Praca.pl Poradniki Rynek pracy
Charyzma w miejscu pracy: czy to na pewno zaleta?

Charyzma w miejscu pracy: czy to na pewno zaleta?

 
Charyzma w miejscu pracy: czy to na pewno zaleta?

Charyzmatyk to ktoś, kogo w pracy znają wszyscy. Chętnie rozmawia ze współpracownikami, umie ciekawie i zabawnie opowiadać o najbardziej prozaicznych wydarzeniach oraz dobrze zaprezentować się na spotkaniu biznesowym. Jednak czy charyzma to zawsze pożądana cecha osobowości w miejscu pracy? Sprawdź, czy są sytuacje, gdy bycie „wygadanym” może Ci zaszkodzić. 

 

Spis treści

Charyzma – co to?

 

Definicję charyzmy podaje Internetowy Słownik Języka Polskiego. Charyzma to:

 

  • szczególne cechy osobowości, którym osoba je posiadająca zawdzięcza niekwestionowany autorytet u ludzi i wpływ na nich.

 

Ktoś charyzmatyczny przejawia entuzjazm, często również empatię, a także jest pewny siebie. Widać to szczególnie w sposobie komunikowania się takiej osoby. W czasie rozmowy chętnie utrzymuje kontakt wzrokowy, mówi pełnymi zdaniami, a jej wypowiedzi nierzadko są nacechowane emocjonalnie. Dzięki temu przykuwa uwagę, wydaje się interesująca, kompetentna, wzbudza podziw, szacunek. 

 

Otwartość i rozwinięte zdolności oratorskie sprawiają, że charyzmatyka łatwo polubić. Robi bardzo dobre pierwsze wrażenie, zarówno w życiu towarzyskim, jak i zawodowym. Potrafi bronić swoich racji, negocjować, zachęcać. Ma cechy lidera i zazwyczaj uwielbia być w centrum uwagi. 

 

Charyzma w pracy – czy jest ważna?

 

Wysoko rozwinięte kompetencje komunikacyjne z całą pewnością pomagają już na etapie szukania pracy. Charyzmatyk w czasie rozmowy rekrutacyjnej umie zaprezentować się w korzystnym świetle i przekonać przyszłego pracodawcę o swoich zaletach. Dzięki temu łatwiej znaleźć mu zatrudnienie niż komuś, kto posiada takie same, a nawet nieco większe umiejętności i doświadczenie, ale nie potrafi o nich tak ciekawie i z pasją opowiadać. 

 

Osoby wygadane i entuzjastyczne to cenni pracownicy branży reklamowej, doskonali sprzedawcy, marketingowcy, opiekunowie klienta, specjaliści ds. public relations, pracownicy obsługi, przedstawiciele handlowi, rzecznicy prasowi, barmani, kelnerzy, specjaliści ds. kadrowych, nauczyciele, politycy, dyplomaci, prezenterzy, aktorzy czy dziennikarze. Sprawdzają się tam, gdzie mogą rozwijać swoje zdolności interpersonalne, zjednywać sobie innych, błyszczeć w grupie. 

 

Istnieją jednak zawody, w których zdolności oratorskie nie są tak pożądaną cechą jak umiejętność słuchania innych – na przykład w profesji terapeuty. Upodobanie do pracy z ludźmi i przemawiania nie idzie również w parze ze stanowiskami, w ramach których pracownik wykonuje zadania indywidualnie, w odosobnieniu lub gdy musi przez wiele godzin w milczeniu koncentrować się na jakiejś precyzyjnej czynności, np. manualnej podczas produkcji przemysłowej.

 

Oczywiście cechy charakteru, inteligencja emocjonalna to kwestie bardzo złożone, dlatego nie jest powiedziane, że charyzmatyk nie sprawdzi się jako archiwista albo że komunikatywność przekreśla zdolność do wielogodzinnej koncentracji. Każdy z nas posiada kombinację wielu cech, często sprzecznych, które na dodatek z czasem mogą się zmieniać, modyfikować. Ponadto w wyborze zawodu kierujemy się nie tylko rysami charakteru, ale i upodobaniami, zainteresowaniami, spodziewanymi korzyściami i innymi czynnikami. Dlatego trudno powiedzieć, że charyzma przekreśla jakąkolwiek ścieżkę kariery. Z pewnością może nam natomiast pomóc w zdobyciu upragnionego stanowiska. 

 

Jak być charyzmatycznym?

