Praca.pl Poradniki Rynek pracy
Charyzma w miejscu pracy: czy to na pewno zaleta?

Charyzma w miejscu pracy: czy to na pewno zaleta?

 
Charyzma w miejscu pracy: czy to na pewno zaleta?

Charyzmatyk to ktoś, kogo w pracy znają wszyscy. Chętnie rozmawia ze współpracownikami, umie ciekawie i zabawnie opowiadać o najbardziej prozaicznych wydarzeniach oraz dobrze zaprezentować się na spotkaniu biznesowym. Jednak czy charyzma to zawsze pożądana cecha osobowości w miejscu pracy? Sprawdź, czy są sytuacje, gdy bycie „wygadanym” może Ci zaszkodzić. 

 

Spis treści

Charyzma – co to?

 

Definicję charyzmy podaje Internetowy Słownik Języka Polskiego. Charyzma to:

 

  • szczególne cechy osobowości, którym osoba je posiadająca zawdzięcza niekwestionowany autorytet u ludzi i wpływ na nich.

 

Ktoś charyzmatyczny przejawia entuzjazm, często również empatię, a także jest pewny siebie. Widać to szczególnie w sposobie komunikowania się takiej osoby. W czasie rozmowy chętnie utrzymuje kontakt wzrokowy, mówi pełnymi zdaniami, a jej wypowiedzi nierzadko są nacechowane emocjonalnie. Dzięki temu przykuwa uwagę, wydaje się interesująca, kompetentna, wzbudza podziw, szacunek. 

 

Otwartość i rozwinięte zdolności oratorskie sprawiają, że charyzmatyka łatwo polubić. Robi bardzo dobre pierwsze wrażenie, zarówno w życiu towarzyskim, jak i zawodowym. Potrafi bronić swoich racji, negocjować, zachęcać. Ma cechy lidera i zazwyczaj uwielbia być w centrum uwagi. 

 

Charyzma w pracy – czy jest ważna?

 

Wysoko rozwinięte kompetencje komunikacyjne z całą pewnością pomagają już na etapie szukania pracy. Charyzmatyk w czasie rozmowy rekrutacyjnej umie zaprezentować się w korzystnym świetle i przekonać przyszłego pracodawcę o swoich zaletach. Dzięki temu łatwiej znaleźć mu zatrudnienie niż komuś, kto posiada takie same, a nawet nieco większe umiejętności i doświadczenie, ale nie potrafi o nich tak ciekawie i z pasją opowiadać. 

 

Osoby wygadane i entuzjastyczne to cenni pracownicy branży reklamowej, doskonali sprzedawcy, marketingowcy, opiekunowie klienta, specjaliści ds. public relations, pracownicy obsługi, przedstawiciele handlowi, rzecznicy prasowi, barmani, kelnerzy, specjaliści ds. kadrowych, nauczyciele, politycy, dyplomaci, prezenterzy, aktorzy czy dziennikarze. Sprawdzają się tam, gdzie mogą rozwijać swoje zdolności interpersonalne, zjednywać sobie innych, błyszczeć w grupie. 

 

Istnieją jednak zawody, w których zdolności oratorskie nie są tak pożądaną cechą jak umiejętność słuchania innych – na przykład w profesji terapeuty. Upodobanie do pracy z ludźmi i przemawiania nie idzie również w parze ze stanowiskami, w ramach których pracownik wykonuje zadania indywidualnie, w odosobnieniu lub gdy musi przez wiele godzin w milczeniu koncentrować się na jakiejś precyzyjnej czynności, np. manualnej podczas produkcji przemysłowej.

 

Oczywiście cechy charakteru, inteligencja emocjonalna to kwestie bardzo złożone, dlatego nie jest powiedziane, że charyzmatyk nie sprawdzi się jako archiwista albo że komunikatywność przekreśla zdolność do wielogodzinnej koncentracji. Każdy z nas posiada kombinację wielu cech, często sprzecznych, które na dodatek z czasem mogą się zmieniać, modyfikować. Ponadto w wyborze zawodu kierujemy się nie tylko rysami charakteru, ale i upodobaniami, zainteresowaniami, spodziewanymi korzyściami i innymi czynnikami. Dlatego trudno powiedzieć, że charyzma przekreśla jakąkolwiek ścieżkę kariery. Z pewnością może nam natomiast pomóc w zdobyciu upragnionego stanowiska. 

 

Jak być charyzmatycznym?

