Charyzmatyk to ktoś, kogo w pracy znają wszyscy. Chętnie rozmawia ze współpracownikami, umie ciekawie i zabawnie opowiadać o najbardziej prozaicznych wydarzeniach oraz dobrze zaprezentować się na spotkaniu biznesowym. Jednak czy charyzma to zawsze pożądana cecha osobowości w miejscu pracy? Sprawdź, czy są sytuacje, gdy bycie „wygadanym” może Ci zaszkodzić.
Charyzma – co to?
Definicję charyzmy podaje Internetowy Słownik Języka Polskiego. Charyzma to:
- szczególne cechy osobowości, którym osoba je posiadająca zawdzięcza niekwestionowany autorytet u ludzi i wpływ na nich.
Ktoś charyzmatyczny przejawia entuzjazm, często również empatię, a także jest pewny siebie. Widać to szczególnie w sposobie komunikowania się takiej osoby. W czasie rozmowy chętnie utrzymuje kontakt wzrokowy, mówi pełnymi zdaniami, a jej wypowiedzi nierzadko są nacechowane emocjonalnie. Dzięki temu przykuwa uwagę, wydaje się interesująca, kompetentna, wzbudza podziw, szacunek.
Otwartość i rozwinięte zdolności oratorskie sprawiają, że charyzmatyka łatwo polubić. Robi bardzo dobre pierwsze wrażenie, zarówno w życiu towarzyskim, jak i zawodowym. Potrafi bronić swoich racji, negocjować, zachęcać. Ma cechy lidera i zazwyczaj uwielbia być w centrum uwagi.
Charyzma w pracy – czy jest ważna?
Wysoko rozwinięte kompetencje komunikacyjne z całą pewnością pomagają już na etapie szukania pracy. Charyzmatyk w czasie rozmowy rekrutacyjnej umie zaprezentować się w korzystnym świetle i przekonać przyszłego pracodawcę o swoich zaletach. Dzięki temu łatwiej znaleźć mu zatrudnienie niż komuś, kto posiada takie same, a nawet nieco większe umiejętności i doświadczenie, ale nie potrafi o nich tak ciekawie i z pasją opowiadać.
Osoby wygadane i entuzjastyczne to cenni pracownicy branży reklamowej, doskonali sprzedawcy, marketingowcy, opiekunowie klienta, specjaliści ds. public relations, pracownicy obsługi, przedstawiciele handlowi, rzecznicy prasowi, barmani, kelnerzy, specjaliści ds. kadrowych, nauczyciele, politycy, dyplomaci, prezenterzy, aktorzy czy dziennikarze. Sprawdzają się tam, gdzie mogą rozwijać swoje zdolności interpersonalne, zjednywać sobie innych, błyszczeć w grupie.
Istnieją jednak zawody, w których zdolności oratorskie nie są tak pożądaną cechą jak umiejętność słuchania innych – na przykład w profesji terapeuty. Upodobanie do pracy z ludźmi i przemawiania nie idzie również w parze ze stanowiskami, w ramach których pracownik wykonuje zadania indywidualnie, w odosobnieniu lub gdy musi przez wiele godzin w milczeniu koncentrować się na jakiejś precyzyjnej czynności, np. manualnej podczas produkcji przemysłowej.
Oczywiście cechy charakteru, inteligencja emocjonalna to kwestie bardzo złożone, dlatego nie jest powiedziane, że charyzmatyk nie sprawdzi się jako archiwista albo że komunikatywność przekreśla zdolność do wielogodzinnej koncentracji. Każdy z nas posiada kombinację wielu cech, często sprzecznych, które na dodatek z czasem mogą się zmieniać, modyfikować. Ponadto w wyborze zawodu kierujemy się nie tylko rysami charakteru, ale i upodobaniami, zainteresowaniami, spodziewanymi korzyściami i innymi czynnikami. Dlatego trudno powiedzieć, że charyzma przekreśla jakąkolwiek ścieżkę kariery. Z pewnością może nam natomiast pomóc w zdobyciu upragnionego stanowiska.
Jak być charyzmatycznym?
Nie każdy rodzi się doskonałym mówcą, warto jednak pamiętać, że umiejętność wypowiadania się, przemawiania, można – i warto! – trenować. Dlaczego ćwiczenie charyzmy to dobry pomysł? Ponieważ rozwinięcie zdolności interpersonalnych często może otworzyć drogę do kariery, i to niezależnie od tego, w jakiej branży się specjalizujemy. Pracodawca, który ma do czynienia z dwoma kandydatami o podobnych kwalifikacjach, wybierze tego, który potrafił się lepiej zaprezentować, z którym po prostu łatwiej mu się rozmawiało. Nie ma w tym nic dziwnego – w wielu dziedzinach dobra komunikacja w zespole oraz zdolność do korzystnego prezentowania wyników pracy np. przed klientem – to absolutna podstawa. To dlatego w niezliczonych ofertach pracy znajdziemy wśród wymagań sformułowanie: wysoko rozwinięte umiejętności komunikacyjne. Pamiętajmy przy tym, że nie tylko tzw. ekstrawertycy mogą być charyzmatyczni! Osoby z osobowością introwertyczną również bywają wspaniałymi mówcami.
A zatem jak trenować charyzmę? Warto przede wszystkim zainwestować w dobry kurs – na rynku znaleźć można mnóstwo tego typu szkoleń. Pomocne będą również różne ćwiczenia, np.:
-
aktywne słuchanie. W trakcie rozmowy staraj się wczuć w sytuację rozmówcy i żywo (ale oczywiście nie nadmiernie) reagować na jego słowa. Zadawaj też pytania, postaraj się wyrażać swoje zainteresowanie na różne sposoby, a więc nie tylko słowami, ale i mimiką czy gestami. Pamiętaj, że komunikacja to nie tylko wypowiadanie się. Prawdziwie charyzmatyczne osoby korzystają z pełnego wachlarza mowy ciała, by zaangażować słuchaczy!
-
zwracanie uwagi na szczegóły. Być może zauważyłeś, że najciekawsze historie to te, w których jest mnóstwo detali i jak najmniej ogólników. Nie ma w tym nic dziwnego – szczegóły pobudzają wyobraźnię, pomagają nam zwizualizować sobie jakąś sytuację, dzięki czemu możemy na nią odpowiedzieć emocjonalnie. Ten mechanizm wykorzystywany jest w literaturze pięknej, dziennikarstwie, filmie czy chociażby w marketingu. Zacznij zatem zwracać większą uwagę na otaczający Cię świat, dostrzegaj szczegóły. W czasie wypowiedzi staraj się być konkretny, nie poprzestawaj na nudnych ogólnikach;
-
mówienie na głos. Wybierz losowy temat i przygotuj krótką wypowiedź – na początek może mieć np. 1-2 minuty. Nagraj swoją wypowiedź i spróbuj ocenić. Co chciałbyś poprawić? Z czasem wypowiedzi mogą być nieco dłuższe.
Masz do przygotowania prezentację w pracy? Na początek rozpisz sobie na kartce plan wypowiedzi, najlepiej w formie haseł. Następnie przećwicz mowę – warto ją nagrać lub wykonać ćwiczenie w obecności osoby trzeciej, która wskaże, co jej się podobało, a gdzie widać pewne niedociągnięcia.
Sprawdź, jakie predyspozycje psychofizyczne pracownika są najbardziej cenione przez pracodawcę!