 

Nie każdy rodzi się doskonałym mówcą, warto jednak pamiętać, że umiejętność wypowiadania się, przemawiania, można – i warto! – trenować. Dlaczego ćwiczenie charyzmy to dobry pomysł? Ponieważ rozwinięcie zdolności interpersonalnych często może otworzyć drogę do kariery, i to niezależnie od tego, w jakiej branży się specjalizujemy. Pracodawca, który ma do czynienia z dwoma kandydatami o podobnych kwalifikacjach, wybierze tego, który potrafił się lepiej zaprezentować, z którym po prostu łatwiej mu się rozmawiało. Nie ma w tym nic dziwnego – w wielu dziedzinach dobra komunikacja w zespole oraz zdolność do korzystnego prezentowania wyników pracy np. przed klientem – to absolutna podstawa. To dlatego w niezliczonych ofertach pracy znajdziemy wśród wymagań sformułowanie: wysoko rozwinięte umiejętności komunikacyjne. Pamiętajmy przy tym, że nie tylko tzw. ekstrawertycy mogą być charyzmatyczni! Osoby z osobowością introwertyczną również bywają wspaniałymi mówcami.

 

A zatem jak trenować charyzmę? Warto przede wszystkim zainwestować w dobry kurs – na rynku znaleźć można mnóstwo tego typu szkoleń. Pomocne będą również różne ćwiczenia, np.:

 

  • aktywne słuchanie. W trakcie rozmowy staraj się wczuć w sytuację rozmówcy i żywo (ale oczywiście nie nadmiernie) reagować na jego słowa. Zadawaj też pytania, postaraj się wyrażać swoje zainteresowanie na różne sposoby, a więc nie tylko słowami, ale i mimiką czy gestami. Pamiętaj, że komunikacja to nie tylko wypowiadanie się. Prawdziwie charyzmatyczne osoby korzystają z pełnego wachlarza mowy ciała, by zaangażować słuchaczy!

  • zwracanie uwagi na szczegóły. Być może zauważyłeś, że najciekawsze historie to te, w których jest mnóstwo detali i jak najmniej ogólników. Nie ma w tym nic dziwnego – szczegóły pobudzają wyobraźnię, pomagają nam zwizualizować sobie jakąś sytuację, dzięki czemu możemy na nią odpowiedzieć emocjonalnie. Ten mechanizm wykorzystywany jest w literaturze pięknej, dziennikarstwie, filmie czy chociażby w marketingu. Zacznij zatem zwracać większą uwagę na otaczający Cię świat, dostrzegaj szczegóły. W czasie wypowiedzi staraj się być konkretny, nie poprzestawaj na nudnych ogólnikach;

  • mówienie na głos. Wybierz losowy temat i przygotuj krótką wypowiedź – na początek może mieć np. 1-2 minuty. Nagraj swoją wypowiedź i spróbuj ocenić. Co chciałbyś poprawić? Z czasem wypowiedzi mogą być nieco dłuższe.

 

Masz do przygotowania prezentację w pracy? Na początek rozpisz sobie na kartce plan wypowiedzi, najlepiej w formie haseł. Następnie przećwicz mowę – warto ją nagrać lub wykonać ćwiczenie w obecności osoby trzeciej, która wskaże, co jej się podobało, a gdzie widać pewne niedociągnięcia. 

 

Sprawdź, jakie predyspozycje psychofizyczne pracownika są najbardziej cenione przez pracodawcę!

Więcej artykułów "Rynek pracy"

Polecane oferty

  • Opiekun / Opiekunka osób starszych w domu seniora

    Sanapol Personal GmbH   Niemcy   
    pracownik fizyczny  umowa o pracę  pełny etat  rekrutacja online  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    4 godz.
    Wynagrodzenie od 2200 Euro netto / m-c. Praca na terenie całych Niemiec, od zaraz jak i również w późniejszych terminach. Rodzaj współpracy: Umowa o pracę na pełen etat na czas nieokreślony, Wymiar pracy: Pełen, 8 godzin dziennej pracy, Wymagany język niemiecki: Komunikatywny. Zakres...
  • US Broking Client Service Delivery Administrator

    Aon   Kraków    praca hybrydowa
    specjalista (mid)  umowa o pracę  pełny etat
    4 godz.
    Overview The main goal of all teams involved in US broking is to advise our clients on the best group healthcare insurance offered by medical vendors on the market, in cooperation with our US teams. Based on the received documentation concerning different insurance options available, we analyze and...
  • Specjalista ds. Kadr i Płac

    Vetlab Sp. z o.o.   Katowice, ul. Żeliwna 36    praca stacjonarna
    specjalista mid / senior  umowa o pracę  pełny etat  rekrutacja online  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    6 godz.
    Do Twoich zadań należeć będzie: kompleksowa obsługa kadrowo-płacowa pracowników, tj.: akta osobowe, umowy zlecenia, ewidencja czasu pracy, naliczanie wynagrodzeń, nadzorowanie przestrzegania przepisów prawa pracy oraz aktualizowanie dokumentacji kadrowej, weryfikowanie czasu i planów pracy...
  • Operator Koparki

    Max Bau Sp. z o.o.   Niemcy   
    pracownik fizyczny  umowa o pracę  pełny etat   50,00 - 70,00 zł brutto/godz.  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    8 godz.
    Wymagania: minimum 5 letnie doświadczenie na ww. stanowisku; wykształcenie zawodowe lub techniczne; mile widziana znajomość j. niemieckiego; samodzielność; sumienność dokładność oraz rzetelność;
  • Brygadzista / Monter sieci zewnętrznej wodno - kanalizacyjnej