 

Nie każdy rodzi się doskonałym mówcą, warto jednak pamiętać, że umiejętność wypowiadania się, przemawiania, można – i warto! – trenować. Dlaczego ćwiczenie charyzmy to dobry pomysł? Ponieważ rozwinięcie zdolności interpersonalnych często może otworzyć drogę do kariery, i to niezależnie od tego, w jakiej branży się specjalizujemy. Pracodawca, który ma do czynienia z dwoma kandydatami o podobnych kwalifikacjach, wybierze tego, który potrafił się lepiej zaprezentować, z którym po prostu łatwiej mu się rozmawiało. Nie ma w tym nic dziwnego – w wielu dziedzinach dobra komunikacja w zespole oraz zdolność do korzystnego prezentowania wyników pracy np. przed klientem – to absolutna podstawa. To dlatego w niezliczonych ofertach pracy znajdziemy wśród wymagań sformułowanie: wysoko rozwinięte umiejętności komunikacyjne. Pamiętajmy przy tym, że nie tylko tzw. ekstrawertycy mogą być charyzmatyczni! Osoby z osobowością introwertyczną również bywają wspaniałymi mówcami.

 

A zatem jak trenować charyzmę? Warto przede wszystkim zainwestować w dobry kurs – na rynku znaleźć można mnóstwo tego typu szkoleń. Pomocne będą również różne ćwiczenia, np.:

 

  • aktywne słuchanie. W trakcie rozmowy staraj się wczuć w sytuację rozmówcy i żywo (ale oczywiście nie nadmiernie) reagować na jego słowa. Zadawaj też pytania, postaraj się wyrażać swoje zainteresowanie na różne sposoby, a więc nie tylko słowami, ale i mimiką czy gestami. Pamiętaj, że komunikacja to nie tylko wypowiadanie się. Prawdziwie charyzmatyczne osoby korzystają z pełnego wachlarza mowy ciała, by zaangażować słuchaczy!

  • zwracanie uwagi na szczegóły. Być może zauważyłeś, że najciekawsze historie to te, w których jest mnóstwo detali i jak najmniej ogólników. Nie ma w tym nic dziwnego – szczegóły pobudzają wyobraźnię, pomagają nam zwizualizować sobie jakąś sytuację, dzięki czemu możemy na nią odpowiedzieć emocjonalnie. Ten mechanizm wykorzystywany jest w literaturze pięknej, dziennikarstwie, filmie czy chociażby w marketingu. Zacznij zatem zwracać większą uwagę na otaczający Cię świat, dostrzegaj szczegóły. W czasie wypowiedzi staraj się być konkretny, nie poprzestawaj na nudnych ogólnikach;

  • mówienie na głos. Wybierz losowy temat i przygotuj krótką wypowiedź – na początek może mieć np. 1-2 minuty. Nagraj swoją wypowiedź i spróbuj ocenić. Co chciałbyś poprawić? Z czasem wypowiedzi mogą być nieco dłuższe.

 

Masz do przygotowania prezentację w pracy? Na początek rozpisz sobie na kartce plan wypowiedzi, najlepiej w formie haseł. Następnie przećwicz mowę – warto ją nagrać lub wykonać ćwiczenie w obecności osoby trzeciej, która wskaże, co jej się podobało, a gdzie widać pewne niedociągnięcia. 

 

Sprawdź, jakie predyspozycje psychofizyczne pracownika są najbardziej cenione przez pracodawcę!

Więcej artykułów "Rynek pracy"

Polecane oferty

  • Przedstawiciel Regionalny

    Vetlab Sp. z o.o.   Katowice    praca mobilna
    specjalista (mid)  umowa o pracę  pełny etat  rekrutacja online  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    5 godz.
    Obszar pracy obejmuje województwa: śląskie i małopolskie. Twoje zadania: Budowanie i utrzymywanie długotrwałych relacji z klientami; Prezentowanie innowacyjnych rozwiązań i produktów medycznych, przeprowadzanie szkoleń produktowych dla personelu medycznego. Realizacja celów...
  • Specjalista ds. Marketingu

    Vetlab Sp. z o.o.   Katowice, ul. Żeliwna 36    praca stacjonarna
    specjalista (mid)  umowa o pracę  pełny etat  rekrutacja online  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    5 godz.
    Zakres obowiązków: Tworzenie i realizacja strategii marketingowych B2B, która wyróżni Vetlab na rynku. Tworzenie treści marketingowych (teksty, grafiki, prezentacje) i dbanie o ich spójność z wizerunkiem marki. Organizacja i udział w kongresach, targach i wydarzeniach branżowych, zarówno...
  • Młodszy specjalista ds. monitoringu należności

    Vetlab Sp. z o.o.   Katowice, ul. Żeliwna 36    praca zdalna
    młodszy specjalista (junior)  umowa o pracę  część etatu  rekrutacja online  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    8 godz.
    Zakres obowiązków: monitoring i windykacja należności, kontakt telefoniczny i mailowy z Klientami, prowadzenie działań mających na celu terminowe regulowanie zobowiązań przez Klientów, utrzymywanie regularnego kontaktu z Klientami- wyjaśnianie spraw związanych z płatnościami,...
  • Główny Księgowy / Główna Księgowa

