym stopniu od niego samego. Co dla jednych jest motorem popychającym do działania, inni traktują jako hamulec. Np. praca pod presją czasu czy skomplikowane obowiązki – dla kogoś mogą być wyzwaniem, a dla innej osoby zadaniem ponad siły.

Decyzje o odejściu nader często związane są z niezaspokojeniem potrzeb pracownika, utratą sensu swojego wysiłku czy brakiem zaufania do pracodawcy. Widać to zwłaszcza w przypadku kadry kierowniczej lub wykwalifikowanych pracowników, którzy sytuację finansową mają dawno ustabilizowaną, a wciąż poszukują rozwoju zawodowego, większej swobody w podejmowaniu decyzji, lepszych kontaktów z przełożonym itd.

Czynniki motywujące i demotywujące pracowników są złożonym zbiorem, dlatego szef, który pragnie mieć zaangażowany w firmowe życie zespół, powinien spojrzeć na sprawę całościowo. Dobra pensja i pakiet benefitów zdadzą się na nic, jeśli atmosfera w zespole jest ciągle napięta, brakuje sprawnej komunikacji i w firmie po prostu pracuje się źle.

 

Więcej artykułów "Rynek pracy"

Polecane oferty

  • Stolarz z językiem niemieckim

    pracownik fizyczny  umowa o pracę  pełny etat   12 000 - 14 000 zł brutto/mies.  rekrutacja online
    11 godz.
    Zakres obowiązków: Obróbka drewna, w tym cięcie, szlifowanie, frezowanie i montaż. Renowacja mebli, drzwi i okien. Obsługa maszyn stolarskich oraz narzędzi ręcznych. Czytanie rysunków technicznych i realizacja projektów związanych z obróbką drewna. Lakierowanie, bejcowanie, olejowanie...
  • Mechanik samochodów ciężarowych

    pracownik fizyczny  umowa o pracę  pełny etat   12 000 - 14 000 zł brutto/mies.  rekrutacja online
    11 godz.
    Zakres obowiązków: Diagnostyka, naprawa i konserwacja pojazdów ciężarowych. Realizacja przeglądów technicznych oraz napraw mechanicznych. Obsługa układów hamulcowych, silników, skrzyń biegów oraz innych komponentów. Wymiana filtrów, oleju, klocków hamulcowych i innych części...
  • Elektromonter z językiem niemieckim

    pracownik fizyczny  umowa o pracę  pełny etat   12 000 - 14 000 zł brutto/mies.  rekrutacja online
    11 godz.
    Obowiązki: Montaż i konserwacja szaf sterowniczych oraz tras kablowych. Diagnozowanie i naprawa usterek elektrycznych. Instalowanie i podłączanie maszyn przemysłowych. Praca z dokumentacją techniczną i schematami elektrycznymi. Wykonywanie pomiarów elektrycznych i testów. Utrzymywanie...
  • Climatic Sp. z o.o. Sp. k.
    starszy specjalista (senior)  umowa o pracę / kontrakt B2B  pełny etat
    11 godz.
    Zakres obowiązków: Praca w zespole projektowym, w którym wykorzystywane jest nowoczesne oprogramowanie 3D; Projektowanie instalacji w nieszablonowych budynkach (m.in. budynki szpitali, farmacji, wojska, policji, centra przetwarzania danych itd.); Branie udziału w pracy projektowej pod okiem...
  • Climatic Sp. z o.o. Sp. k.
    starszy specjalista (senior)  umowa o pracę / kontrakt B2B  pełny etat
    11 godz.
    Zakres obowiązków: Praca w zespole projektowym, w którym wykorzystywane jest nowoczesne oprogramowanie 3D; Projektowanie instalacji w nieszablonowych budynkach (m.in. budynki szpitali, farmacji, wojska, policji, centra przetwarzania danych itd.); Branie udziału w pracy projektowej pod okiem...
  • Climatic Sp. z o.o. Sp. k.
    starszy specjalista (senior) / kierownik/koordynator  umowa o pracę / kontrakt B2B  pełny etat
    11 godz.
    Zakres obowiązków: Tworzenie projektów i modelowanie budynków w technologii BIM; Koordynacja międzybranżowa; Tworzenie dokumentacji projektowej: budowlanej, przetargowej i wykonawczej w zgodności z normami i przepisami budowlanymi w oparciu o harmonogram i budżet; Weryfikacja i optymalizacja...

Najnowsze artykuły

Quiet hiring – czym jest? Czy ciche zatrudnianie to nowy trend HR?