    Max Bau Sp. z o.o.   Niemcy   
    pracownik fizyczny / kierownik/koordynator  umowa o pracę  pełny etat   50,00 - 70,00 zł brutto/godz.  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    8 godz.
    Opis stanowiska: Zatrudnimy do naszych budów na terenie Niemiec wykwalifikowanych brygadzistów, monterów sieci zewnętrznej wod.-kan.
  • Orderpicker dla sieci sklepów spożywczych

    Flexcraft Polska Sp. z o.o.   Holandia, Alkmaar   
    pracownik fizyczny  umowa o pracę tymczasową  tymczasowa/dodatkowa  rekrutacja online  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    9 godz.
    Obowiązki: zbieranie i realizacja zamówień w systemie voice-pick (nie musisz komunikować się biegle po angielsku!) kompletowane i przygotowanie towaru do wysyłki, przyjmowanie zwrotów, dbałość o porządek w miejscu pracy, możliwa praca na różnych działach magazynu; Wymagania:...

Najnowsze artykuły

Kobiety coraz silniejsze w biznesie

Kobiety coraz silniejsze w biznesie

– Czy nie mamy tak, że jak nie umiemy czegoś na 200%, to rezygnujemy? Boimy się, że nie podołamy? Pamiętajmy, że nie liczy się płeć, ale nasze kompetencje. Nie dajmy sobie wmówić, że jesteśmy w czymś gorsze! – mówi specjalistka HR Agnieszka Ciećwierz. W Światowym Dniu Przedsiębiorczości Kobiet przypomina, w czym kobiety są świetne oraz wyjaśnia, jak być jeszcze lepszą liderką w biznesie.

Urlop okolicznościowy na ślub dziecka

Urlop okolicznościowy na ślub dziecka

Ślub dziecka pracownika to jedno z wydarzeń uprawniających do wzięcia urlopu okolicznościowego, za który pracownikowi przysługuje wynagrodzenie. Wyjaśniamy, z ilu dni urlopu może skorzystać ojciec, matka czy opiekun prawny dziecka, jak powinien wyglądać wniosek o urlop okolicznościowy oraz czy dni wolne można wykorzystać wyłącznie w dniu ślubu i wesela.

Grupy zawodowe najbardziej narażone na smog

Grupy zawodowe najbardziej narażone na smog

Najbardziej narażone wdychanie rakotwórczego smogu są osoby codziennie dojeżdżające do pracy, mieszkańcy kilkudziesięciotysięcznych miejscowości i osoby wykonujące w sezonie grzewczym oraz przy ruchliwych drogach pracę w terenie. Główny Inspektorat Pracy wyjaśnia, czy pracodawcy muszą zapewnić pracownikom maski antysmogowe i jak powinni chronić ich przed szkodliwymi czynnikami pracy.

Mechanik lotniczy – praca, wymagania, zarobki

Mechanik lotniczy – praca, wymagania, zarobki

Mechanik lotniczy to jeden z najbardziej perspektywicznych zawodów dla absolwentów techników i szkół branżowych o profilach związanych z mechaniką. Żeby zdobyć tę pracę, trzeba uzyskać dodatkową licencję na obsługę techniczną statku powietrznego, wystawianą przez Urząd Lotnictwa Cywilnego. Sprawdź, jak ją zdobyć, a także w jakich samolotach możesz specjalizować się jako mechanik lotniczy!

Szklane ściany, szklane ruchome schody. Równouprawnienie na rynku pracy to wciąż fikcja?

Szklane ściany, szklane ruchome schody. Równouprawnienie na rynku pracy to wciąż fikcja?

7 listopada wypada Światowy Dzień Feminizmu. Dlaczego to tak ważne święto? – Mimo poprawy sytuacji kobiety nadal borykają się ze stereotypami, mają dodatkową nieodpłatną pracę w domu, soptykają się z seksizmem w pracy, są rzadziej zapraszane jako ekspertki – zauważa dr Anna M. Górska, dyrektorka Centrum Badań Kobiet i Różnorodności w Organizacjach z Akademii Leona Koźmińskiego.

Osoba z autyzmem na rynku pracy – czy autyzm wyklucza z życia zawodowego?

Osoba z autyzmem na rynku pracy – czy autyzm wyklucza z życia zawodowego?

– Populacja osób neuroatypowych jest bardzo zróżnicowana – zauważa Izabela Kocyłak, trenerka pracy z Fundacji SYNAPSIS. Wiele osób aktywnych zawodowo, szczególnie z tzw. wysoko funkcjonującym autyzmem, jest nieświadomych swojego zaburzenia. Tymczasem aż 2% pracowników w Polsce i 10% w Europie to osoby w spektrum autyzmu. Jak rozpoznać autyzm i w jakich zawodach może sprawdzić się autystyk?