    GOLD-TRADE sp. z o.o.   Kutno    praca stacjonarna
    kierownik/koordynator  umowa o pracę / kontrakt B2B  pełny etat   11 000 - 15 000 zł / mies. (w zal. od umowy)  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    9 godz.
    Twój zakres obowiązków prowadzenie pełnej księgowości firm (księgi rachunkowe): JDG oraz spółki z o.o., weryfikacja i księgowanie dokumentów zakupu i sprzedaży (w tym : WNT, WDT), dekretowanie i księgowanie dokumentów kosztowych, prowadzenie ewidencji środków trwałych,...
  • GOLD-TRADE sp. z o.o.
    dyrektor  umowa o pracę / kontrakt B2B  pełny etat   10 000 - 20 000 zł / mies. (w zal. od umowy)  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    9 godz.
    Twój zakres obowiązków przejęcie istniejącego oddziału i rozbudowa działu handlowego; zarządzanie sprzedażą na podległym rynku; realizacja założonych planów; motywowanie i szkolenie podległego zespołu z zakresu poprawy jakości obsługi klienta;
  • Pielęgniarka w szpitalu (m/k)

    Galdora   Niemcy   
    specjalista junior / mid / senior  umowa o pracę  pełny etat   15 000 - 20 000 zł brutto/mies.  rekrutacja online  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    10 godz.
    Twoje obowiązki: Opieka i wsparcie pacjentów w szpitalu; Pomoc zespołowi medycznemu w przeprowadzaniu badań i zabiegów; Dokumentacja danych pacjentów i procesów opieki; Współpraca w realizacji koncepcji i standardów opieki;

Najnowsze artykuły

Porządek na biurku − dobra organizacja to podstawa

Porządek na biurku − dobra organizacja to podstawa

Biurko powinno być niemal całkowicie puste, czy lepiej układać na nim przedmioty wedle jakiegoś klucza? Jedno jest pewne: nie może przypominać krajobrazu po klęsce żywiołowej, a niestety i tak bywa. Z okazji Dnia Sprzątania Biurka mamy dla Was garść strategii, które pomogą opanować chaos w dokumentach, długopisach, świstkach i segregatorach. Utrzymywanie porządku na biurku nie jest trudne!

Płace w Polsce wkrótce będą jawne. „Nie jesteśmy na to gotowi” – ocenia ekspert rynku pracy Mateusz Żydek

Płace w Polsce wkrótce będą jawne. „Nie jesteśmy na to gotowi” – ocenia ekspert rynku pracy Mateusz Żydek

O zarobkach często nie mówi się nawet bliskim, a zgodnie z prawem UE płace w Polsce mają wkrótce być powszechnie znane. – Nawet pracownicy, którzy są przekonani, że to właściwa droga, nadal bardzo mocno sygnalizują obawę, że jawność wynagrodzeń będzie powodować konflikty – zauważa Mateusz Żydek. Ekspert rynku pracy z Randstad Polska wyjaśnia, jak jawność płac może wyglądać w praktyce.

Kasowy PIT – co to, od kiedy?

Kasowy PIT – co to, od kiedy?

Nowelizacja ustawy o PIT z dnia 27 września 2024 roku wprowadza zmiany w systemie podatkowym korzystne dla przedsiębiorców, którzy dotąd borykali się z problemem nieuregulowanych faktur, od których mimo wszystko należało odprowadzać podatek. W określonych przypadkach metoda memoriałowa może zostać zastąpiona przez kasowy PIT dla przedsiębiorców. Jak to wygląda w praktyce?

Świąteczna przerwa – jak się zmotywować do pracy po powrocie?

Świąteczna przerwa – jak się zmotywować do pracy po powrocie?

Święta, święta i po świętach, a jak wiemy, powrót do codzienności po długim urlopie bywa naprawdę trudny. Socjolog i psychoterapeutka Beata Danielska podpowiada, według jakiego klucza możemy dzielić zadania po powrocie do pracy, żeby zapewnić sobie „miękkie lądowanie" i nie dać się przytłoczyć nagromadzonymi obowiązkami.

Rynek pracy 2025 – jakie zmiany czekają nas w nowym roku?

Rynek pracy 2025 – jakie zmiany czekają nas w nowym roku?

– Praca przyszłości będzie hybrydowa, zdalna lub oparta na projektach, a efektywność będzie mierzona nie tylko wynikami, ale i zdolnością współpracy i adaptacji. Nie oznacza to jednak, że technologia całkiem zdominuje rynek pracy. Przeciwnie, to właśnie ludzka kreatywność i empatia będą wyróżniać pracowników w dobie automatyzacji – przewiduje specjalistka ds. rekrutacji Agnieszka Ciećwierz.

Urlop uzupełniający – podstawowe informacje

Urlop uzupełniający – podstawowe informacje

Co powiesz na 6 dodatkowych dni urlopu? Mało kto wie, że w pewnych przypadkach pracownikowi przysługuje urlop uzupełniający, którego pracodawca nie może odmówić. Sprawdź, kto i kiedy nabywa prawo do urlopu uzupełniającego, jaki jest jego wymiar oraz co powinno znaleźć się na wniosku o tego typu wolne w pracy.