Quiet hiring – czym jest? Czy ciche zatrudnianie to nowy trend HR?

Quiet hiring ma być odpowiedzią na rosnące braki specjalistów na rynku pracy. Jedną z największych zalet tego rozwiązania jest wsparcie rozwoju własnych pracowników. – To też ważne z punktu widzenia zastępowania pracy ludzkiej przez sztuczną inteligencję. Jeżeli wyposażymy pracowników w umiejętność pracy z nią, unikniemy zwolnień – komentuje ekspert rynku pracy Krzysztof Inglot.

Depresja a praca – co musisz wiedzieć

Depresja a praca – co musisz wiedzieć

Światowa Organizacja Zdrowia prognozuje, że do 2030 roku depresja będzie najczęściej występującą chorobą na świecie. 

– Według badań CBOS co piąty Polak ma przynajmniej łagodną depresję. Statystycznie rzecz biorąc, każdy z nas, niezależnie od roli w firmie, pracuje z osobą chorującą na depresję, choć często o tym nie wie – zauważa psycholog biznesu Joanna Marszalska.

Tłusty czwartek w pracy zdalnej – jak go obchodzić?

Tłusty czwartek w pracy zdalnej – jak go obchodzić?

Tłusty czwartek zawsze wypada w czwartek po katolickim Popielcu, pierwszym dniu Wielkiego Postu. Od tłustego czwartku do Wielkanocy zawsze jest dokładnie 45 dni. Do celebrowania tego dnia w firmie większości pracowników nie trzeba przekonywać. Warto jednak wiedzieć, że tłusty czwartek można obchodzić też w pracy zdalnej. W jaki sposób? 

Wskaźniki HR – które są odpowiednie dla Twojej firmy i dlaczego?

Wskaźniki HR – które są odpowiednie dla Twojej firmy i dlaczego?

– Skuteczny HR opiera się na danych, a nie na intuicji. Firmy, które chcą efektywnie zarządzać zespołem, muszą monitorować kluczowe wskaźniki HR – tłumaczy specjalistka ds. rekrutacji Agnieszka Ciećwierz. Ekspertka podkreśla, że ważne jest dobranie odpowiednich wskaźników HR do swojej firmy. Jakie są opcje? Oto przewodnik po najważniejszych wskaźnikach HR z przykładami ich zastosowania.

Agent obsługi pasażerskiej – praca, obowiązki, zarobki

Agent obsługi pasażerskiej – praca, obowiązki, zarobki

Presja czasu, szybkie podejmowanie decyzji w nagłych sytuacjach, drobiazgowe dbanie o procedury – to codzienność osób zajmujących się obsługą pasażerów na lotnisku. Praca agenta obsługi wymaga i doskonałej organizacji pracy, i sporej odporności psychicznej. Jednocześnie stanowisko to pozwala na atrakcyjne zarobki i realizowanie kariery w perspektywicznej branży lotniczej.

Płace w Polsce wkrótce będą jawne. „Nie jesteśmy na to gotowi” – ocenia ekspert rynku pracy Mateusz Żydek

Płace w Polsce wkrótce będą jawne. „Nie jesteśmy na to gotowi” – ocenia ekspert rynku pracy Mateusz Żydek

O zarobkach często nie mówi się nawet bliskim, a zgodnie z prawem UE płace w Polsce mają wkrótce być powszechnie znane. – Nawet pracownicy, którzy są przekonani, że to właściwa droga, nadal bardzo mocno sygnalizują obawę, że jawność wynagrodzeń będzie powodować konflikty – zauważa Mateusz Żydek. Ekspert rynku pracy z Randstad Polska wyjaśnia, jak jawność płac może wyglądać w praktyce.

Zgoda na Pliki Cookies

Wykorzystujemy Pliki Cookies w celu zapewnienia prawidłowego funkcjonowania Serwisu. Stosujemy Pliki Cookies w celach statystycznych i marketingowych, w szczególności w zakresie dopasowania treści reklamowych do Twoich preferencji.

Każda wyrażona zgoda może być przez Ciebie wycofana w dowolnym momencie. Więcej informacji dotyczących plików Cookies oraz przetwarzania danych osobowych w plikach Cookies znajduje się w naszej Polityce Prywatności.

Administratorem Serwisu i Twoich danych osobowych jest „Praca.pl” spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Warszawie, ul. Bolesława Prusa 2, 00-493 Warszawa, KRS 0000290935, NIP 7010095135, REGON: 141169379